
Om 15 år liknar bilarna varandra mer än i dag. Skillnaderna mellan premiummärken och lågprismärken suddas ut och elbilarna står för cirka 15 procent av den globala bilförsäljningen.
Det är slutsatsen av konsultfirman KPMG:s enkätundersökning Global Automotive Executive Survey som bygger på intervjuer med 200 av bilbranschens tungviktare.
Hetast är elbilen i Japan där experterna tror den kommer att utgöra mer än en fjärdedel av nyförsäljningen år 2026.
Undersökningen visar att den globala bilindustrins uppdelning i mogna marknader och tillväxtmarknader blir allt mindre relevant. 75 procentav de tillfrågade experterna tror att dagens skillnader i kvalitet och säkerhet hos de bilar som byggs för olika typer av marknader försvunnit om 15 år.
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För drygt hundra år sedan var ca 30% av bilarna i New York eldrivna, 55% ångdrivna och endast ca 15% bensin eller etanoldrivna.
Vi vet ju hur det gick!
Jag tvivlar på att den här undersökningen får rätt, jag tror inte att man fått fram tillräckligt kostnadseffektiva elbilar till 2026.
De kommer säkert, men det dröjer nog åtskilliga decennier till.
Saabnisse:
Nä det har väl inte hänt mycket med elbilarna sista 100åren.
Var väl därför nissan leaf blev årets bil och vann över tex volvo s och v60!
Granlund, vad säger det?
Hur många Nissan Leaf har du sett i trafik?
En bil som delvis går på el var Japans mest köpta bil.
Vill minnas att Tyskland ville vara "elbilslandet nr 1" till år 2020.
De förutspådde att ca en miljon ( nolla etta ) utav vagnparken då skulle vara just eldriven.
Det låter ju bra men då det finns ca 50 miljoner bilar idag i Tyskland så förefaller denna siffra låg i procent.
Vw chefen har också uttalat sig om att det är Bensin/Diesel som kommer att gälla i minst 50 och kanske 100 år till.....
Personligen kan jag ju bara hoppas på att han får fel!
Om Tyskland verkligen blir bäst med dessa siffror så ser det mörkt ut för elbilen ....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.