Efter nyår kommer Saab mer än fördubbla antalet tillverkade bilar i Trollhättan, från dagens 100 till 220 bilar per dag.
De senaste veckorna har Saab återanställt 64 av de över 700 personer som varslades i våras.
I en annars osäker tillvaro kan det ses som ljusglimtar.
Ã-kning efter nyår
Nu kommer ytterligare ett positivt besked:
Saab fördubblar produktionstakten efter nyår.
- Vi kommer att höja takten från vecka 1, och då gå från 13 bilar per timma till 28 bilar per timma, säger Paul Åkerlund, ordförande i IF Metallfacket på Saab, till tidningen TTELA.
Med dagens takt, 13 bilar per timme, bygger Saab ungefär 100 bilar om dagen. Det resulterar i en årsvolym på mellan 20 000 och 30 000 bilar.
Låg volym
Exakt hur stor årets produktion blir är ännu oklart, men jämför man med tidigare årsvolymer framstår 13 bilar per timme som väldigt lågt.
Den totala produktionen, visserligen inklusive tillverkning i fabriken i österrikiska Graz, var 135 400 bilar under 2006 och 90 300 bilar under 2008.
För nästa år är Saabs prognos att sälja 60 000 bilar.
Ett första steg
När krisen uppdagades för Saab för ungefär ett år sedan sänktes takten inledningsvis till 37 bilar per timme, på endast ett produktionsskift.
En konsekvens av den sänkta takten är längre väntetider för Saabs kunder.
En takt på 28 bilar är fortfarande låg men ett första steg mot en mer normal produktionstakt. Efter årsskiftet kommer ungefär 220 bilar per dag att produceras.
- Men vi hoppas att det kommer att behövas ytterligare taktökningar under året som kommer, säger Paul Åkerlund.
Fler återanställningar att vänta
Paul Åkerlund säger också till TTELA att han tror att det kommer att krävas fler återanställningar för att klara ytterligare taktökningar. Hur många tjänster det rör sig om vill han dock inte spekulera kring i dagsläget.
I Trollhättan väntar man annars på att affären mellan GM och Koenigsegg Group ska avslutas. Först måste EU-kommissionen godkänna lånet från Europeiska investeringsbanken och sedan ska regeringen besluta om staten kan garantera lånesumman.
Diskutera: Har Saab vad som krävs för att vända trenden?
I en annars osäker tillvaro kan det ses som ljusglimtar.
Ã-kning efter nyår
Nu kommer ytterligare ett positivt besked:
Saab fördubblar produktionstakten efter nyår.
- Vi kommer att höja takten från vecka 1, och då gå från 13 bilar per timma till 28 bilar per timma, säger Paul Åkerlund, ordförande i IF Metallfacket på Saab, till tidningen TTELA.
Med dagens takt, 13 bilar per timme, bygger Saab ungefär 100 bilar om dagen. Det resulterar i en årsvolym på mellan 20 000 och 30 000 bilar.
Låg volym
Exakt hur stor årets produktion blir är ännu oklart, men jämför man med tidigare årsvolymer framstår 13 bilar per timme som väldigt lågt.
Den totala produktionen, visserligen inklusive tillverkning i fabriken i österrikiska Graz, var 135 400 bilar under 2006 och 90 300 bilar under 2008.
För nästa år är Saabs prognos att sälja 60 000 bilar.
Ett första steg
När krisen uppdagades för Saab för ungefär ett år sedan sänktes takten inledningsvis till 37 bilar per timme, på endast ett produktionsskift.
En konsekvens av den sänkta takten är längre väntetider för Saabs kunder.
En takt på 28 bilar är fortfarande låg men ett första steg mot en mer normal produktionstakt. Efter årsskiftet kommer ungefär 220 bilar per dag att produceras.
- Men vi hoppas att det kommer att behövas ytterligare taktökningar under året som kommer, säger Paul Åkerlund.
Fler återanställningar att vänta
Paul Åkerlund säger också till TTELA att han tror att det kommer att krävas fler återanställningar för att klara ytterligare taktökningar. Hur många tjänster det rör sig om vill han dock inte spekulera kring i dagsläget.
I Trollhättan väntar man annars på att affären mellan GM och Koenigsegg Group ska avslutas. Först måste EU-kommissionen godkänna lånet från Europeiska investeringsbanken och sedan ska regeringen besluta om staten kan garantera lånesumman.
Diskutera: Har Saab vad som krävs för att vända trenden?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Saab gör som alltid, dom är helt fel i tiden, när Volvo släppte 7 edrivemodeller så höjde Saab fjädringen, när bilfabrikanterna talar om mindre bränslesnålare bilar så bygger Saab en 9-5, nu minskar Saab sin försäljning då ökar dom produktionen...:)
Ja, ja det ska bli kul att se hur länge denna såpan kommer att hålla..
I Kina lär 9-5an bli populär när den kommer men för oss Europeer så tror jag vi går mer åt mindre bilar. Fram med en ny 96 v4 nu!
Vad ska man tro egentligen? Den ena dan kommer GM med konkurshot, om inte Saabaffären blir av före årssikftet. Den andra dan kommer uppgifter om vikande försäljningssiffror.
Den tredje dagen kommer uppgifter om ökad produktion, trots att det finns över 1000 bilar finns i lager, runt om i världen. Detta tom av årsmodell 08, dock inte i Sverige och våra grannländer.
Men visst behöver man öka produktionen om man ska få ut den nya bilen till återförsäljarna före försäljningsstarten. Samtidigt kan det ju vara en fördel att ha produktionen igång, ifall det skulle gå så illa att det blir konkurs.
Är det någon som vet, huruvida en konkurs är sämre eller bättre än den pågående affärsuppgörelsen?
Verkligen glädjande! Idag kom också beskedet att regeringen kommer att lämna en positiv rapport till EU, som visar att Saab inte hade några ekonomiska problem före krisen - ett av de viktigaste kriterierna för att få lånet. Hoppet lever!
Per K, hade Saab inga ekonomiska problem före krisen? Saab har väl alltid haft ekonomiska problem! Saab har ju tydligen kostat GM 39 miljarder under tiden GM ägt dem.
Inga ekonomiska problem, jo jo.
Det kommer den ena uppgiften efter den andra, och man vet inte vad man ska tro lägre.
Den ena dagen säger man att Saab hade, om inte jag minns fel 8 miljoner i förlust för den anktuella månaden. Nu säger man att Saab inte hade ekonomiska problem just den månaden. Vad menas? Varje dag som går, utan ett klart besked i det här, kommer att drabba Saab negativt.
Men säg mig, hur kan det komma sig att ett företag som går med ständiga årsförluster, plötsligt har en månad mitt i året utan ekonomiska problem? Det här går helt enkelt inte ihop. Att GM skulle laborera med siffrorna, tror jag inte på. Jag har läst igenom Saabs, Opels, och Vauxhalls bokslut för de tre sista åren. Förlustsiffrorna stämmer för varje enskilt märke. Om det är så att GM manipuleat, måste alla Europeiska märken ha drabbats. men jag har inte kommit åt de amerikanska märkenas bokslut, och därför kan det fortfarande ligga en hund begraven även här.
Hur som helst är det brottom för Saab, att komma in på banan igen. Königsegg kanske öppnar dörrarna till en framtida tävlingsvrksamhet igen. Det som GM förhidrat Saab Opel Och Vauxhall att göra, till förmån för Chevrolet. Ett märke som vi absolut inte behöver i Sverige.
PG
Du kan vara säker på att när det gäller Ford och GM har de säkert mer än en hund begraven!
Och lita för allt i världen inte på de officiellt presenterade siffrorna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.