Nästa artikel
Brandfarlig Ferrari 458 Italia återkallas
Nyheter

Brandfarlig Ferrari 458 Italia återkallas

Publicerad 2 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Efter en serie motorbränder återkallas nu samtliga exemplar av nya supersportbilen Ferrari 458 Italia.
Prestigetillverkare som säljer bilar för långt över en miljon kronor är inte förskonade mot återkallelser.

Det bevisar nu Ferrari som uppmanar samtliga ägare till nya 458 Italia att besöka verkstad.

1 248 bilar har levererats sedan modellen introducerades tidigare i år - alla återkallas.

Kan börja brinna
Orsaken är en serie motorbränder som drabbat minst fem bilägare under den senaste tiden.

Problemet härleds till ett lim som används för att fästa en värmesköld i motorrummet.

Vid höga temperaturer kan limmet fatta eld, vilket i värsta fall leder till motorbrand.

En ny värmesköld ska nu nitas fast hos Ferraris verkstäder.

3,4 sekunder till 100 km/tim
Ferrari 458 Italia är en supersportbil av högsta rang.

Bilen är utrustad med en V8-motor på 4,5 liter som pumpar ut 570 hästkrafter.

Sprinten upp till 100 km/tim avverkas på svindlande 3,4 sekunder.

Diskutera: Vad tycker du om Ferraris återkallelse?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-02 13:28
Gösta (ej verifierad)

Detta visar att alla bilmärken oavsett prisklass kan drabbas av kvalitetsbrister. SAMTLIGA bilmärken (inklusive Toyota) verkar vara precis lika dåliga. Vad har hänt med bilbyggandet de senaste decennierna? Varför har bilarna blivit så dåliga? Man vågar ju snart inte köpta en nu bil pga alla elfel och databoxar.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-02 14:58
Jarl (ej verifierad)

Amazon är och har alltid varit den bästa bilen. Punkt.

#3 • Uppdaterat: 2010-09-02 15:29
Per (ej verifierad)

Lattjo att det var infästningen av värme.....skölden som brinner!
Ferarri = dålig som Toyota! Bra att veta.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-02 16:07
Haubtis77b (ej verifierad)

Totota är bäst, köpte en idag till frugan.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-02 17:27
S-E S (ej verifierad)

TOTOTA? är det det samma som YOKOTA?

#6 • Uppdaterat: 2010-09-02 17:38
emme (ej verifierad)

Toku är samma sak som Tata som i sin tur köpte Ford som sålde Volvo till Geely.

#7 • Uppdaterat: 2010-09-02 21:22
Kjell-Åke (ej verifierad)

En del missar inte ett tillfälle att få in märket Toyota i texten. Vid få tillfällen är det väl så uppenbart att uttrycket "en katt bland hermelinerna" stämmer in, i synnerhet som denna blogg gäller Ferrari.

#8 • Uppdaterat: 2010-09-02 21:39
Jägaren (ej verifierad)

GÖSTA: Ingenting har hänt med bilbyggandet de senaste decennierna! Det är bara det att tillverkarna idag producerar fler modeller än tidigare, vilket självklart ökar felprocenten. Dessutom är det så att vi konsumenter, konsumentorganisationerna, lagstiftningen, mediebevakningen och det via Internet ultrasnabba nyhetsflödet gör att felen uppmärksammas både snabbare, i större utsträckning och tyngre nu än tidigare.
Och även om det skulle vara procentuellt fler fel nu än tidigare bottnar detta i de flesta fallen i elektronikfel, vilket inte skall sammanblandas med de fel på bilarna som vi tänker oss dem för typ 25 år sedan när i praktiken allt gick sönder på nästan alla bilar. De mekaniska konstruktionerna blir bättre med bättre material, bättre smörjmedel, bättre legeringar i glidlager etc.
Men som sagt: Mänden modeller nu jämfört med tidigare decennier får oss att felaktigt tro att bilarna har blivit sämre.

#9 • Uppdaterat: 2010-09-02 22:11
Carl Cornell (ej verifierad)

Gösta:
Alla bilar har fel, som bekant även Toyota, skillnaden är att vissa biltillverkare tar ansvar för sina produkter, medans andra låter kunden betala för att reparera felen.

#a • Uppdaterat: 2010-09-02 22:18
Gösta (ej verifierad)

JÄGAREN: Det kan ligga något i ditt resonemang. Skillnaden från förr är att problemen i dagens bilar ofta är av elektrisk art, vilka kan vara svåra att hitta och åtgärda. Förr i tiden var problemen av mekanisk art vilket gjorde det enkelt att felsöka och åtgärda. Man kunde som normalhändig motorist enkelt se och känna vad som var felet. Det kanske är detta faktum som gör att man upplever att det är mer fel på dagens bilar. När det förr räckte med ett verkstadsbesök för att åtgärda felet behövs idag "femtielva" och verkstaden kanske ändå inte hittar eller kan åtgärda problemet. De enda som tjänar på detta är direktörerna och borgarna som äger de stora verkstadskedjorna. Så även om felen inte var färre på den gamla goda tiden var det nog allt "bättre" fel på bilarna förr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.