Nästa artikel
Jaguar fälls för elbilsreklam: ”En suv utan utsläpp”
Nyheter

Jaguar fälls för elbilsreklam: ”En suv utan utsläpp”

Publicerad 11 maj 2020
Jaguars reklam för elbilen I-Pace fälls av Reklamombudsmannen.

Jaguar har marknadsfört elbilen I-Pace med argumentet ”en suv utan utsläpp”. Men det stämmer inte, enligt en privatperson som anmälde den annonsmärkta artikeln till Reklamombudsmannen.

Även om elbilar enligt flera studier har lägre utsläpp än motsvarande förbränningsbil över sin livstid handlar det ändå inte om några nollutsläppsbilar. Tillverkningen av elbilen ger upphov till utsläpp och det ger även körningen, särskilt i länder med smutsig el från exempelvis kolkraftverk.

”Anmälaren tvivlar på att Jaguar kan tillverka en bil utan utsläpp. Metall­er, plaster, färger och batterier – allt genererar utsläpp vid tillverkning”, skriver Reklamombudsmannen.

Läs också: Stort test: Jaguar I-Pace mot konkurrenterna

Bytte rubrik efter anmälan

Importören av Jaguar som står bakom annonsen har svarat på kritiken och säger sig alltid sträva efter att marknadsföra bilarna på ett korrekt och transparent sätt. Jaguar hävdar att formuleringen ”utan utsläpp” gäller själva körningen, inte tillverkningen.

Direkt när anmälan kom in säger sig Jaguar ha bytt rubrik från ”utan utsläpp” till ”utan avgasutsläpp”, och en extra faktatext om bilens bränsledeklaration – som måste finnas – lades till.

”Rubriken hade sitt ursprung i en europeisk kampanj vid namn ’zero tailpipe emission’ – vilket vid reflektion så här i efterhand skulle ha översatts till ’avgasutsläpp vid körning’ från start”, skriver Jaguar i sitt svar.

Reklamombudsmannen skriver att reklam självklart inte får vara vilseledande genom att överdriva fördelarna med produkten. Just när det gäller argument som har med miljö, klimat och utsläpp ställs extra höga krav på att hänvisa till tydliga källor och argument, något flera andra tillverkare fått kritik för tidigare.

Slutsatsen blir att just den här reklamen klassas som vilseledande och fälls av Reklamombudsmannen. Att rätta uppgifterna i efterhand är bra, enligt RO, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-11 08:10
L. Mäkinen

Bra!
Reklam ska inte vara vilseledande även om det man påstår uppenbart är trams.

#2 • Uppdaterat: 2020-05-11 08:14
HT19

Påstod inte Toyota något liknande?

#3 • Uppdaterat: 2020-05-11 08:25
saabnisse

Toyota påstod ju att deras bilar är självladdande!
Man när det gäller vilseledande reklam så existerar den ju alltid och överallt.
Tänk bara på den klassiska "Nio filmstjärnor av tio använder xxx tvål!". Det ville ge en bild av att 90 procent använde den, men så var det inte!

#4 • Uppdaterat: 2020-05-11 09:05
1

Toyota är ju självladdande!

#5 • Uppdaterat: 2020-05-11 12:09
Jarl Karlsson

Minst 50g kilometer på alla elbilar

#6 • Uppdaterat: 2020-05-11 14:42
Elbilisten

Klimat, folkhälsa, bullerproblem, oljeberoende och miljö är ju rena struntsaker jämfört med ordval i en reklam.

#7 • Uppdaterat: 2020-05-11 17:06
Carl Trefalt

Ingen bil är helt utsläppsfri !

#8 • Uppdaterat: 2020-05-11 17:15
Bilräven

Den ombudsmannen borde ägna sig åt hybrid reklam - fullständigt vilseledande! Bensin och dieselbilar som går 50km på el.. skrattretande lögner om utsläpp..
En elbil som kör på Hornsgatan släpper inte ut avgaser oavsett om den kör där fram o åter i 500km - är det inte det som är korrekt o ärligt - inga avgaser oavsett miltal?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.