Du har en bil utan dragkrok och behöver dra en släpvagn. Lösningen är en eftermonterad dragkrok, något som du kan beställa både från märkesverkstäderna eller från bildelskedjorna som har verkstäder. De flesta verkstäder vill enbart montera den draganordning som just de säljer och har kunskap om.
Det är fortfarande vanligast med sjupoliga eluttag till släpvagnar, men för husvagnar har 13-poliga uttag blivit allt vanligare. Många husvagnsägare vill ha möjlighet till fler ledningar än med ett enklare sjupoligt uttag.
Den som inte drar husvagn utan kanske bara har en släpkärra för att forsla bort trädgårdavfall eller liknande kan klara sig bra med ett sjupoligt eluttag.
I jämförelsen har vi utgått från det dyrare alternativet, det vill säga ett 13-poligt uttag. Om man inte har behov av det kan man spara flera tusenlappar på ett sju poligt uttag.
För en Toyota Avensis kombi med fast krok minskar priset med ungefär tre tusenlappar om man nöjer sig med ett sjupoligt uttag. Det kan vara ett alternativ om dragbehovet främst handlar om en mindre släpvagn. Prisexemplet kommer från Toyotas verkstäder.
Vi har kollat vad det kostar att eftermontera dragkrok till sex vanliga bilmodeller: Volvo V70, Volks-wagen Golf, Toyota Avensis kombi, Saab 9-5 kombi, Peugeot 307 kombi samt Ford Focus. Samtliga av årsmodell 2005.
Nästan dubbelt så dyrt
I undersökningen har vi utgått från ett pris från en märkesverkstad i Stockholm och jämfört med en märkesverkstad i en större landsortsstad, denna gång valde vi Umeå. Vi har också jämfört med vad en bildelskedja som Mekonomen tar för pris för dragkroksmontering. I det fallet gäller Stockholmspriser.
Att köpa dragkrok till Toyota Avensis kostar mer än dubbelt så mycket som till en Saab 9-5. Nästan 14 500 kronor för en dragkrok till Toyotan låter mycket – men avtagbara krokar kostar ofta 10 000 – 12 000 kr på vanliga bilar.
Att det i flera fall blir billigare att montera dragkrok i Umeå jämfört med Stockholm är inte så konstigt. Löner och hyror är ofta betydligt lägre i en norrlandsstad jämfört med en storstad. Fast för både Ford och Peugeot var det billigare att montera dragkrok i Stockholm jämfört med Umeå.
Blir det billigare med en dragkrok från bildelskedjan Mekonomen än från en märkesverkstad? Ja, i vissa fall. Till Volvo V70 var priserna något lägre jämfört med märkesverkstäderna. Men till Saab 9-5 och Peugeot 307 var Mekonomen faktiskt dyrare än hos märkesverkstaden i Stockholm.
Mekonomen kunde inte heller erbjuda 13-polig dragkrok till Ford Focus och Toyota Avensis. Prisexemplen därifrån på dessa bilar gäller en sjupolig dragkrok och är alltså inte direkt jämförbara med prisexemplen från märkesverkstäderna.
Fast eller avtagbar krok?
Ska man välja fast krok eller avtagbar? Det beror på vad man prioriterar, det finns för- och nackdelar med båda draganordningarna.
En fastmonterad dragkrok ger vanligen inte samma krockskydd vid en påkörning bakifrån. Om man har avtagbar krok och demonterar denna när den inte används ökar krockskyddet vid en påkörning bakifrån.
Enligt tidigare krockstudier ökar risken för whiplash-skador med omkring 20 procent för bilar med fast dragkrok monterad jämfört med de som inte har det. Dessutom tycker många att det ser fult ut med en fast monterad draganordning och föredrar av estetiska skäl en avtagbar krok.
Fördelen med en fast monterad dragkrok är lägre pris samt att den inte kärvar lika lätt som en avtagbar krok.
– Det är inget gör-det-själv-jobb att montera dragkrok på moderna bilar. Det krävs att man programmerar om bilens datasystem för att vara anpassa för draganordningen, säger Morgan Isacsson, teknisk expert på Bilprovningen.
Ny besiktning inom en månad
När dragkroken är monterad är det dags för ett besök hos Bilprovningen för en registreringsbesiktning. Det kostar 380 kr för personbilar och 450 kr för lastbilar och bussar under 3 500 kg.
– Efter att en draganordning har monterats måste man göra en besiktning inom en månad för att man ska få använda släpet. Det händer att folk glömmer bort det, säger Morgan Isacsson.
– Oftast handlar det om nya bilar där köparen har beställt dragkrok och där säljaren glömt att göra en besiktning före leverans. Då kan det bli problem om man blir stoppad av polisen och har en husvagn kopplad bakom bilen.
– Vid besiktningen tittar vi på dragkroken så att den är rätt monterad och ser över handlingarna så att vikterna stämmer överens med vad bilen får dra.
– Det förekommer att dragkroken är dåligt monterad, men det är ganska ovanligt.
Märkesverkstad i Stockholm
Volvo V70, fast:
9 604 kr
Volvo V70, avtagbar:
11 806 kr
Volkswagen Golf, fast:
7 905 kr
Volkswagen Golf, avtagbar:
9 550 kr
Toyota Avensis kombi, fast:
12 941 kr
Toyota Avensis kombi, avtagbar*:
14 471 kr
Saab 9-5 kombi, fast:
4 752 kr
Saab 9-5 kombi, avtagbar:
6 252 kr
Peugeot 307 kombi, fast:
7 114 kr
Peugeot 307 kombi, avtagbar:
9 446 kr
Ford Focus, fast:
9 023 kr
Ford Focus, avtagbar*:
11 187 kr
Märkesverkstad i Umeå
Volvo V70, fast:
8 395 kr
Volvo V70, avtagbar:
10 597 kr
Volkswagen Golf, fast:
7 006 kr
Volkswagen Golf, avtagbar:
8 975 kr
Toyota Avensis kombi, fast:
8 076 kr
Toyota Avensis kombi, avtagbar:
9 576 kr
Saab 9-5 kombi, fast:
4 265 kr
Saab 9-5 kombi, avtagbar:
5 840 kr
Peugeot 307 kombi, fast:
7 700 kr
Peugeot 307 kombi, avtagbar*:
10 200 kr
Ford Focus, fast:
9 281 kr
Ford Focus, avtagbar:
11 585 kr
Mekonomen, Globen, Stockholm
Volvo V70, fast:
7 300 kr
Volvo V70, avtagbar:
9 900 kr
Volkswagen Golf, fast:
8 700 kr
Volkswagen Golf, avtagbar:
10 400 kr
Toyota Avensis kombi, fast:
6 100 kr
Toyota Avensis kombi, avtagbar**:
7 900 kr
Saab 9-5 kombi, fast:
5 900 kr
Saab 9-5 kombi, avtagbar:
7 600 kr
Peugeot 307 kombi, fast:
9 700 kr
Peugeot 307 kombi, avtagbar:
11 200 kr
Ford Focus, fast:
6 900 kr
Ford Focus, avtagbar**:
8 600 kr
*Inklusive besiktning. **Sjupoligt elsystem.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan någon berätta varför bilverkstäder som "får släcka 2or" på t.ex. bromsar, styrdelar och andra viktiga delar inte får godkänna montering av dragkrok?
@stenha, en mycket bra fråga!
Låt er inte luras av bilhandlaren.
Dragkrok = några hundralappar hos t ex Biltema.
"– Det är inget gör-det-själv-jobb att montera dragkrok på moderna bilar. Det krävs att man programmerar om bilens datasystem för att vara anpassa för draganordningen, säger Morgan Isacsson, teknisk expert på Bilprovningen."
När den elektriska utrustningen har kopplats in räcker det på många bilar
med att lossa minuspolen från batteriet så att datorerna blir strömlösa några timmar.
När polen återmonteras känner CPUn att ny utrustning har tillkommit och ansluter den automatiskt.
Detta gäller även fjärrljus.
Men det finns vissa bilmodeller där datorn måste programmeras på verkstad för att känna ny utrustning.
saabnisse har rätt. Kan även tilläggas att det faktiskt finns moderna bilar utan datorer till dragkroken med tack och lov.
Dragjkrokar köper man idag på nätet till en brådel av vad märkeshandeln vill ha betalt. Jag köpte min Delbara krok till min Megane III -10 hos
www.dragkroksbutiken.se till 1/3 av priset komplett med modellanpassad elsats . 2 man +2 timmar sen var det fixat
Mitt dragkrok tips är att göra det själv. Jag har köpt två Thule dragkrokar riktigt billigt på www.dragkrokskungen.se . Båda till BMW. Den första kom dom hem och monterade hos mig för 1900kr. var med och kollade hur monteringen gick och på den senaste monterade jag faktiskt själv utan större problem på ett par timmar. Ingen rocket science att montera en dragkrok direkt och instruktionerna var tydliga.
Jag betalade 3.200kr för dragkroken + 1900kr för monteringen för den första som var en avtagbar dragkrok och den senaste var av fast modell och gick på 3.100:- .
BMW verkstaden skulle ha 14.500:- för exakt samma dragkrok från Thule. fattar inte hur dom sätter sina priser och kommer fortsätta att sätta på mina dragkrokar själv.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.