En 50-årig trafiklärare körde i början av augusti motorcykel på E4 utanför Vagnhärad där vägen var nyasfalterad och våt av regn. Trafikläraren fick sladd, kanade in i ett vägräcke och omkom direkt på platsen.
Nu polisanmäls Trafikverket och underentreprenören som asfalterat vägen av organisationen Sveriges Motorcyklister.
Organisationen vill pröva ansvarsfrågan i ärendet sedan transportforskningsinstitutet VTI konstaterat att friktionen på vägbanan var under godkänd nivå.
– Detta är fruktansvärt! Vi kan inte acceptera att Trafikverket belägger vägbanor med bristfälligt material som leder till svår halka vid regn, säger Tomas Bergström, ordförande för Sveriges Motorcyklister.
”Såphal väg”
Flera vittnen bekräftar att vägen vid olycksplatsen var ”såphal”. Räddningstjänstens bil fick även den sladd, på väg till olyckan.
Sveriges Motorcyklister menar att Trafikverket och underentreprenören har brustit i sin aktsamhet i valet av beläggning på sträckan.
Dagen efter olyckan placerades en varningsskylt för hal vägbana ut vid vägen och nu har även beläggningen åtgärdats till en godkänd friktionsnivå.
Trafikverket vill inte kommentera anmälan.
Diskutera: Anser du att Trafikverket är vållande till dödsolyckan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska vi gissa att Trafikverket kommer att åberopa den moderna juristfloskeln:" Vi hade ingen avsikt att skada eller döda någon."
Nej vägverket kommer åberopa att iom att dom inte visste om bristfälligheten så kan dom inte åläggas ansvar.
Däremot borde underentrepenören kunna åtalas eftersom jag tycker dom gjort ett bristfälligt arbete men det går väl som vanligt här i det demokraturiska Sverige att ingen kan åtalas då ingen nases ha gjort fel!
Konstigt att det bara är myndigheter och dess underentrepenörer som ovanstående stycke stämmer in på för skulle nån roa sig med att hälla ut såpa på vägen och en dödsolycka hända skulle denne privatperson bli åtalad.
Jag kör själv mycket och är ibland osäker på friktionen, speciellt vid regn. Skulle vilja kunna ha tillgång till båge med "stödhjul" på halkbana för att träna upp reaktionerna och lära känna gränserna. Något för SMC att ordna någonstans på våren inför avrostningarna.
Usch ja! Hemsk olycka. Jag körde i andra riktningen (med bil) och såg eländet bara några sekunder efter tragedin. Kan tyvärr inte erinra mig om det var nyasfalterat. Men en regnig dag var det.
Landsvägen utanför Strängnäs mellan Vansö och Fogdö asfalterades om för något år sedan. När det regnar är vissa fläckar såphala, märks med motorcykel men inte lika tydligt med bil. Kommer man i en kurva i 70km/tim så kan bakhjulet släppa utan förvarning. Vet inte hur asfalten är sammansatt, men kan det ha att göra med bindningsmedel? Norrköping skyltar på motorvägen för halka vid regn, svart nylaggd asfalt. Lokalradion i Halmstad gick ut med varning för en av avfarterna från E6:an för tre veckor sedan. Regn och bilarna "dansade balett" sa man. Men som vanligt - Vägverket gör nog som alltid......skyller på trafikanterna!
Bara sätt åt dom oansvariga inom verket,dom verkar skita i oss trafikanter dom gör ju som dom vill och inte vad säkert är eftersom dom bara gapar om att det kostar pengar!!!Vad tog alla bilskattepengar vägen???
I samband med denna asfaltering som nämns i artikeln skedde minst en annan otäck olycka. Jag blev vittne till hur bilen såg ut och det var ingen rolig syn. Glädjande nog överlevde vederbörande helt oskadd. Men det var mot alla odds. Händelsen blev sedan förstasidesstoff på kvällstidningarna för att det var så mirakulöst. En långtradare fullständigt mosade en Volvo 945 vid Hölöavfarten. Bilen var mosad ända från aktern fram till vindrutan. Föraren, en ensam man 65 årsåldern klev ur oskadd! Hade det suttit någon mer i bilen hade de varit döda.
Denna olycka berodde sannolikt på bristande uppmärksamhet från långtradarchaufföen som inte upptäckte att trafiken stod helt stilla i tid. Men varningar om att så skulle kunna vara fallet var mkt bristfällig/helt obefintligt. Jag tänkte en hel del på det efteråt om ifall vägentreprenörerna har någon koll på säkerheten, och senast för ca en månad sedan körde två lastbilar ihop vid trafikomläggningen i Moraberg, Södertälje med dödsolycka som följd.
Så hur många av de ca 3-400 som dör i trafiken som direkt eller indirekt orsakat av vägarbeten är frågan. Hälften dör av fyllekörning så mycket vet vi. Men här har vi två personer som omkommit i år i samband med vägarbete. Hur stort är mörkertalet?
Vägverket är oansvarigt.
Att asfalt alltid är som halast när den är helt nylagd kan knappast vara någon nyhet för någon. Det är ju inte så märkligt med tanke på hur asfalt framställs.
Sen får det naturligtvis finnas gränser för vad som ska accepteras. Vita linjer och övergångsställen brukar bli såphala, men det är ju så korta sträckor så en bilist tänker nog aldrig på det - men fotgängare och cyklister gör det. Det här gäller också vissa ilappningar där man inte brytt sig om att blanda i sten i asfalten.
När det gäller hela vägbanor så är det naturligtvis viktigt att stenmaterialet är jämnt fördelat.
Hur såphalt det var vid det här tillfället är väl det som nu måste konstateras. Lars A kom ju från andra hållet strax efteråt, men minns inte ens om det var nyasfalterat eller inte. Antingen måste det ha regnat utav bara den så att asfalten inte gick att urskilja - eller så är Lars inte särskilt uppmärksam. Nylagd asfalt brukar tillhöra det som åtminstone jag reflekterar över. Om inte annat så brukar ljudnivån i bilen ändras. Det kan dock knappast ha varit extremt halt - det borde väl åtminstone ha fastnat i minnet. Det kan förvisso skilja mellan vägbanorna.
Något uppsåt finns naturligtvis inte, men vållandefrågan beträffande försumlighet kan ju vara aktuell. Har VTI konstaterat att friktionen var under godkänd nivå så var den väl det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.