För att skynda på introduktionen av elbilar och laddhybrider vidgar regeringen den nya bilpremie som presenterades i våras. I budgetpropositionen för 2012 föreslår allianspartierna att även företag, bilpooler och offentlig sektor ska omfattas.
– Regeringen har tagit till sig av synpunkterna som framkom under remissrundan. Vi breddar därför premien till att omfatta inte bara privatpersoner, säger miljöminister Andreas Carlgren (C).
– Det viktiga är att vi får ut de första bilarna på gatorna så att allmänheten kan se att tekniken finns och fungerar.
Enligt planen ska premien införas från den 1 januari 2012. Den som köper en bil som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer, i praktiken elbilar och laddhybrider, får 40 000 kronor. Premien gäller även retroaktivt från den 1 juli.
Bilmodeller som kvalar in under gränsen kostar i dag mellan 100 000 och 200 000 kronor mer än motsvarande bilar med förbränningsmotorer.
Fem tusen bilar
Över de tre kommande åren har regeringen öronmärkt 200 miljoner kronor till subventionen. Det räcker till 5 000 fordon. Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, har tidigare varit kritisk och välkomnar därför beskedet:
– Att premien även omfattar företag är glädjande då detta kommer att snabba på introduktionen av elbilar på marknaden. Inom några år kommer elbilarna att nå begagnatmarknaden vilket gör att privatpersoner kan få köpa en elbil till ett mycket rimligt pris, säger Moldén.
Även organisationen Gröna Bilister har tillhört kritikerna. Ordförande Mattias Goldmann:
– Supermiljöbilspremien har i ett slag gått från luftslott till verklighet, säger han.
Diskutera: Vad tycker du om supermiljöbilspremien?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Personligen tror jag att det är fel å satsa på elbilar. Det finns mer nackdelar än fördelar med dem. Man börjar också undra hur dyrt blir el när alla skall ladda sina bilar och kanske t.o.m. överbelasta elnätet på vinterkvällarna. Nej, satsa på biogas istället!
Det spelar ingen roll om det betalas ut 30,40 eller 100.000kr till dem som köper dessa bilar för de kommer inte att nå allmänheten i betydlig skala ändå.
Vill man ha en förändring på fordonsparken så måste tillverkarna ta sina ansvar och faktiskt VILJA producera några elbilar.
De föreslagna 40.000kr känns bara som en fis i rymden mot hur omotiverat dyr elbilen är.
Får se hur prisbilden blir när Renault har lanserat sin ZE-Serie,för vem vill betala 360.000kr för en iMiev när man kan få en större bil för hälften?
Biogas = närproducerad, bra räckvidd, hållar kvar bilkänslan osv osv...
Dessutom äro elbilar fula.
Vi måste behålla Kärnkraft, kolkraft bara för att vi ska åka elbil. nej, tack!
Uno, Det där med att "vi" måste behålla kolkraft får du gärna utveckla. I dagsläget produceras ingen (nästan) elkraft i Sverige med kolkraft så kanske avser du gamla stormaktsstidens gränser med "vi". Fast.. om man skall vara lite ärlig.. dagens vindkraft skulle t.ex. räcka till att en fjärdedel av bilarna drevs med el. Mängden el som SJ använder är större än den som går åt till 25% av bilparken. El har alltså en väldigt stor möjlighet oavset hur man gör elen. Den går t.o.m. att göras från biogas. Då kommer man längre på samma mängd biogas om den görs via el (inte mkt längre men dock) och så får man fjärrvärme på köpet.
Sverige inporterar kolkraft från Lidllandet för att kunna köra runt i elbilar.
Ja, så länge bönderna är rädda för att ha vinkraftverk på sina marker så blir vår miljö värre och värre...
Kolkraft må vara tysk kvalitet men miljövänligt är det inte.
Nya tider, ny teknik, vi måste inse att förbränningsmotorn är hopplöst ineffektiv jämfört med elmotorn. Frågan är nu vilken teknik som vinner ekonomiracet. Volvos hybrid eller Opel Ampera. Eller kanske ingen av dem!!!
Efter Frankfurt vet vi lite mer, den nya bilen från Kroatien verkar intressant, rena dragstern tydligen.
Visst är det kineserna som äger SAAB eller hur?
von Lidl. Sveriges import/export av el står för max1% av totala elanvändningen i landet. Import när man på kärnkraftsidan missar i planeringen export när det är blött i fjällen (mkt förenklat) och går i stort jämt ut. Sverige importerar/exporterar nästan till 100% till de nordiska länderna. En liten del sker även med Polen, balltikum och Tyskland men som sagt en mycket liten del. Allt detta går att läsa i energimyndighetens årliga rapport "Energiläget 2010"
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.