När försäljningen av nya elbilar och laddhybrider skjuter i höjden vill alla biltillverkare öka försäljningen. Men det är inte alltid som reklamen och marknadsföringen som används är godkänd.
Både Skoda och Mitsubishi får nu bakläxa av Konsumentverket för att ha använt förbjudna formuleringar, kan Vi Bilägare avslöja.
En av Sveriges mest sålda laddhybrider, Mitsubishi Outlander PHEV, marknadsförs med en film med formuleringen ”du vill åka bekvämt, känna dig trygg och värna om miljön”. Det är vilseledande, tycker Konsumentverket.
Hårda krav på miljöargument
För att få använda säljargument som har med miljö och klimat att göra ställs mycket höga krav, enligt en dom från Patent- och marknadsdomstolen som kom för sex år sedan, och 2004 fälldes Volvo för att ha använt formuleringarna ”En bil som renar luften från skadligt ozon” och ”Städar luften”. Om miljöargument används i reklamen måste företaget precisera tydligt vad påståendet gäller.
Konsumentverket tycker den här typen av formuleringar kan ge intrycket att bilen inte har någon miljöpåverkan alls, eller mycket liten miljöpåverkan. Det stämmer inte, och Konsumentverket vill nu att Mitsubishi rättar till felen och ändrar formuleringarna.
– Vi nåddes idag av denna information från Konsumentverket, och eftersom vi givetvis inte vill riskera att förvirra eller vilseleda konsumenter kommer vi att ändra eller precisera formuleringen i de marknadsföringskanaler där den används, säger Fanny Hellgren, pr-chef på svenska Mitsubishi Motors, till Vi Bilägare.
"Kör grönt" fick rött ljus
Även Skoda fälls i samma omgång för att ha använt formuleringen ”Kör grönt” för flera bilmodeller. Det är alldeles för oprecist enligt Konsumentverket som kräver att även Skoda kommer in med förslag på hur formuleringen ska ändras.
– Alla fordon oavsett drivmedel innebär en belastning på miljön. Vi har omgående efter uppmaningen från Konsumentverket ändrat rubriken till ”El/Hybrid”, vilket är en mer tekniskt korrekt beskrivning av våra elektrifierande och gasdrivna modeller, säger Stefan Nygren, marknads- och produktchef på Skoda i Sverige.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men annonser för självladdande hybrider är tillåtna i Sverige?
Men inte i Norge!
Klumpiga och tunga...sedan sätter man in ett litet batteri.... alltså, varför vaknar man inte upp och inser problemen med SUV?
Nej laddhybrider värnar verkligen inte om miljön. Bara tillverkningen av dubbla drivlinor måste ju ha större miljöpåverkan än en vanlig fossilbil. Om man kör mycket på bensin är dom dessutom oftast törstigare än en "självladdande" hybrid.
Helt rätt!
Hybrid-ångest är de vidrigaste som finns för naturen! (av fordon)
Det är bara på skrivbordet som det anser att dessa miljöbovar är miljöbilar.
Vilken egenskap är det som gör att en laddhybrid i självladdningsläge förbrukar mer fossilbränsle än en bil som enbart är självladdande?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.