Den 36-åriga motorcyklisten körde på Nynäsvägen söder om Stockholm när han upptäckte att en vit Volvo låg tätt bakom. För att undvika en farlig situation ökade 36-åringen farten.
I samma stund registrerade polisens lasermätare mannens hastighet. Motorcyklisten stoppades.
Varken polis eller åklagare trodde på förklaringen att 36-åringen ”svävat i fara” och att han ”inte hade något annat val”. Men nu slår Södertörns tingsrätt fast att mannen handlade i nöd.
”Även om motorcyklistens berättelse förefaller osannolik är den inte så verklighetsfrämmande att den utan vidare kan lämnas utan avseende”, skriver tingsrätten som ogillar åtalet.
(Motorcykeln på bilden har inget med artikeln att göra.)
Diskutera: Rätt att fria motorcyklisten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skrämmande.
Att man skall kunna slippa undan straff vid uppenbara vansinneskörningar.
116 km/h på 70-väg, mycket omdömmeslöst.
Jag anser att tingsrätten har gjort en felaktig bedömning i detta fall.
Klart det var en bluff. Hur gick det med vita Volvon, åkte inte den fast?
Södertörns tingsrätt slår alltså fast att motorcyklisten handlade i "nöd". Helt plötsligt fick ordet "nöd" en helt ny innebörd. Undrar vad man nu skall kalla en situation i vilken någon håller på att drunkna. "Nöd" kan ju knappast räcka till ...
Men inte är 116 på 70-väg "vansinneskörning", Gösta. Den vägen var säkert skyltad till 90 för bara några år sedan och då var 116 inte särskilt uppseendeväckande. Men håll dig du till 50 på den där 70-vägen, Gösta - du som brukar proagera för att man skall ligga typ 20 km/h under skyltad hastighet. Men då i stället blir resultatet oändliga köer med ... just det: omkörningar väl värda beskrivningen "vansinne".
...men killen som ökade farten för att släppa fram en ambulans blev fälld. Var det inte fråga om "nöd" nog för patienten? Man häpnar, det här landet liknar mer och mer en bananrepublik.
alla borde hålla 80 på 70. så flyter trafiken bättre.
alltså kör 10km/tim.fortare än skyltat hastighet.
dom flesta bilarna har ändå glädje mätare.
Tingsrättens ledamöter är inte juridiskt utbildade. I går kunde man på TV se att politik var viktigare än kunnighet om lagar. Kanske tillhörde motorcyklisten rätt parti?
Visst är det OK att öka avståndet till idioten som ligger och slickar en i häcken - men hela 46 km/h i ökning känns väl inte direkt befogat.
Vad som gällt tidigare och vad man själv tycker är faktiskt ovidkommande, hastighetsbegränsningen är nu 70 km/h - och det är vad som gäller.
KaptenOberkomm skriver ibland riktiga smaklösheter. Som nu detta totalt ogrundade påhopp på Gösta L.
chauffören. Om alla håller 80 på 70. så kommer snart påståendet om alla höll 90 km/tim så skulle trafiken flyta bättre! OSV.
Står det 70km/tim angivet som hastighetsgräns så ska det hållas även av yrkesförare! De är väl de som syndar mest idag?
Jag råkade ut för samma sak för många år sedan. En bil som låg några meter bakom mig. Jag höll ut på vägrenen på en 70-sträcka, för att visa att jag tyckte att han skulle köra om eller öka avståndet. När det sedan blev 90-väg så körde jag om 3 bilar som låg före. En motorcykel kommer lätt upp i 150 vid en sådan omkörning. Jag saktade sedan in till ca. 90, då kom dåren i bilen igen och körde om mig. Då visade det sig att det var en civil polisbil. 2 ilskna poliser som skällde ut mig totalt för att jag var en vettvilling i trafiken och skulle vara glad att de inte hann ta min maxhastighet vid omkörningen, så nu slapp jag undan med maximala böter i stället!
1storstark: det beteendet som polisen uppvisar där gränsar ju till brottsprovokation...?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.