Nästa artikel
Subvention säljer inte elbilar
Nyheter

Subvention säljer inte elbilar

Publicerad 30 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Hur stora subventioner som ges av staten har ingen betydelse för hur många elbilar som säljs i ett land, visar en ny undersökning.

Jato Dynamics har undersökt om det finns något samband mellan statliga subventioner och hur många elbilar som säljs i europeiska länder. Resultatet visar att subventionerna troligtvis inte spelar någon roll. Samtidigt såldes 5 222 elbilar, 0,07 av den totala bilförsäljningen, i europa under 2011, vilket är en stor ökning mot 507 bilar samma period förra året.

I Tyskland såldes 1 020 elbilar under första halvan av 2011, vilket motsvarar 0,06 procent av den sammanlagda bilförsäljningen i landet. Detta trots att subventionen på elbilar i Tyskland bara är 380 euro. Jämförelsevis har Belgiens elbilar en andel på 0,03 procent av den totala bilmarknaden, totalt 85 sålda bilar, trots subventioner på 10 907 euro.

111 sålda elbilar i Sverige
Undantaget är Norge och Danmark, som har överlägset högst subventioner, 17 524 respektive 20 588 euro. Där har också elbilarna överlägset flest marknadsandelar, 1,23 respektive 0,32 procent.

I övrigt verkar siffrorna dock slumpmässigt utspridda. Jato drar därför slutsatsen att subventioner inte spelar lika stor roll som andra faktorer som påverkar elbilsförsäljningen, till exempel infrastruktur och hur många som bor i städer.

I Sverige såldes 111 elbilar under första halvan av 2011, vilket motsvarar 0,06 marknadsandelar. Samma period förra året såldes en enda elbil.

Diskutera: Kan statliga subventioner avgöra vilken bil man köper?

Fakta

Elbilsförsäljning



Land – antal sålda elbilar – marknadsandelar (procent) – subvention (euro)



Tyskland: 1 020 - 0,06 – 380

Frankrike: 953 – 0,08 – 5 000

Norge: 850 – 1,23 – 17 524

Storbritannien: 599 – 0,06 – 6 400

Österrike: 347 – 0,18 – 2 571

Danmark: 283 – 0,32 – 20 588

Nederländerna: 269 – 0,08 – 4 936

Spanien: 122 – 0,03 – 6 500

Sverige: 111 – 0,06 – 470

Italien: 103 – 0,01 – 1 200

Portugal: 93 – 0,10 – 9 442

Belgien: 85 – 0,03 – 10 907

Tjeckien: 43 – 0,05 – 271

Irland: 36 – 0,05 – 5 000

Rumänien: 2 – 0,00 – 3700

Schweiz: 239 – 0,15 – 0



Källa: Jato. Undersökningen bygger på den maximala subventionen för varje land och räknar ej tjänstebilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-30 18:47
saabnisse

Det är ju ganska uppenbart att den typ av elbilar som finns att köpa inte motsvarar bilköparnas behov.
Inte ens notoriska miljömuppar köper dessa.
Det kommer, som jag skrivit många gånger, att ta flera decennier innan elbilen blir vanlig på våra vägar.
Hybridbilen kan däremot bli allt vanligare, där börjar det ju komma modeller som kan peta bort tråkstämpeln.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-02 00:28
Per_K

Det är inte så konstigt att elbilar inte säljs i några nämnvärda mängder. De är ju alldeles för dyra både i inköp och i drift. Den stora akilleshälen är batterierna, som är mycket dyra och har kort livslängd. Räkna med ca. 20 kr/mil i batterikostnad (200000 kr vart 10:e år med 1000 mil årllig körsträcka). Till detta tillkommer behovet av eluttag vid nattparkeringen och att användbarheten är begränsad genom den korta körsträckan mellan laddningar. Det är alltså en mycket lång väg att gå innan batteridrivna bilar blir intressanta för allmänheten - om de någonsin blir det. Hybridbilar lider inte av dessa nackdelar, då man kan styra laddningsgraden i ett snävare intervall och därmed öka livslängden. Trots alla nackdelar med elbilar verkar många politiker villiga att satsa på dem. Vore det inte bättre att satsa mer på att öka användningen av biogas producerat av avfall?

#3 • Uppdaterat: 2011-10-02 08:46
generalzbynio

Per_K, skönt och se nogån som tänker på samma sätt som jag. Helst skulle köpa en biogasbil, men det närmaste tankställe finns ca 50km från mitt boende. TILL REGERINGEN: lägg ner de j...a elbilar och ta hand om vår avfall vilket är, som jag hörde, farligare än CO2. Eller det blir CO2 i slutänden. Men det kanske är för mycket påtryckningar från oljebolag eller elbolag?

#4 • Uppdaterat: 2011-10-02 23:11
Roger Skagerström

Sen har troligen de som verkligen kan det här med miljö och bryr sig konstaterat att:
- Batteriernas miljöpåverkan är stor. Kör man lite med sin bil så kommer man skita mer mindre totalt sett med en bil som går på flytande bränsle än batteri.
- Miljön tjänar inte på att de köper en ny bil. Behåller de den bilen de har så spar man ju resuerna som krävs för att bygga den nya bilen, som troligen inte är så små direkt.
- De riktiga miljömupparna använder bara sin bil när det behövs. Det de skulle vilja ha är troligen en hyfsat rymlig KOMBI i stil med Focus eller V50, om de ens ska överväga att köpa en annan bil. Finns ingen sådan elbil.

Löst baserat på en riktig miljömupp jag känner ;)

#5 • Uppdaterat: 2011-10-03 20:54
Gunnar Gustafsson (ej verifierad)

Vi får plats några fler i Sverige utan att det charmiga med landet förstörs helt.

Men Lööf (c) vill att vi ska vara 40 miljoner. (Och då främst där alla redan bor och inte i norrland.)

Då måste vi köra elbilar och tillverka egen el genom att sitta och veva på generatorn.

#6 • Uppdaterat: 2011-10-03 22:39
Pulu (ej verifierad)

Hahaa den var kul :))
Men det skulle aldrig fungera för det blir så svårt att prata i mobilen när man samtidigt ska sitta och veva som tusingen....

#7 • Uppdaterat: 2011-10-04 01:38
Roger Skagerström

Haha man kanske kunde sätta veven där fönsterveven satt. Då kan man styra med knät, växla med höger hand, veva med vänster och ha telefon på axeln! Men då blir det ingen vev-hybrid av Sandero för den har ju fönsterveven kvar. Dubbla dörrvevar kanske?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.