Det har blivit dags för en uppdatering av Aston Martin DB9. Aston Martins hittills mest framgångsrika modell får en omarbetad front och adaptiv fjädring.
Aston Martin DB9 lanserades 2003 och har sedan dess sålts i 12 500 exemplar.
Det innebär att bilen, jämte Aston Martin V8 Vantage, är den mest framgångsrika någonsin för den brittiska prestigetillverkaren.
Försiktigt lyft
För första gången sedan lanseringen väljer nu Aston Martin att ge modell en ansiktslyftning.
Båda varianterna, Coupé och cabrioleten Vantage, omfattas.
Britterna har arbetat med små medel för att förfina snarare än att bygga om.
Resultatet är en ny front där stötfångaren formats om och luftintagens öppningar blivit större.
Nytt är också nya strålkastare, 20-tumsfälgar, bromsok i silver samt sidorutornas nedre linje som formats som en hockeyklubba.
Adaptiv fjädring
Under kostymen har Aston Martin DB9 utrustats med adaptiv fjädring som går under namnet ADS, Adaptive Damping System.
Systemet ger föraren möjligheten att reglera fjädringen för mer komfort eller ett hårdare sportläge.
Under huven finns V12-motorn på sex liter kvar sedan tidigare och levererar 477 hästkrafter och 600 newtonmeter.
För en fyrsitsig bil blir toppfarten hyfsat, 305 km/tim, med en acceleration upp till hundra på 4,6 sekunder.
Produktionen av nya Aston Martin DB9 har redan påbörjats och leveranser till kund inleds under juli.
Priserna börjar från 122 445 pund, motsvarande nästan 1,4 miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Aston Martin DB9?
Det innebär att bilen, jämte Aston Martin V8 Vantage, är den mest framgångsrika någonsin för den brittiska prestigetillverkaren.
Försiktigt lyft
För första gången sedan lanseringen väljer nu Aston Martin att ge modell en ansiktslyftning.
Båda varianterna, Coupé och cabrioleten Vantage, omfattas.
Britterna har arbetat med små medel för att förfina snarare än att bygga om.
Resultatet är en ny front där stötfångaren formats om och luftintagens öppningar blivit större.
Nytt är också nya strålkastare, 20-tumsfälgar, bromsok i silver samt sidorutornas nedre linje som formats som en hockeyklubba.
Adaptiv fjädring
Under kostymen har Aston Martin DB9 utrustats med adaptiv fjädring som går under namnet ADS, Adaptive Damping System.
Systemet ger föraren möjligheten att reglera fjädringen för mer komfort eller ett hårdare sportläge.
Under huven finns V12-motorn på sex liter kvar sedan tidigare och levererar 477 hästkrafter och 600 newtonmeter.
För en fyrsitsig bil blir toppfarten hyfsat, 305 km/tim, med en acceleration upp till hundra på 4,6 sekunder.
Produktionen av nya Aston Martin DB9 har redan påbörjats och leveranser till kund inleds under juli.
Priserna börjar från 122 445 pund, motsvarande nästan 1,4 miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Aston Martin DB9?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Aston Martin gör sjukt vackra bilar och denna är nog kronan på verket... hade jag råd skulle jag definitivt ha en sån här i garaget, Porsche och Ferrari är inte i närheten designmässigt.
Det går att göra tidlösa modeller ..
Nu är priset förstås inte riktigt anpassat för min bankrådgivares tyckande .. men absolut skulle den få plats på uppfarten :o)
FLAC, kolla in nya fyrdörrars/fyrsitsiga aston martin rapide, den kanske snyggaste aston martin hittills. Bygger på DB9
http://www.youtube.com/watch?v=OGSwmof1bPg
Leifer: Jag vet! helt otroligt hur bra de lyckats förlänga DB9-designen till att funka som 4-dörrars.
En av världens bästa och snyggaste blir ännu bättre......
VILL HAAAA !! Undrar vad den kostar i försäkring!?
Ofattbart vacker...
Håller med FLAC mfl, ingen är i närheten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.