Under söndagen tog Dagens Nyheter tillfälligt in Greta Thunberg som chefredaktör för papperstidningen. En stor del av tidningen handlade om klimatkrisen.
BMW publicerade en annons som var minst sagt kontroversiell. I annonsen använder BMW samma typ av handskrivna plakat som Greta Thunberg länge använt sig av. Men istället för texten ”Skolstrejk för klimatet” lyder texten nu ”Världens bästa bilmärke för klimatet”.
BMW försvar annonsen med att tillverkaren klassas som den mest hållbara i årets upplaga av Dow Jones Sustainability Index. Enligt DN har Greta Thunberg fått se alla annonser i förväg och alltså inte valt att stryka annonsen.
Den kan sätta BMW i en svår sits, enligt Ulrika Good, som föreläser om marknadsföring och kommunikation.
– Om man ska hårdra det: de som inte tycker om Greta vill ju inte köra runt i en ”Greta-bil”. Och de som tycker om Greta vill inte se hennes attribut i en annons för prestigebilar med stora motorer, säger hon till Expressen.
Anmäld till Konsumentverket
Annonsen har även blivit anmäld till Konsumentverket av två privatpersoner, kan Vi Bilägare avslöja.
”BMW försöker rida på folkliga protester mot klimatkrisen genom att trycka sin reklam på en plansch. De försöker skapa en koppling till Greta, en koppling som inte finns. Det är greenwashing på hög nivå”, skriver en av personerna i sin anmälan.
Läs också: Förbjudna annonsen lockar med ”klimatsmart” husvagn
Den andra personer ställer sig frågan om en biltillverkare någonsin kan vara ”bra för klimatet”. Flera bilmärken har tidigare fått bakläxa från Konsumentverket för att ha använt alltför otydliga miljöargument.
Expressens motorredaktör Jan-Erik Berggren ger dock BMW delvis rätt.
– Kaxigt av en biltillverkare att sticka ut hakan på det här sättet. Men det finns i alla fall ett område där BMW leder klimatracet bland tillverkarna och det är råvaror till elbilsbatterier. Där har BMW arbetat hårdast för att säkra etisk och hållbar försörjning av nödvändiga metaller, säger han till Expressen.
”En hommage”
BMW:s svenska informationschef Carl Lindwall skriver i en mejlkommentar till Vi Bilägare att annonsbudskapet ska uppfattas som rakt och enkelt.
”Greta Thunberg är en fenomenal och viktig kraft och vi såg det som självklart att annonsera i den utgåva av DN där hon haft stort inflytande på innehållet. Att vi sedan gjorde annonsen som den gjordes såg vi som en hommage till hennes mycket enkla och raka budskap. Mer än så har vi inte att tillägga kring denna annons.”
Läs också: Avslöjat: Här är företagen som bilägarna klagar mest på
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
BMW har tappat det. Så gör man inte!
Men hallå Jarl DU har tappat det. Heja BMW och varför inte en bild på ett Kärnkraftsverk med skylten "Världens renaste el"
Bojkottar alla företag som försöker rida på koldioxid alarmismen i sin marknadsföring, barnet Greta har inget med detta att göra, hon utnyttjas bara av alarmisterna
Folk har för mycket tid över.... hur kan någon ö.h.t lägga tid på sådant här?
MVH AL
Svenne60 utnyttjas av oljelobbyn att säga som han gör.
Svenne60 utnyttjas av oljelobbyn att säga som han gör.
Ingen bil är bra för klimatet. Dåligt BMW.
2 personer har anmält till konsumentverket. Herregud vilken katastrof!
Jorden går under både med och utan människan.
Beror väl på hur man läser det. Bästa är ju inte bara bäst - utan även minst sämst. Sämst är väl inte ett ord nån reklamare vill lägga på den egna produkten oavsett sammanhang. Så mjae. Man ska väl vara bra tyken för att tolka det som att BMW säger att deras bilar skulle ha en positiv effekt på klimatet. Kan själv inte riktigt tolka det på annat sätt än så som de beskriver det.
En medicin kan ju vara bäst pga att den samma resultat men färre biverkningar än en konkurrent. Betyder inte att den inte har biverkningar - men den är fortfarande bäst. Försvarar sällan BMW. Det är ett gnidna och överreklamerade. Men just här håller jag nog med dom.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.