Biltillverkarna använder ofta olika typer av miljöargument för att sälja bilar. Men det är inte alltid som reklamen stämmer överens med verkligheten.
Vi Bilägare har flera gånger skrivit om bilföretag som använt klimat- och miljöargument i marknadsföringen utan att tydligt hänvisa till källor eller mer information.
En granskning som Konsumentverket gjorde tidigare i år visade att antalet företag som använder miljöargument i reklamen ökat kraftigt de senaste åren. Reklamombudsmannens rapport från 2020 visar samma sak, rapporterar Dagens Nyheter.
”Det är inte acceptabelt att företag använder sig av vaga miljöpåståenden”
Bilbranschen är en av de kategorier som oftast använder miljö- och klimatargument. Ett exempel på ord som blivit vanligare i reklamen är ”klimatpositiv”.
– Det är inte acceptabelt att företag använder sig av vaga miljöpåståenden, som miljövänlig och hållbar, utan att förklara på vilket sätt produkten är miljövänlig eller hållbar. Företaget måste också kunna styrka att det som påstås är sant, säger Emelie Neidre, jurist vid Konsumentverket.
Kia fälldes
Men i bara ett av fallen har företaget tvingats betala böter. Det var för över tio år sedan, när Kia fick betala 400 000 kr efter att ha kallat småbilen Picanto för ”miljövänlig”.
Det är betydligt vanligare att de tillsynsfall som Konsumentverket inleder mot olika företag leder till frivilliga rättelser utan krav på böter.
Ett exempel är BMW som fälldes för en annons med ett plakat som liknar det Greta Thunberg brukar använda. På skylten står ”Världens bästa bilmärke för klimatet”, en hänvisning till att BMW är den biltillverkare som ligger överst på listan Dow Jones Sustainability Index.
- Jeep har fällts av Reklamombudsmannen för att ha kallat en laddhybrid för ”ekologisk”.
- Polestar lovade ren luft i en annons – även den fälldes.
- Det gjorde också Jaguar för att ha beskrivit elbilen I-Pace som en ”suv utan utsläpp”.
- Skoda och Mitsubishi har också fått bakläxa, men i inget av fallen har företagen tvingats betala böter.
- Lexus så kallade ”självladdande hybrider” är däremot inte vilseledande, enligt RO.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.