94 procent av privatkunderna och 81 procent av företagskunderna är nöjda med sitt besök hos Bilprovningen. Det visar en kundnöjdhetsmätning som genomfördes under april-juni.
DISKUTERA: Vad tycker du, förtjänar Bilprovningen så högt betyg?
DISKUTERA: Vad tycker du, förtjänar Bilprovningen så högt betyg?
- Vi är naturligtvis oerhört glada och stolta över att ha lyckats överträffa tidigare toppresultat bland privatkunderna. Det är också stimulerande med det fina betyget från företagskunderna och att resultatet bland dem ökat så mycket sedan den förra mätningen, säger Magnus Ehrenstråhle, verkställande direktör på Bilprovningen.
Enligt årets kundnöjdhetsundersökning blir Bilprovningens kunder allt mer nöjda med sina besök hos bolaget. Undersökningen visar att kundnöjdheten har stigit från 92 till 94 procent bland privatkunderna och från 73 till 81 procent bland företagskunderna.
Av 5 möjliga är NKI-värdet (Nöjd Kund Index) 4,30 bland privatkunderna och 4,19 bland företagskunderna.
- Undersökningen visar att kunderna är väsentligt mycket nöjdare i år med öppettiderna på stationerna och besiktningspersonalens bemötande, vilket förstås är mycket glädjande. Internetanvändningen ökar och ännu en förklaring till det förbättrade resultatet bland företagskunderna är den nya kostnadsfria internettjänsten Mina fordon Företag som väsentligt förenklar hanteringen av fordonen för Bilprovningens avtalskunder. Tjänsten är mycket uppskattad, berättar Pierre Karlsson, marknadschef på Bilprovningen.
Det är tionde gången som Bilprovningen genomför en riksomfattande kundnöjdhetsmätning. I år har det sammanlagt genomförts 17 500 intervjuer med slumpmässigt utvalda privatkunder och 845 intervjuer med företagskunder. Årets resultat är de högst uppmätta någonsin - återstår att se om utvecklingen fortsätter uppåt nästa år.
Enligt årets kundnöjdhetsundersökning blir Bilprovningens kunder allt mer nöjda med sina besök hos bolaget. Undersökningen visar att kundnöjdheten har stigit från 92 till 94 procent bland privatkunderna och från 73 till 81 procent bland företagskunderna.
Av 5 möjliga är NKI-värdet (Nöjd Kund Index) 4,30 bland privatkunderna och 4,19 bland företagskunderna.
- Undersökningen visar att kunderna är väsentligt mycket nöjdare i år med öppettiderna på stationerna och besiktningspersonalens bemötande, vilket förstås är mycket glädjande. Internetanvändningen ökar och ännu en förklaring till det förbättrade resultatet bland företagskunderna är den nya kostnadsfria internettjänsten Mina fordon Företag som väsentligt förenklar hanteringen av fordonen för Bilprovningens avtalskunder. Tjänsten är mycket uppskattad, berättar Pierre Karlsson, marknadschef på Bilprovningen.
Det är tionde gången som Bilprovningen genomför en riksomfattande kundnöjdhetsmätning. I år har det sammanlagt genomförts 17 500 intervjuer med slumpmässigt utvalda privatkunder och 845 intervjuer med företagskunder. Årets resultat är de högst uppmätta någonsin - återstår att se om utvecklingen fortsätter uppåt nästa år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad jämför man sig med?
Det finns ju inget annat än bilprovningen. Internt kan man väl ranka sig, men vad hjälper det en "kund" som måste åka till "Sveriges sämsta bilproving" = Örnsköldsvik. Har jag något val? Skiter väl Bilprovningen i, de har ju monopol.
Avskaffa monopolet så fort det bara går! Jag är beredd att betala mer om jag slipper 8 veckors väntetid för 4 veckors fikarastande som man verkar syssla med i Övik...
Jag
Dummaste inlägget jag sett på länge. Vakna istället och kolla på hur mkt lediga tider det egentligen finns.
Rätt så bra är dom väl på Bilprovningen, det måste vi väl medge. Inte är jag socialist, men jag misstänker att avregleringen leder till samma effekter som avregleringen av elmarknaden: Mkt högre priser för alla bilägare och högre vinster för bilprovningsföretagen...
I Finland blev det tre gånger dyrare efter avregleringen.
Hur ska man konkurrera? -Kom till oss så får du igenom din rishög...
Låt bilprovningen ta över försäkringskassan så slipper svårt cansersjuka tvingas att arbeta.
I Sala är dem verkligen trevliga och duktiga iaf :)
Janne B.
Vem har lust att betala upp mot 900 kr för en besiktning som några firmor tar i Finland.Därför, "rör" inte Bilprovningen
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.