Opel Ampera är elbilen som inte blir stående när batteriet är tomt. Vi pekar ut plus och minus med bilen som klarar sex mil på el.
Klicka på videofönstret för att starta filmen.
Opel Ampera testas mot Toyota Prius i Vi Bilägare 2/2012. Tidningen kommer till prenumeranter från den 31 januari och finns i butik från den 7 februari.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är mest minus tycker jag. 439.000 är alldeles för högt pris för 4 sittplatser och minimalt bagageutrymme. Sen tycker jag personligen inte om designen på fronten. Jag föredrar faktiskt Prius då. Prius kostade väl 267.000 ny har jag läst någonstans och det är 172000 mindre än Amperan. Skall man själv betala bilen är det lätt att välja mellan dessa 2.
Bensinförbrukningen verkar vara samma vid körning med lite el och lite bensinmotor (0.5L/mil) så där har Amperan ingen fördel. Man kan köra lite längre på enbart el med Amperan men är det värt 172.000?
"In North America, tracking data has shown about two-thirds of Volt owners never use petrol, which indicates GM might have the formula right."
Här står det att två tredjedelar av Voltägare i Nord Amerika aldrig kör på bensin utan klarar sig på bara framdrivning av bilen på el.
http://news.drive.com.au/drive/new-car-comparison/the-brightest-spark-prius-v-volt-v-leaf-20120121-1qay7.html
Rent ekonomiskt kan man förståss jämföra Ampera med vilken bil som helst och med dåliga utrymmen ligger inte en mindre bil sämre till i heller.
man får en väldigt vettig bil idag för 200.000kr som även fungerar som familjebil.
Mellanskillnaden går inte att köra in.
Många vill jämföra med en Prius och ropar att Toyotan är billigare,..men det blir bara fel att jämföra så.
Det är skillnad på 6 mil med eldrift och 2 km ...
Hur är sedan Ampera utrustad jämfört med Prius? ( Toyota brukar ju vara glada att ta betalt för sin utrustning )
Tycker att Amperan är för dyr för att göra någon skillnad på våra vägar men samtidigt är den väldigt prisvärd och användningsbar jämfört med t.e.x i-MieV med sitt löjligt höga pris.
Välkomnar den här typen utav bilar men de måste som sagt bli mer praktiska och komma ner ordentligt i pris.
Tycker för övrigt att bilen är snygg.
Man bör väl jämföra Opel Ampera med Prius plug-in som är en större bil, men likt Opeln är en laddbar bil som kostar 8500 $ eller ca: 57 500 kr mer än den vanliga Priusen i USA som kostar 159 000 kr där.
http://www.toyota.com/prius-plug-in/
Opel Ampera räknas som mindre bil i USA ungefär VW Golf storlek Priusen räknas som mellanstorlek som Subaru Legasy, Mazda 6, Toyota Camry.
Mistro visst kan man köra längre med el med Amperan men elen kostar också lite. Om man tar de 172.000 kronorna som Prius kostar mindre så kan man tanka ganska mycket bensin för de pengarna innan man är uppe i Amperans pris. Man kan tanka 11466 Liter bensin för de pengarna (räknat på 15kr/L). Om man räknar på Prius som dricker 0.5L/mil och ca 3000 mil om året så kan man köra i nästan 8 år för de pengarna man får över när man köper en Prius.
Jo det var därför jag skrev inlägget "Hackenbush",men i "rättvisans" namn så borde man ju jämföra liknande bilar och inget annat.
Så fort en bil kan drivas med EL så upphör allt förnuft med prissättningen utav den liksom användningsområdet.
Skall man spara pengar så kan man annars köpa en bra mycket billigare bil än Prius ...om man tänker så.
Men Amperas och Prius köpare tänker inte främst på att spara pengar,...liksom den som köper en sportbil inte i första hand tänker på bränsleförbrukningen.
För mig är dessa bilar som sagt galet dyra och opraktiska då jag behöver en rymlig bil men det kommer ju komma en tid då alla bilar måste förbruka betydligt mindre än vad dem gör nu.
Grymt ointressant med bilar som aldrig har och aldrig kommer att sälja i volymer. Toyotas hybridssytem har sålts i miljoner och jag ser det som uppenbart att de också har tänkt rätt vad gäller pris/räckvidd i laddhybriden. Mycket snack och imagebyggande i bilbranchen, respekt för den som får ut många bilar med ny teknik på gatan. (=toyota och i viss mån honda så här långt)
Alla bilar som drivs företrädesvis med alternativa bränslen som ex. el är intressanta. Priset är dock för högt oavsett vilken bil det gäller. Då finns det bättre och billigare dieselalternativ i stället. Då har man en bil som man kan dra husvagn med, vilket man inte kan göra med en Prius, eller andra märken med liknande teknik. Alltså är dieselbilen mer praktisk om man har det behovet. När det gäller Amperan, kanske en del vinster görs om man kör inom elförbrukningens räckvidd, men den bör klara ganska höga släpvagnsvikter med sina 150 hk. Alltså är Amperan mer användbar, men även där är dieselalternativet billigare och bättre.
Men det är bra att dessa alternativa bilar utvecklas vidare, för vi kommer inte undan det faktum att fossila bränslen kommer att ta slut. Jag menar därmed att det är just den typ av drivlinor som Ampera/Volt utvecklar, som vi i framtiden kan ha nytta av. Prius i all ära, men den och dess efterföljare kommer aldrig att kunna dra ex en husvagn, dessutom om de fossila bränslena tar slut, vad kan de användas till då? Lekstuga kanske?
Att dra husvagn med en eldriven bil är nog att önska väl mycket de närmaste åren, tyvärr. I alla fall om man vill kunna köra några mil om dagen. Kollar man Amperan så finns ingen släpvagnsvikt angiven överhuvudtaget och max last är såpass lågt som 266 kg så den är nog likadan som Prius d v s en "släpvagnsfri" bil. Men alla behöver ju inte dra tunga släp och då kan ju eldrivna bilar av olika typ helt klart vara intressanta alternativ om dom kommer ner i rimligt pris även för privatpersoner. En liten pendlarbil a'la VW Up (till bra pris) borde vara mera rätt segment att kliva in i med elbilar.
Ampera ska man ta för vad den är. Inte en familjebil, inte en billig bil och inte en bil som ska köras med bensinmotorn i första hand. Utan det är elbil som har en bensinmotor som reserv. Jag tycker den är mycket intressant som sådan. Detta är en bil som går att köra hela sin livscykel på förnyelsebar el för den som bara kör korta sträckor. Även om 5 mil är lite så kör många inte mer per dag. Jag ser detta som en start för elbilar och att tekniken kommer att bli billigare med tiden så att fler kan köra på el. Räckvidden kommer att bli längre också allt eftersom tekniken går framåt, även om just batteriet kanske inte kommer utvecklas så mycket mer på några år, så kommer styrenheter bli bättre på att effektivisera drivningen och kringutrustningen kommer bli snålare, bilen lättare och få lägre luftmotstånd osv.
Däremot blir jag inte så klok på test-bränsleförbrukningen i tidningen. 0,43-0,63 ger ett snitt på 0,53. Prius ligger på 0,51-0,61 och får ett sitt på 0,56. Ändå så står det i tidningen är Prius är snålare. Ampera kan köras snålare och har ett lägre snitt och ändå drar den mer.(?) Om det läger värdet även omfattar körning på el så vore det rätt bra att veta hur mycket.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.