Skylten vid infarten är redan uppe. Nu öppnar Carspect landets första privata besiktningsstation.
Stolt och med fjärilar i magen tar Johan Cederlund, vd för Carspect, plats framför besökarna.
Han höjer rösten:
- Hjärtligt välkomna till Sveriges första privata anläggning för besiktning.
"Nu vänder vi blad"
Samma dag som monopolet för fordonsbesiktning avregleras, 1 juli, får Carspects första anläggning i Tyresö ackreditering för att utföra fordonsbesiktningar.
Det firades med godisbilar och ett besök av infrastrukturminister Åsa Torstensson (C).
- Nu vänder vi blad i bilbesiktningens historia, säger hon framför åhörarna.
Nya jobb, fler företag och längre öppettider är några av de förbättringar hon räknar upp.
I sitt invigningstal berömmer Johan Cederlund det jobb Svensk Bilprovning utfört sedan 1965.
- Men det goda får inte bli det bästas fiende, säger han.
Multinationellt företag
Enligt en broschyr ska Carspect göra det enklare och trevligare att besiktiga bilen.
Besiktningen ska bli mer "kundorienterad" med längre öppettider på kvällar och helger.
Carspect tillhör finska A-Katsastus Group som årligen besiktigar tre miljoner bilar i åtta länder.
Stationen i Tyresö är den första av många som Carspect planerar att öppna i Sverige.
Målet är att så småningom ha 25 procent av marknaden, vilket kan innebära omkring 100 stationer om ett par år.
"Vi måste kriga mot varandra"
En illgrön banderoll hänger på en vägg vid stationens parkering i Tyresö.
"En ny tid för bilbesiktning", lyder texten.
- Hade inte avregleringen skett hade det kanske sett ut som det gjorde för fem-sex-sju år sedan med jättelånga köer, säger Johan Cederlund.
Han tror att många kunder är nöjda med Svensk Bilprovning, men påpekar att de inte haft något att jämföra med.
- Alla företaget som har någon att spela mot blir naturligtvis bättre. Att träna mot samma lag varje dag utvecklar inte laget, säger Johan Cederlund.
- Vi måste kriga mot varandra för att locka till oss kunderna.
Olika tider, olika priser
En central fråga i debatten om avregleringen har varit priset som befarats öka.
Resonemanget har varit att fler stationer leder till färre besiktningar per anläggning, med dyrare verksamhet som följd.
En drop in-besiktning hos Carspect kostar inledningsvis 350 kronor och en förbokning, liksom hos Svensk Bilprovning, 300 kronor.
Johan Cederlund tror på en "prisdifferentiering" med olika priser för besiktning vid olika tider.
- Vi måste se när kunderna vill besiktiga. Vissa kanske vill ha en ny produkt och den typen av tjänster kanske kan bli dyrare än i dag, säger han.
"Stationer närmare kunderna"
Johan Cederlund berömmer Svensk Bilprovnings kunskap och kvalitet.
- Vi får absolut inte vara sämre, men jag tror inte att vi har en ambition att försöka vara bättre. Det tror jag nästan är omöjligt, Svensk Bilprovning är så vassa.
Johan Cederlund fortsätter:
- Vi måste försöka leva upp till samma kvalitet, men att krydda med ytterligare servicetänkande och att lägga stationer närmare kunderna. Det blir vår nisch.
Diskutera: Vad tycker du om avregleringen av fordonsbesiktningen?
Han höjer rösten:
- Hjärtligt välkomna till Sveriges första privata anläggning för besiktning.
"Nu vänder vi blad"
Samma dag som monopolet för fordonsbesiktning avregleras, 1 juli, får Carspects första anläggning i Tyresö ackreditering för att utföra fordonsbesiktningar.
Det firades med godisbilar och ett besök av infrastrukturminister Åsa Torstensson (C).
- Nu vänder vi blad i bilbesiktningens historia, säger hon framför åhörarna.
Nya jobb, fler företag och längre öppettider är några av de förbättringar hon räknar upp.
I sitt invigningstal berömmer Johan Cederlund det jobb Svensk Bilprovning utfört sedan 1965.
- Men det goda får inte bli det bästas fiende, säger han.
Multinationellt företag
Enligt en broschyr ska Carspect göra det enklare och trevligare att besiktiga bilen.
Besiktningen ska bli mer "kundorienterad" med längre öppettider på kvällar och helger.
Carspect tillhör finska A-Katsastus Group som årligen besiktigar tre miljoner bilar i åtta länder.
Stationen i Tyresö är den första av många som Carspect planerar att öppna i Sverige.
Målet är att så småningom ha 25 procent av marknaden, vilket kan innebära omkring 100 stationer om ett par år.
"Vi måste kriga mot varandra"
En illgrön banderoll hänger på en vägg vid stationens parkering i Tyresö.
"En ny tid för bilbesiktning", lyder texten.
- Hade inte avregleringen skett hade det kanske sett ut som det gjorde för fem-sex-sju år sedan med jättelånga köer, säger Johan Cederlund.
Han tror att många kunder är nöjda med Svensk Bilprovning, men påpekar att de inte haft något att jämföra med.
- Alla företaget som har någon att spela mot blir naturligtvis bättre. Att träna mot samma lag varje dag utvecklar inte laget, säger Johan Cederlund.
- Vi måste kriga mot varandra för att locka till oss kunderna.
Olika tider, olika priser
En central fråga i debatten om avregleringen har varit priset som befarats öka.
Resonemanget har varit att fler stationer leder till färre besiktningar per anläggning, med dyrare verksamhet som följd.
En drop in-besiktning hos Carspect kostar inledningsvis 350 kronor och en förbokning, liksom hos Svensk Bilprovning, 300 kronor.
Johan Cederlund tror på en "prisdifferentiering" med olika priser för besiktning vid olika tider.
- Vi måste se när kunderna vill besiktiga. Vissa kanske vill ha en ny produkt och den typen av tjänster kanske kan bli dyrare än i dag, säger han.
"Stationer närmare kunderna"
Johan Cederlund berömmer Svensk Bilprovnings kunskap och kvalitet.
- Vi får absolut inte vara sämre, men jag tror inte att vi har en ambition att försöka vara bättre. Det tror jag nästan är omöjligt, Svensk Bilprovning är så vassa.
Johan Cederlund fortsätter:
- Vi måste försöka leva upp till samma kvalitet, men att krydda med ytterligare servicetänkande och att lägga stationer närmare kunderna. Det blir vår nisch.
Diskutera: Vad tycker du om avregleringen av fordonsbesiktningen?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Prisdifferentiering"... ja, det blir det kanske, men mest blir det dyrare när Bilprovningen står med samma kostnader som förut men lägre inkomster, och de nya ska tillfredsställa sina aktieägare med snabb avkastning. Men den som har en riktigt sunkig bil med höga utsläpp och taskiga bromsar kommer snart att på nätet kunna få reda på avr man kan vända sig och få den godkänd! Grattis, alla Lada-ägare! Sorry, miljö och trafiksäkerhet!
Helt rätt, Bruno! Absolut negativt ur alla aspekter.
Heja fri prissättning! Är det någon som kunnat notera billigare priser i samband med avregleringar? Inte jag i alla fall. Finland fick uppleva en prissättning, som slog alla med häpnad: dubbelt och tredubbelt upp. Konkurrens, nej kartell är det rätta namnet.
Alla vi som gillar Svensk Bilprovning ska naturligtvis inte åka till Carspect. Speciellt inte nu när dom drar igång 50kr dyrare än SBP.
Jag har aldrig haft problem med SBP. Tycker bara dom blir bättre och bättre
nu får de bli regeringskifte för mycke har avskaffats på grund av alliansen.
finns inget som blivit bättre med dom som styre.
Så soccarna och dom ta tillbaks SBPs monopol på besiktningen.
att en fri marknad skulle leda till jobb är bara skit snack.
Har aldrig upplevt att jag behövt vänta på tid hos SBP då man oftast hittar tider som passar en när man vill ha det gjort även dagen innan kan man hitta tid vilket är bra.
Jag väntar på att t.ex märkesvärkstäder kommer med "gratis besiktning i samband med service hos oss".
bruno 2 jul 2010
"Prisdifferentiering"... ja, det blir det kanske, men mest blir det dyrare när Bilprovningen står med samma kostnader som förut men lägre inkomster, och de nya ska tillfredsställa sina aktieägare med snabb avkastning. Men den som har en riktigt sunkig bil med höga utsläpp och taskiga bromsar kommer snart att på nätet kunna få reda på avr man kan vända sig och få den godkänd! Grattis, alla Lada-ägare! Sorry, miljö och trafiksäkerhet!
------------------------------
vaddo Lada !?!? 240-740 - ägare menar du...
Nästa avreglering blir sjukvården.
Hälsokontroll "slink in" 600:- Innan 16:00 resten av tiden 1000:-
Brutit något?
Se tariff utanför mottagningen.
"Vi måste försöka leva upp till samma kvalitet, men att krydda med ytterligare servicetänkande och att lägga stationer närmare kunderna. Det blir vår nisch."
En nisch som alla andra konkurrenter också tänker muta in och när alla försöker göra samma sak, kan man då verkligen tala om en "nisch"?!?!
SBP har väl blivit bättre just för att hotet om privatisering legat på dom hela tiden. Annars brukar ju just myndigheter vara allt annat än serviceinriktade. Det har snarare varit ett moment av förnedring varje gång man är "kund" hos statliga verksamheter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.