Amerikanska Saabhandlare har snart slut på bilar. Trots att försäljningen är liten törstar återförsäljarna efter nya leveranser - och nya 9-5.
Nu kommer rapporter från Saabs återförsäljare i USA att bilarna håller på att ta slut, det rapporterar Bloomberg News som pratat med flera Saabhandlare.
- Vi har ungefär tio Saabbilar kvar, och de räcker inte länge, säger Ivan Goodwin, säljchef på en Saabhandlare i Atalanta.
- Det kommer att bli ett stort problem, men det är inget vi kan göra, säger han.
Handlare hoppas på nya bilar
Orsaken till bristen på bilar är Saabs låga produktion. Handlarna får helt enkelt inte in nya bilar.
Rick Wehle är chef för en Saabåterförsäljare i New Jersey. Han hoppas att nya bilar ska komma snabbt.
Just nu har han 30 bilar i lager och förväntar sig att sälja slut inom några månader. Förra månaden sålde han 10 Saabbilar.
- Det ser ut som att vi inte kommer att ha 2010-års modeller innan våren, säger Rick Wehle.
Brist trots rekordlåg försäljning
Rick Wehle berättar att han som återförsäljare fått information om att han "snart" ska kunna beställa nya bilar.
- Jag hoppas verkligen produktionen har startat, för våra modeller från 2009 kommer att vara slutsålda fram mot våren, säger han.
Saabs försäljningssiffror för USA har i år varit rekordlåga.
Förra månaden såldes endast 513 bilar och hittills i år har 7 441 bilar sålts. Det är hittills en minskning med 62 procent från förra årets totala 21 368 bilar.
Trots detta är det alltså brist.
Förra veckan fick 81 amerikanska Saabhandlare meddelandet att de inte längre får fortsatt förtroende att sälja Saab om affären med Koenigsegg Group går igenom.
Framtidsoptimism
Men de som finns kvar tycks vara försiktigt positiva, särskilt med tanke på vad som komma skall - nya 9-5.
- Det ser ut som att det kommer att bli en underbar bil och vi kommer att lyckas bra med den, säger Tim Whalen, chef för en Saabhandlare i Falls Church.
- Vi vill självklart ha den så fort som möjligt. Vi tar så många vi kan få, säger han.
Även Ivan Goodwin, Saabhandlare från Atalanta, ser fram emot nya 9-5.
- Vi är optimistiska. Det är den bästa bilen de någonsin tillverkat, säger han.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Enligt en bekant i Vancouver som är en av importhamnarna för Saab, lär det finnas över 1000 bilar av märket Saab där inom ett inhägnat område. Ingen aktivitet har förekommit där de senaste månaderna. Därför är min fråga, stämmer det här?
Det är en intressant kommentar att det finns bilar i lager. Kan det vara så att det är gama 9-5 och 9-3? Det tror jag det är. Svaret är nog som alltid hos bilhandlarne man resonerar så här..."När vi får den nya XX-modellen - då löser sej allt" Så har man alltid resonerat under alla mina år i bilsäljaryrket.
Kul att Vi Bilägare skriver lite positivt om SAAB också för det får man väl lov att säga om lagren börjar ta slut.
Håller med dig NIOTRE!! Saab har bespottats och belackats allt för länge i den och av den samlade självutnämnda "motorexperts" kretsen! Men det är väl fel om det börjar rör på sig för Saab då också! Och PG vad har din referens för position i Vancouver? Du hänvisade själv till Vib notis om Saabs rostskydd! Så nu får du allt ta och göra det i Vib nyhet för Saab också!!
PG är en allvetare, han vet alt och kan allt bäst, men när man nämner det blir han sur.
Vad som händer i vancouver så är det lätt att ta reda på. och jag lovar att PG's uppgifter är felaktiga, troligen är det gamla uppgifter som inte är kollade vid dags dato då PG skrev här.
Men som sagt, det är mkt lätt att ta reda på.
Du verkar ha bekanta överallt mr PG, du kanske har bekanta som kan tala om vad Obama säger o talar om, ang GM. du har väll insyn där också eller?
Nej PG!
Sluta med allt negativa dravel om saab.
Och alla andra som säger att Audi är så mkt bättre, ni jobbar tydligen inte inom VW, jag har full insyn på verkstäder, dagligen, och jag ser vad som rör sig där, och det är defenitift inte bara servic som förekommer på nyare Audibilar, eller VW, Skoda heller.
Vanliga fel är hjulupphängningen som ger sig, ofta kostar det flera tusen att åtgärda, förvisso går det ofta på garantier, men är ju fortfarande samma konstruktion och kommer fortsätta att dyka upp när garantierna slutar gälla. Vattenpumpar går det mkt av, kamremmar som blir utslitna i förtid, tändspolar som går sönder ofta, problem med elektrisk utrustning som är helt oförklarliga, dessa elfel kanske blir uppdaterade i programvaran, då det mesta ligger i bilen dator, styrning av handsfreeknappar i ratten eller inte, radio, olika radio, gps eller inte, elhissar eller inte, fram eller bak, drag eller inte, färddator, farthållare, eller ej. ALLT programmeras i datorn om det ska finnas eller ej. Och det kommer bli mkt som kommer krångla, för deras system är lika säkert som msWindos verkar det som ibland. Nej så illa är det inte, men även detta system låser sig ibland och saker slutar fungera utananledning, senast var det höjdinställningen på lamporna fram på en S4 som slutat fungera, inget fel på enheten.
Lösning?
"Ominstalation" av systemet i datorn, alltså skriva över befintligt program med samma program igen.
Som sagt det kommer uppstå mkt underliga saker i framtiden på dessa TYSKA "Kvalitetsbilar"
Jag tycker de är mkt bra, men jag kan inte finna att de på det hel aär ett uns bättre än saabs bilar i kvaliten, däremot har de lyckats att få ner bränsleförbrukningen kraftigare än saab, där måste saab bli mkt bättre. Och jag tror det kommer nu med de nya motorerna som ju faktiskt delas med Insignian, och den drar ju inte mkt med minsta motorn, att saaben blir lite större behöver inte betyda högre förbrukning.
Så PG sluta vara så negativ i saker du bara är förstådigpåare på.
Du saabbaar för saab. och om det vore amerikanska juridiska regler som gällde skulle du kunna bli stämd dessutom.
PS! det finns VW-motorer som just nu har mkt stora problem. !!NYA!!
PG är en allvetare, han vet alt och kan allt bäst, men när man nämner det blir han sur.
Vad som händer i vancouver så är det lätt att ta reda på. och jag lovar att PG's uppgifter är felaktiga, troligen är det gamla uppgifter som inte är kollade vid dags dato då PG skrev här.
Men som sagt, det är mkt lätt att ta reda på.
Du verkar ha bekanta överallt mr PG, du kanske har bekanta som kan tala om vad Obama säger o talar om, ang GM. du har väll insyn där också eller?
Nej PG!
Sluta med allt negativa dravel om saab.
Och alla andra som säger att Audi är så mkt bättre, ni jobbar tydligen inte inom VW, jag har full insyn på verkstäder, dagligen, och jag ser vad som rör sig där, och det är defenitift inte bara servic som förekommer på nyare Audibilar, eller VW, Skoda heller.
Vanliga fel är hjulupphängningen som ger sig, ofta kostar det flera tusen att åtgärda, förvisso går det ofta på garantier, men är ju fortfarande samma konstruktion och kommer fortsätta att dyka upp när garantierna slutar gälla. Vattenpumpar går det mkt av, kamremmar som blir utslitna i förtid, tändspolar som går sönder ofta, problem med elektrisk utrustning som är helt oförklarliga, dessa elfel kanske blir uppdaterade i programvaran, då det mesta ligger i bilen dator, styrning av handsfreeknappar i ratten eller inte, radio, olika radio, gps eller inte, elhissar eller inte, fram eller bak, drag eller inte, färddator, farthållare, eller ej. ALLT programmeras i datorn om det ska finnas eller ej. Och det kommer bli mkt som kommer krångla, för deras system är lika säkert som msWindos verkar det som ibland. Nej så illa är det inte, men även detta system låser sig ibland och saker slutar fungera utananledning, senast var det höjdinställningen på lamporna fram på en S4 som slutat fungera, inget fel på enheten.
Lösning?
"Ominstalation" av systemet i datorn, alltså skriva över befintligt program med samma program igen.
Som sagt det kommer uppstå mkt underliga saker i framtiden på dessa TYSKA "Kvalitetsbilar"
Jag tycker de är mkt bra, men jag kan inte finna att de på det hel aär ett uns bättre än saabs bilar i kvaliten, däremot har de lyckats att få ner bränsleförbrukningen kraftigare än saab, där måste saab bli mkt bättre. Och jag tror det kommer nu med de nya motorerna som ju faktiskt delas med Insignian, och den drar ju inte mkt med minsta motorn, att saaben blir lite större behöver inte betyda högre förbrukning.
Så PG sluta vara så negativ i saker du bara är förstådigpåare på.
Du saabbaar för saab. och om det vore amerikanska juridiska regler som gällde skulle du kunna bli stämd dessutom.
PS! det finns VW-motorer som just nu har mkt stora problem. !!NYA!!
OOPS!!!
Ursäkta de dubbla inläggen.
Hoppas staff fixar det
Och detta kan de gärna ta bort också.
Min webläsare krånglade till det.
Mvh//Patrik
Alltför många är bara avundsjuka på alla lyckliga SAAB ägare. Initialerna för SAAB är:
Se Andras Avundsjuka Blickar!
Ja Kenneth!!
Jag e så SAABLAR nöjd med bilen min.:)
Nej jag är ingen allvetare, och Vancouver var fel, Seattle är importhamn. Förhållandet var för drygt ett år sedan. Våren -08 närmare bestämt.
Jag kör ju även Saab, och vare sig Saab eller Opel utmärker sig kvalitetsmässigt. De är ganska lika, när det gäller verkstadsfrekvens numera. Kvaliten hr blivit bättre, utom för 9-5 an som delar teknik i mindre omfattning än 9-3 an.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.