Nästa artikel
Toyota Prius: Plus och minus
Webb-tv

Toyota Prius: Plus och minus

Publicerad 31 januari 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Toyota Prius är en beprövad hybrid som numera går att köra två kilometer på el. Vi pekar ut plus och minus med modellen.

 

Klicka på videofönstret ovan för att starta filmen.

Toyota Prius testas mot Opel Ampera i Vi Bilägare nummer 2/2012. Tidningen kommer till prenumeranter från den 31 januari och finns i butik från den 7 februari.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius?

Toyota Prius

Tillverkningsland: Japan
Motor: Hybrid med bensindriven motor på 1 798 cm3 och elmotor, ihopkopplade med en planetväxel.
Effekt/vridmoment: Bensinmotorn: 99 hk vid 5 200 v/min. Vridmoment 142 Nm vid 4 000 v/min. Elmotorn: 82 hk/207 Nm.
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift.
Hjulupphängning: Fram McPhersonben. Bak torsionsaxel.
Hjul: 195/65 15
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel 10,4 m.
Bromsar: Skivor runt om, ventilerade fram.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,4 sek. Toppfart 180 km/tim.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-31 10:15
Thommys

Det låter lite som en tulipanaros med att bilen laddar sig själv med el, till skillnad mot laddhybriden som måste kopplas med elsladd. Men energien kommer ändå från bensinen i en Prius. I en laddhybrid kan man själv bestämma vilken energi som man vill köra bilen på via el och då även till ett lägre energipris än bensin. Jag tycker inte dessa bilar är jämförbara på det sättet. Priusen är bensindriven, punkt slut. I en laddhybrid kan man själv välja om man vill köra på bensin som energikälla eller någon annan via energibäraren el, som t ex vindkraft eller vattenkraft. Men man kan också köra på kärnkraft om så vill. Eller kanske kol och olja om man inte gör något val av leverantör.

#2 • Uppdaterat: 2012-01-31 12:22
Hackenbush

Den är lite för dyr för att den skall kännas som ett självklart miljövänligt val.

#3 • Uppdaterat: 2012-01-31 12:49
Mistro

"leifer" ..Det ÄR den vanliga Priusen som artiklen handlar om.
Får ju hoppas att man får mer info i tidningen.
Priset på Prius tror jag inte kommer att sänkas då det nu kommer fler bilar som placerar sig under i pris.

"Thommys": Även en laddhybrid laddar förståss batterierna under färd...
När batterierna är tömda ( efter i bästa fall ett par mil ) så träder Bensinmotorn in på samma vis som i den vanliga Prius.
Förstår inte ditt inlägg ...

"Hackenbush": Ja ...lägg denna drivlina i en kaross liknande "Verso" och bilen hade sålt flera gånger bättre med ett likartat pris.

#4 • Uppdaterat: 2012-01-31 13:35
Swenssons

Som jag skrev om tidigare träffade jag en taxiåkare med ett flertal priusar och som inte alls är imponerad av dem. Vanliga fel är glappande lampor han måste dunka i framskärmarna för att halvljuset ska tändas sen hade de ofta fel på instrumneteringen och elsystemet som tidvis blinkae som på ett tivoli och inte minst att hjullagren ibästa fall kunde hålla strax över 7000 - 8000 mil så dessa hjullager har de bytt många gånger... sen sa han fler saker som jag glömt bort men de skulle iaf byta tillbaka till Volvo och VW när toyotas taxileasing löpt ut....

#5 • Uppdaterat: 2012-01-31 13:38
saabnisse

Mistro, en bil typ Ampera ska ju gå väsentligt längre än ett par mil på enbart el, hur mycket längre kommer väl att visa sig i ViB:s test.
Men Thommys menar ju att om man inte behöver åka längre än denna sträcka dagligen kan man ju köra på enbart el, man behöver ju inte bry sig om att köra på bensin, fast man har ju ändå möjligheten.

#6 • Uppdaterat: 2012-01-31 13:46
Granlund (ej verifierad)

Swennsons har helt fel. Sanningen är att prius är det bästa köp du kan göra om du värdesätter driftsäkerhet, problemfrihet och billigt bilägande. Har erfarenhet av flera prius som gått långt över 10000mil och inte haft ett enda litet fel. Många tester kan visa på detta, bland annat vib långteststall och teknikensvärlds beg tester. Många gillar inte prius pga den steglösa växelådan och den är inte gjord för sportig körning. Som bekymmersfritt transportmedel finns inget bättre, japanarna är oslagbara på diftsäkerhet. Har man blivit van vid prius och sedan sätter sig i en vanlig bil så känns den hopplöst omodern på många sätt. Håller man fartgränserna och accelererar försiktigt så är det inga problem att köra på 0,45 oavsett landsväg eller stadskörning.

#7 • Uppdaterat: 2012-01-31 15:01
hultarn

Är inget alternativ för mig. Att man inte kan montera en dragkrok, är en stor brist.
Så, om den krånglar eller inte är inget bekymmer för mig...

#8 • Uppdaterat: 2012-01-31 16:05
Simon no1

@ Swenssons, det där är rena lögner, ditt påståenden om hjullager och elfel är inget vanligt fel på Prius, de hadde säkert blandat ihop sina uppgifter...:)

Finns mycket bra underlag på dessa bilar så du har fel....!

#9 • Uppdaterat: 2012-01-31 17:17
Thommys

Tack saabnisse!

#a • Uppdaterat: 2012-01-31 17:35
PREVIA

Är det möjligen alla fel på dessa Priusar som gör att nio av tio Priusägare i USA väljer en Prius vid nästa bilköp.
Nu lanseras snart även den nya Priusen med ca: 60 % större bagageutrymme.
"I en laddhybrid kan man själv bestämma vilken energi som man vill köra bilen på via el och då även till ett lägre energipris än bensin." Skriver Thommys. Men i Volt/Amperas fall går bilen på el till den punkt där batteriet är urladdat vilket gör att om bensinkostnaden är lägre än elkostnaden per mil så får man sluta ladda upp batteriet när bilen står för att kunna starta och köra på bensin, men då blir det dåliga förbrukningsvärden när man dels släpar omkring på ett rätt tungt dyrt batteri som inte används längre och driver bilen med en inte specialtillverkad bensinmotor som via en generator driver elmotorn som i sin tur driver bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.