Nästa artikel
Bilister orsakar nio av tio MC-olyckor
Nyheter

Bilister orsakar nio av tio MC-olyckor

Publicerad 5 juli 2011 (uppdaterad 6 juli 2011)
Vid nio av tio kollisioner mellan bil och motorcykel är bilisten skyldig. Det visar en ny undersökning från försäkringsbolaget If.

If har granskat 1 072 motorcykelolyckor med annat fordon mellan 2008 och 2010. Motorcyklisten var vållande till endast 39 av olyckorna. Bilisten var däremot skyldig till 964 av fallen, nio av tio olyckor. Dan Falconer är motorexpert på If:

– Det var lite oväntat, säger han till Vi Bilägare. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att bilisten så ofta är den som är skyldig.

Huvudproblemet, menar Dan Falconer, är att bilförare har för dålig uppmärksamhet riktad bakåt.
 
– Bilisterna ser helt enkelt inte motorcyklisterna. Det i sig är inget nytt, men att man är så blind tycker jag är förvånande, säger han.

”Mer färgglada kläder”
Under årets första sex månader har 21 motorcyklister omkommit i den svenska trafiken, åtta fler jämfört med samma period i fjol. Dan Falconer tror att antalet olyckor kan minska om motorcyklisterna blir mer synliga på vägen, till exempel med varselvästar.

– Jag tycker att man kan lägga lite ansvar på motorcyklisterna som ofta kör med mörka ställ. Det skulle vara lättare att uppfatta en motorcyklist med mer färgglada kläder, säger han.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-07-05 20:11
Roy J

Rent formellt är det säkert så att bilförare oftare är skylidga. Ska du svänga in på vägen till vänster så är du skyldig att förvissa dig om att ingen kommer bakifrån för omkörning - avsett om du burit dig exemplariskt åt: slagit på blinkers, flyttat dig lite åt vägens mitt, lättat på gasen. bromsat in mjukt, kort sagt varit väldigt tydlig med din avsikt. Motorcykeln som kommer dragande i full fart syns inte förrän alldeles för sent.
Det skulle vara väldigt intressant att få presenterat vilken typ av olyckor det handlar om.
Jag är medveten om att det är det avvikande som man lägger märke till. Passerar 10 motorcyklister så är det de två som kommer vrålande utan insatser i ljuddämparna som märks och därmed blir representanter för hela mc-kåren. Ändå är jag övertygad om att det är en betydligt större del av motorcyklisterna som rejält överskrider hastighetsbegränsningarna än vad gäller bilister - något som kanske inte alltid syns i olycksstatistiken.
Försöker jag därmed skjuta över all skuld tiull mc-förarna? inte alls. Men en mc i trafiken är en ökad olycksrisk i sig.
Normalt kan man som bilförare flytta bilen i sidled inom sitt körfält - för att få bättre sikt, för att undvika något på körbanan - men kommer då en mc slingrande mellan bilraderna så är lätt en olycka hänt.
Sen ska gudarna veta, som påpekats av andra här i spalten, att många bilförare gör allt annat än kör bil (bland annat fibblar med mobiltelefonen). En mc-förare är nästan alltid helt fokuserad på sin körning.

#9 • Uppdaterat: 2011-07-05 21:27
hultarn

leifer: Undrar vem som vänder på problemet? Om nu ett försäkringsbolag påpekar vad som är orsaken i 9 fall av 10… hur kan det då ända vara motorcyklisternas fel?
Är det enbart för att de finns?

Men, med tanke på att dagens bilar blir allt snabbare, och många toppar 250 km/h, varför inte förbjuda dem? För allvarligt talat: hur många av bilförarna klarar av fartresurserna? Det är ju faktiskt så att de flesta omkommer i bil.

Grundregeln för att överleva i trafiken är just det jag skrev nedan: betrakta alla andra som idioter i trafiken. Detta oavsett vilket fordon man kör.

#a • Uppdaterat: 2011-07-05 21:33
hultarn

Roy J: en av de absolut farligaste situationerna är just vänstersväng. En motorcykel är svårare att se, och detta gäller självklart också när föraren kör i laglig fart. (vilket de flesta gör, det finns undersökningar även på det).
Tyvärr är det ju så att MC-förarna kanske inte är uppmärksamma på att det kan ske en plötslig vänstersväng när en korsning närmar sig, utan påbörjar en omkörning. Även bilförare gör ju den missen, men är lättare att se och sitter mer skyddade.

Ytterligare en grundregel alltså: kör aldrig om när det finns en korsning, anslutande väg eller ens ett jordgubbsland... man vet aldrig vad som kan hända.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.