I en Sifo-undersökning från organisationen Svensk cykling vill ungefär 46 procent av vardagscyklisterna tillåta cykling mot vissa enkelriktade gator. Det skriver Svenska Dagbladet i dag. Cykling mot enkelriktat är något som också stöds av regeringens cyklingsutredare Kent Johansson.
– Jag tycker att man i dag av slentrian har enkelriktat gator där det skulle vara möjligt för cyklister att cykla i båda riktningarna, säger Kent Johansson till SvD.
Flera lagändringar kan vara på gång för att underlätta för cyklister och fotgängare och få cykeltrafiken att flyta på bättre. Cyklister kan få korsa bilvägar på cykelöverfarter på samma sätt som fotgängare får på övergångsställen.
”Jag kommer här föreslå att trafikreglerna vid obevakade cykelöverfarter ändras så att förare får väjningsplikt mot cyklister. En sådan förändring syftar till att öka framkomlighet och säkerhet för den cyklande. Samtidigt ställer ett sådant förslag också ytterligare krav på cykelöverfarternas enhetliga utformning i syfte att garantera trafiksäkerheten.”, skriver Kent Johansson i en debattartikel.
Exakt hur förslagen kommer att se ut blir klart i oktober då utredningen kommer att presenteras.
Diskutera: Vad tycker du om dessa förslag?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Idiot rent ut sagt, en cykel utan reflexer som kommer i 15-20 km/t kommer att bli rena dödsfällan, redan idag är väl cyklister bland de mest nonchalanta i trafiken.....!
Snacka om att jobba mot nollvisionen....!
Men fy för in i helvete!!! Vad är detta? Och givetvis skall detta få ske utan lyse och utan reflexer - OCH (!!!!!) med hörlurar i öronen! Dra på trissor ... Och som lök på laxen skall bilisterna tvingas ta smällen på sin försäkring. Kent Johansson skall jag ringa upp och avkräva förklaringar.
Alltså, jag tror att det här samhället håller på att flippa ur totalt.
PS "Statlig cyklingsutredare" ... Men vem fan utreder sådana som är "ute och cyklar" då? DS
Cykeln är ett fordon och ska naturligtvis behandlas därefter.
Cyklister ska följa de regler som finns och det finns ingen anledning att ändra på dem.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Cykel/
Ett problem är att det inte finns någon tillsyn av att reglerna följs.
Personligen anser jag att det bör vara körförbud för cyklister mellan november och maj i tätort.
MM men tänk!! Hur skulle det se ut om alla dom som cyklar går eller utnyttjar kolektivtrafiken skulle ta bilen i stället!! Tackaa alla som väljer att inte ta bilen ni som vill komma snabbt fram!!!
rac: Men lär er trafikreglerna någongång då, så slipper vi detta snack!!!
helt klart så har cyklisterna mycket att lära men så länge bilisterna inte klarar av den enkla regeln att hålla hastigheterna så har jag som cyklist inget dåligt samvete!!
En cyklist tar så liten plats och har så bra uppsikt åt alla håll och håller så låg och kontrollerbara hastighet, så han eller hon kan gott få strunta i alla trafikregler. Jag gör så själv och har aldrig varit nära att bli påkörd. Man måste naturligtvis göra det med förstånd. Men att stå och vänta vid rött ljus, då det inte kommer några bilar är ju löjligt. Dessutom är det mycket säkrare att köra mot rött eftersom det inte kommer några svängande bilar då, och de är de farligaste. Så inga trafikregler alls för cyklister och gångare är melodin. Problemet är naturligtvis alla barn. Lösningen är möjligen att de inte alls ska vara ute i trafiken förrän de är mogna.
rac dom som åker kollektivt skall hålla sig till det. De är inte lämpliga som bilförare. Många har inte ens körkort. Vissa har det men har förstånd att köra bil så lite som möjligt.
Om man under ca 60 års tid byggt ett trafiksystem som endast är inriktat mot att alla ska åka bil så är det klart att det blir problem när nu allt fler väljer cykeln!!!
I storstäderna borde alla de som åker bil beskattas hårt för att tillföra dessa pengarna till att förbättra för kollektivtrafik gående o cyklister!!
Thommys med ditt förstånd så borde det vara bättre att vara tyst!!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.