I veckan bötfälldes 15 cyklister under en timmes tid efter att de cyklat för fort förbi en poliskontroll vid Götgatsbacken i Stockholm. Detta uppger TT.
Hastighetsgränsen på platsen är 7 km/tim och de cyklister som bötfälldes hade alla cyklat ”extremt fort” i förhållande till de gående på gatan, och i ett sådant läge behöver inte polisen mäta hastigheten.
En ny rapport från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) visar att cykelolyckor som slutar med allvarliga skador är vanligare än man tidigare trott. Och Jan Schyllander, som är utredaren bakom rapporten, menar att höga farter och kraftiga inbromsningar är en vanlig orsak till cykelolyckor.
Varje år behöver 3 500 personer vårdas på sjukhus i mer än ett dygn efter att de råkat ut för olyckor på cykel, och totalt 23 000 cyklister uppsöker sjukhusvård årligen.
I rapporten från MSB kan vi också se att det som är farligast för cyklister är cyklisterna själva, inte bilar som man kanske kan tro. 82 procent av cykelolyckorna är singelolyckor, 8 procent är krockar med andra cyklister och 7 procent utgörs av kollisioner med bilar.
Diskutera: Vad ska göras för att få bukt med cykelolyckor?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett sätt att få "bukt" med cykelolyckorna står ju i artikeln.
Att polisen bötfäller de cyklister som far fram i trafiken vårdslöst.
Den där "man", som tror att bilar orsakar de flesta cykelolyckorna, finns han?
Ett sätt att minska antalet olyckor, finns beskrivet ovan. Givetvis ska polisen bötfälla fler cyklister som tycker högfart är lagom bland gående. T.ex. på trottoarer och gågator. Samtidigt bör polisen överse med de som cyklar i nämnda ca. 7 km/t på nämnda platser. Eftersom det ibland är nyttigt att hålla sej borta från motorfordon.
Dessa siffror är ju inga nyheter, utan konfirmerar bara vad som sagts tidigare:
1) Cyklister lever farligt
2) De gör det på egen hand
Och ändå så är det bilisterna som jagas, varför?
Det som är ett problem är ju först och främst den ihåliga hjälmlagen, den kräver hjälm upp till 15 års ålder, men samtidigt kan du inte få böter om du cyklar utan...??? Att den upphör vid 15 är ju också märkligt, så om du är 16 och faller på samma sätt så är det helt okej....?
Kör du moped i 30 kilometer så måste du ha hjälm om du så är 60 år gammal, men sätter du dig på en cykel och rullar i 30 så anses det inte lika farligt, eller hur tänkte man här....?
Hur lätt är det att få barnen att ha hjälm om inte vi vuxna, deras förebilder har hjälm.....?
Skulle lagen ha nån riktigt funktion så borde den gälla alla, år 2012 omkom 17 cyklister, 16 av dom bar inte hjälm......
Simon: riktigt tänkt, nyare klass2-moppar får till och med gå i enbart 25, hjälm ska användas!
Däremot den som åker bak på en sopbil behöver ingen hjälm trots att de kör 25, hur tänker de där?
Lite OT, men ändå...
Kan det bli aktuellt med fartkameror på cykelvägarna månnetro?
82 % av cykelolyckorna är singelolycka.
De skulle inte vara färre om de cyklister hade haft hjälm på sig. Däremot skadefrekvensen.
Frågeställningen är ju hur man skall få bukt med cykelolyckorna.
De lär ju öka, med eller utan hjälm, så länge beteendet hos cyklisterna kvarstår.
Dvs att många saknar trafikvett.
För övrigt sällar jag mig till dem som förordar hjälmtvång till alla cyklister.
Jag tror tyvärr bara hårdare tag hjälper, får överträdelserna ingen konsekvens så är alla lagar i världen meningslösa, att cykla mot trafiken på enkelriktat verkar vara helt okej, men skulle polisen sätta böter en gång i veckan på dessa gator så skulle förmodligen sånt beteende upphöra....!
Tråkigt men sant....!
Jag får inte ihop matten i artikeln: 82 procent singelolyckor, 8 procent kollisioner med andra cyklister och 7 procent kollisioner med bilar ger mig 97 procent. Det fattas 3 procent.
Men sak samma, äntligen en "rapport" som visar hur dåliga cyklisterna är som trafikanter. Jag håller helt och fullt med hultarn: Cyklister lever farligt och de gör det på egen hand - men likt förbaskat är det bilisterna som jagas. Och då framgår det inte av artikeln ovan hur många av olyckorna mellan cyklister och bilar som är cyklisternas/bilisternas fel. Av de 7 procenten som var kollisioner mellan cyklister och bilister kanske 5 procent helt och hållet är cyklisternas eget fel.
Jag fattar inte vad det tar åt folk så fort de sätter sig på en cykel.
3% kanske är cykel/fotgängare?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.