Mitsubishi i-MiEV blev 2009 den första fyrsitsiga elbilen att tillverkas i större serier. Nu har ett par år passerat och det har blivit dags för en uppdatering.
En nyhet är att både laddningen och klimatanläggningen numera kan fjärrstyras, det senare särskilt praktiskt eftersom man inte vill slösa värdefull el på värme eller kyla. Bilen med det svåruttalande modellnamnet får också en omarbetad inredning och integrerad cd-spelare.
Mitsubishi har dessutom installerat ett system som man kallar AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). I praktiken innebär det att man monterat en högtalare i fronten som aktiverar ett varningsljud i hastigheter upp till 35 km/tim.
Med varningssystemet vill Mitsubishi uppmärksamma fotgängare om den annars tysta bilen. Vid högre hastigheter är bullret från däcken tillräckligt, resonerar den japanska tillverkaren, för att bilen inte ska utgöra någon fara.
Liksom tidigare mäter bilen 3,4 meter på längden och är utrustad med en elmotor på 67 hästkrafter, som klarar en toppfart på 130 km/tim. Räckvidden på el anges till 150 kilometer.
Leveranser av uppdaterade Mitsubishi i-MiEV inleds i början av 2012. Priserna börjar från 363 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om varningsljud för elbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vore det inte en bättre nyhet om man sänkte priset med en ca 250.000kr?
363.000 för denna lilla shoppingbil och sen efter 10 år byta batterier för 100.000? kanske. Köper man denna borde man få huvudet undersökt.
Renault är långt framme med elbilar till "normala" priser.
Jag talade med en som har provkört o han var mäkta imponerad.
Vad jag förstått så hamnar prislappen på en Kangoo strax under 200.000 kr.
För att få ner kostnaden så hyr man batteriet för ca 700 kr/ mån, är ju en tank bensin.
Läs gärna mer här http://www.renault-ze.com
Det är intressant, jag kan tänka mig köpa en om ett par år...
Duster. Renault begränsar användningen av deras batteri så här: "699 SEK exkl. moms/månad (48 månader, 15 000 km/år)" Det innebär att om du kör upp dina 1500 mil per år kostar batterihyran 7 sek/mil ink moms. Där får du sen lägga till ca 2 sek /mil i elkostnader. D.v.s. ungefär samma milkostnad som för en traditionell bil som drar 0.6 l/mil. Inte så illa men inte heller någon lysande affär. Fast kör du kortare än 1500 mil/är stiger naturligtvis milkostnaden.
Men Mythbuster så kan man inte resonera.
Det gäller ju att gömma de faktiska siffrorna så att det verkligen förefaller vara oerhört ekonomiskt att köra på el.
Jämför med Think som ju hade/har (finns de kvar idag?) ett liknande system där man hyrde batterier för ca 200€ i månaden!
Saabnisse. Du får gärna rätta mig om jag räknar fel. I bästa fall åker man upp de 1500 milen per år. Då blir milkostnaden = (699 sek/mån *12 mån/år)/1500 mil/år = 5.59 sek/mil. Till detta kommer en bränslekostnad som ligger på elbilar mellan 1.5-2 kWh/mil a dryg 1 sek/kWh. Detta är inte dåligt på något sätt men det är inte billigare än fosildrivet. Vilket är synd då det finns många fördelar med el men att byta till el för att tjäna pengar.. ja då blir man nog besviken. Men att byta för att slippa tanka, köra på mindre miljöbelastande sätt och köra tyst. Då blir man nog glad. Helt beroende på vilken inställning man har. Se tekniken med öppna ögon och vad den kan göra så blir det bra.
Mythbuster, du har naturligtvis helt rätt, jag försökte bara vara lite ironisk.
Jag har länge förvånats över att elbilskramarna aldrig ser till de verkliga kostnaderna.
I exemplet med Think blir det ju ca1850:- i månaden utan att man kommer en meter!
För den summan får man ju 130 liter diesel eller bensin som kan motsvara upp till 2500 km körning med en konventionell bil av motsvarande storlek och då kan man använda klimatanläggningen hela tiden utan att sitta och vara rädd för att bränslet tar slut.
Och du ser inte dig själv som en "kramare" åt det andra hållet då "Saabnisse"?
"Mythbuster" har ju helt rätt i det han säger att ser man bara åt det hållet att det skall löna sig ekonomiskt så ligger tänket på en elbil väldigt långt borta.
Liksom för dem som strikt inte kan tänka sig att det är möjligt att tillverka en bil driven med el som faktiskt fungerar för dem flestas behov.
Renault ligger rätt till i sitt tänk med billigare elbilar......Mitsubishi/PSA förefaller bara löjliga med sin skruttbil oavsett om bilen nu även kan pipa i låg fart!
Dock är även Renaults elbilar (som Renault för övrigt inte heller skyltar särskilt mycket med! ) för dyra för att få något genomslag som spelar någon roll för något!
Om det fanns ett tänk överhuvudtaget hos bilproducenter och myndigheter så skulle en elbil vara betydligt billigare än "motsvarande" Bensin/Diesel bil.
I sådana fall skulle folk gärna kört eldrivet oavsett alla dessa svårigheter som jämt målas upp.
Ge oss en Clio,Yaris,Polo eller likvärdig småbil med en elmotor för runt 120.000kr för varför måste en hybrid eller elbil se ut på ett annat vis?
Använd det som finns på lagerhyllorna och slå ihop de kloka huvudena med andra kloka skallar som tillverkar elmotorer,...räcker inte det så ring NASA!!!
Nä...den dagen som jag får någon form utav bevis för att det finns en vilja att få ut alternativ till förbränningsmotorn så skall jag klappa mina små händer men innan dess är alla tveksamma försök till elbil bara patetiska!
Körde en elbil 97-98 och den hade också ett "varningspip" som man manuellt kunde aktivera vid "behov" ....Nu har alltså tekniken kommit dit att bilen piper själv och alltså därför inte längre är ljudlös? ....mycket bra!
Som läkare ser jag detta som ett hån mot alla döva i samhället.
Hur i hela Halland skall de upptäcka bilen genom ett ljud från fronten?
Hoppas ljudet är tydligt så att äfven folk med dålig hörsel hör dem.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.