Jeep har lanserat flera nya laddhybrider den senaste tiden. Men nu får bilmärkets svenska generalagent bakläxa för marknadsföringen av Reklamombudsmannen.
I reklamen för laddhybriden Compass 4xe står bilen parkerad framför grönskande träd och den beskrivs som ”ekologisk mobilitet”. Bilen marknadsförs också med argumentet ”respektera miljön”.
Det har fått en privatperson att anmäla reklamen. Det framgår inte tillräckligt tydligt på vilket sätt bilen är ”ekologisk” och en bilköpare som inte är så insatt kan tro att bilen är mer klimatsmart än den är.
Bilköpare kan tro att bilen är mer klimatsmart än den är, enligt anmälaren
Den svenska generalagenten har svarat på anmälan och konstaterar att ordvalet ”ekologisk” var felaktigt. Det ska nu ha rättats till. Felet ska ha uppkommit på grund av en automatiserad översättning och nu ska rutinerna ses över för att inte felet ska upprepas.
”Vi beklagar det olämpliga ordvalet och de eventuella missförstånd som det kan ha orsakat”, skriver FCA Sweden.
Reklamen klassas som vilseledande och även om företaget nu rättat till felet ”innebär det inte att överträdelsen blir försvarlig”, enligt RO.
Läs också: BMW-reklam fälls: ”Vaga och ospecfifika argument”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.