Nästa artikel
Cykla mot enkelriktat kan bli tillåtet
Nyheter

Cykla mot enkelriktat kan bli tillåtet

Publicerad 4 september 2012 (uppdaterad 4 september 2012)
En ny lag kan tillåta cykling mot enkelriktat, och regeringens cykelutredare kommer föreslå att bilister får väjningsplikt mot cyklister.

I en Sifo-undersökning från organisationen Svensk cykling vill ungefär 46 procent av vardagscyklisterna tillåta cykling mot vissa enkelriktade gator. Det skriver Svenska Dagbladet i dag. Cykling mot enkelriktat är något som också stöds av regeringens cyklingsutredare Kent Johansson.

– Jag tycker att man i dag av slentrian har enkelriktat gator där det skulle vara möjligt för cyklister att cykla i båda riktningarna, säger Kent Johansson till SvD.

Flera lagändringar kan vara på gång för att underlätta för cyklister och fotgängare och få cykeltrafiken att flyta på bättre. Cyklister kan få korsa bilvägar på cykelöverfarter på samma sätt som fotgängare får på övergångsställen.

”Jag kommer här föreslå att trafikreglerna vid obevakade cykelöverfarter ändras så att förare får väjningsplikt mot cyklister. En sådan förändring syftar till att öka framkomlighet och säkerhet för den cyklande. Samtidigt ställer ett sådant förslag också ytterligare krav på cykelöverfarternas enhetliga utformning i syfte att garantera trafiksäkerheten.”, skriver Kent Johansson i en debattartikel.

Exakt hur förslagen kommer att se ut blir klart i oktober då utredningen kommer att presenteras.

Diskutera: Vad tycker du om dessa förslag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2012-09-06 03:52
Roy J

Flera tycker, tack och lov, inte som Kapten.
PNI tar upp några av de problem som cyklister råkar ut för - men som faktiskt aldrig eller ytterst sällan drabbar bilister.

Sen tycker jag att det är direkt oansvarigt att cykla utan lyse - och jag inkluderar givetvis gång- och cykelvägarna. Mörkret blir extra mörkt mellan gatlyktorna.

Jag har på annan plats skrivit att jag är emot cykling mot enkelriktat. Det skapar helt onödigt tillkrånglade trafiksituationer och ger även tokiga signaler till cyklisterna.

Kapten fortsätter sitt märkliga hävdande att det är endast genom en bilruta som man kan se och rätt tolka trafiken!
Uppe i en lastbil har man förvisso en bra trafiköverblick, men normalt sitter man ju ganska lågt och omgiven av plåt och inte alltid så genomsynliga rutor.
Kapten, har du någonsin vistats i trafiken utanför din bil? Blev du blind då?

Rålle G, om det är fordonstrafik förbjuden s¨omfattar det alla fordon - om det inte finns tilläggsskyltar som säger annat. "Gäller även moped" gäller alla typer av moped, för övrigt. (Den förekommer där det är förbjuden motorfordonstrafik.)

Jag håller fullständigt med det Gunnar 44 skriver en bit härunder.
Kan bara tillägga det jag skrivit ett antal gånger tidigare - gång- och cykelbanor är där man lär sina telningar grunderna i trafiken. Det är ju trafikplatser och absolut inte lekplatser.

#11q • Uppdaterat: 2012-09-06 07:53
KaptenOberkommando

Roy, långa inlägg som inte sa ett smack. Jag har aldrig påstått att det är ENDAST genom en bilruta som man kan se och rätt tolka trafiken. Jag har bara skrivit att man i bilen tvingas ta hänsyn till alla trafikanters situation - som gångare eller cyklist räcker det med att tänka endast på sin egen situation. De som nästan aldrig kör bil utan bara åker kollektivt, går eller cyklar saknar helt enkelt en viktig parameter för att få totalbilden. Det är ju onekligen bakom ratten som man med skräcken i ögonen tvingas inse hur ofta och hur fort cyklister kommer mot enkelriktat. Till exempel. Som enbart cyklist begriper man inte vad det är man ställer till med i just den situationen.

#11r • Uppdaterat: 2012-09-06 16:52
einar.bordin

Ett förslag som borde gå direkt i papperskorgen. Det blir ju olidligt att vara bilist när cyklister ska få köra mot enkelriktat. Det kommer att hända olyckor. Tänk efter - före.

#11s • Uppdaterat: 2012-09-06 20:21
Roger Skagerström

Just enkelriktningen ser jag inget problem med faktiskt. Visste ärligt talat inte att det gällde cyklar med, trodde det bara gällde motorfordon. Men det här med att de ska kunna köra ut i korsningar som de vill....

#11t • Uppdaterat: 2012-09-07 16:14
Gunnar 44

Det ligger mycket i KaptenOberkomandos åsikter och synpunkter. Ni andra har inte förstått situationen. Eller så är ni anhängare av den jassåkultur som börjar utbreda sig. Allså bryter man mot regler när det passar en själv.
Att redan som barn få lära sig vad som är rätt och fel i trafiken är kanske den rätta vägen att gå när det gäller nollvisionen?
Varför ska vi i lilla landet Sverige tillåtas cykla hur som helst, när det inte går för sig i andra länder? Är det inte så, att Sverige allt mer tvingas in i EU s regelverk?
Varför ska en cyklist av ren lathet få cykla mot körriktningen bara för att denne inte orkar ta sig 1 kvarter till nästa gata.
Tydlig skyltning är ett annat önskvärt önskemål. De små fyrkantiga rutorna vid gångbanorna, borde jämlikt med fotgängarnas, skyltas med cykelöverfart.
Cykelöverfarter borde i sin tur vara utmärkta met stopp eller väjningsplikt som det är i övriga EU.
Prova i ex Tyskland att gå vid sidan av ett övergångsställe. Du blir garanterat påkörd om du inte hoppar åt sidan.
Ansvar i trafiken fordras inte bara av bilisterna. Cyklister och fotgängare måste även de ta sitt ansvar. Inte tro att de lever i någon konstlad säker miljö.

#11u • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Cyklister har i stort sett samma regelverk som bilisterna att följa.
Problemet är att det tas alldeles för lätt på det...

Har sagt det förr, det behövs cykelpoliser som övervakar cyklisterna på samma sätt som bilister kontrolleras.

#11v • Uppdaterat: 2012-09-10 07:32
Eric H

Detta låter så j-a typiskt svenskt handlingssätt.
Om ett fullständigt oacceptabelt (trafik) beteende går helt överstyr så löser man problemet med att legalisera beteendet!!
Blir det bättre då? Knappast eller hur?
Man saktar in framför ett övergångsställe och vips kommer det nån rymdfigur på cykel på insidan och svänger till vänster framför bilen, över övergångsstället...
Jag kanske bara har inbillat mig att trafikregler finns för att det skall bli enklare fär ALLA?

#11w • Uppdaterat: 2012-09-10 13:34
DiN

Inte bra att rucka på reglerna. Det cyklas ibland hejvilt och endel tycks tro att när man cyklar så gäller inte trafikreglerna. När man kör på en enkelriktad gata så förväntar man sig att trafiken rör sig åt samma håll och att man inte bör möta någon på en sån gata. En enkelriktad gata är oftast smal eller har två filer i samma rikting där man ligger på vänstersida för vänstersväng i korsning. Har man inget på trafikverket att göra? Väjningsplikt mot cyklister är väl bra då många lämnar företräde mot cyklister ändå för att man egentligen är osäker på vad som gäller. Enhetliga regler är bra och lätta att komma ihåg.

#11x • Uppdaterat: 2012-09-10 13:49
KaptenOberkommando

Eric H, hela samhället håller på att "mesa bort sig". Som du skriver, man löser problemen med ett beteende genom att legalisera det! Vi ser ju redan att vissa länder på allvar börjar överväga att legalisera knarket - i vart fall haschet. Man får inte bukt med skiten så man ... ja ... legaliserar det i stället! Flata statsmakter och fega så kallade utredare är bara förnamnet.

#11y • Uppdaterat: 2012-09-10 23:52
Roy J

Jag kan faktiskt hålla med det som Eric H skriver och som även Kapten instämmer i.

I alla sammanhang där man kunnat observera skillnader, så är det tydligt att förebyggande verksamhet alltid lönar sig - att "mota Olle i grind".
Säg åt lillgrabben på skarpen och låt det bli någon form av konskvens när han står där bränner sönder hissknapparna istället för att vänta tills han blivit äldre och gjort något riktigt allvarligt.
Polisen bör alltså stoppa bilister som kör över heldragen linje, inte använder blinkers i rondell och liknande - ange nivån! "Det här accepterar vi inte!"
Om det blir köer på grund av poliskontroller så beror det faktiskt inte på poliserna, utan på idioterna som skiter i trafikreglerna. Det gäller att skälla under rätt träd.

Om man bara fokuserar på värstingarna, så kommer man aldrig göra annat än skrapa på ytan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.