Nästa artikel
Besiktning av dragkrok avskaffas
Nyheter

Besiktning av dragkrok avskaffas

Publicerad 1 augusti 2013 (uppdaterad 2 augusti 2013)
Kravet på besiktning för den som monterar eller demonterar en dragkrok slopas. De nya reglerna börjar gälla den 1 september.

Alla fordon som fått dragkrok monterad eller demonterad måste genomgå en registreringsbesiktning. Så lyder Transportstyrelsens regler i dag.

Men från och med den 1 september slopas kravet på besiktning. Transportstyrelsen bedömer att förändringen inte kommer att påverka trafiksäkerheten, trots att dragkrokarna inte längre kommer att kontrolleras i samma utsträckning.

De lättade reglerna betyder att typgodkända personbilar och lätta lastbilar, men inte husbilar, som blir utrustade med en typgodkänd kopplingsanordning i fortsättningen inte behöver granskas vid en registreringsbesiktning.

Transportstyrelsen lyfter fram att de nya reglerna sparar pengar och besvär för bilägare och att reglerna underlättar för både polisen och besiktningsföretagen.

Diskutera: Vad tycker du om de nya reglerna?

SEAT

Under nästa år kommer en ny generation av Seats kompaktmodell Leon, den fjärde generationen sedan slutet av 90-talet. Precis som tidigare kommer en hel del teknik att hämtas från koncernsyskonet VW Golf.



Designen däremot är Seats egen och där tycks man ha lånat en del inspiration från storsuven Tarraco. Först ut kommer troligen Leon som femdörrars halvkombi, längre fram också som kombi och crossover.



Laddhybridsteknik är också att vänta i nya Leon och Tarraco under 2020.

Sportmodellen Cupra, som numera räknas som eget märke, kan komma med en vässad version av Leon. Cupra Leon lär komma både som halvkombi och som renodlad kombi, men det är osäkert om de bilarna hittar hit under 2020.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-01 08:15
Mistro

Det blir ju lite billigare men med tanke på vad en dragkrok med dess elkablage kostar så är det försumbart.
Å andra sidan är det inte mycket de kontrollerar vid en regbes. på en dragkrok utan de tittar oftast bara lite snabbt och tar 380 kr för besväret.
Ofta är det ju dessutom en bilmekaniker som har skruvat dit allt så jag antar att besiktningsmannen utgår ifrån att allt sitter som det skall.

Utan regbes. så kan Polisen inte se i registret om en bil är utrustad med dragkrok eller ej men detta lägger man alltså inte så stor vikt vid.
Undrar om dessa uppgifter i registret sedan ändras efter besiktningen?
( kan ju ta ett par,tre år om bilen är ny )

#2 • Uppdaterat: 2013-08-01 10:42
saabnisse

Mistro, "Utan regbes. så kan Polisen inte se i registret om en bil är utrustad med dragkrok eller ej ".
Men det behövs ju inte heller när kraven försvinner, det blir väl bara att skruva dit en krok, men vem kollar att den är typgodkänd?

#3 • Uppdaterat: 2013-08-01 12:58
Mistro

Vi får väl se om dragkrokar börjar att ramla av bilar i en högre utsträckning än tidigare efter 1/9 .... ;)

#4 • Uppdaterat: 2013-08-01 13:21
1storstark

Senast jag bytte bil fick jag en dragkrok monterad. Tyvärr hade inte besiktningen tid att kolla den förrän efter 2 veckor! Det besväret slipper man efter 1/9. Däremot kan jag meddela att kroken gick utmärkt att använda under dessa 2 veckor ändå. Inget trillade av!

#5 • Uppdaterat: 2013-08-01 14:32
mcregor (ej verifierad)

På min bil med fabriksmonterat drag står det Kopplingsanordning: Okänt så redan idag är det nog svårt att veta om en bil har dragkrok eller ej utgående ifrån Transportstyrelsens uppgifter.

#6 • Uppdaterat: 2013-08-01 15:12
Bosse1

Den besiktigas ju som vanligt när resten av bilen besiktigas. Är den felaktigt monterad så får man anmärkning. Har man t ex inte tagit bort underredsmassan vid anläggningsytorna så blir det anmärkning. Överskriften är missvisande då man kan tro att kroken aldrig kommer att kollas.

#7 • Uppdaterat: 2013-08-01 16:03
sunnyn14

Alltså nyckelorden här är: "De lättade reglerna betyder att typgodkända personbilar och lätta lastbilar". Reglerna gäller alltså inte alla Pb och Llb och det är här problemen kommer att uppstå.

#8 • Uppdaterat: 2013-08-01 17:07
Mr_hjalmar

När jag monterade o besiktigade en krok för ca 10 år sen så kollade man öht inte monteringen. Nä, bara att den var typgodkänd, svarade man på min fråga om detta. Tidigare har man alltid kollat att underredsmassan var bortskrapad och att bultarna var dragna ordentligt. Det elektriska har man aldrig kollat. På senaste bilarna har jag sett till att få krok från början...

#9 • Uppdaterat: 2013-08-01 17:09
Mr_hjalmar

...så det blir ju lättare nu, ska jag tillägga. O det är ju aldrig fel. När man besiktigar släpvagn så kollas även kopplet, om kula är sliten eller så.

#a • Uppdaterat: 2013-08-01 18:01
Tufting

Det är nog ingen som tar bort draganordningen på en ny bil...eller vad tror ni?
Ett flertal märken har fabriksmonterade kopplingsanordningar idag bl.a. SUVAR.
Att bilägaren inte behöver registreringsbesikta fordonet efter montering av drag - kopplingsandordning är positivt.
Det sparar både tid och pengar för ägaren.
Dem flesta bilägare är noggranna och skulle inte köra med en dålig draganordning och äventyra andras säkerhet i trafiken.
Jag tog bort draget på min gamla Volvo vid årsskiftet p.g.a. rost i fäste (inte i bilen) och jag var tvungen att registreringsbesikta bilen utan drag.
Det var visserligen ingen större kostnad, men det måste göras.
Pärlan fungerar fortfarande mycket bra utan drag...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.