Nästa artikel
Backvarnare minskar olyckorna
Nyheter

Backvarnare minskar olyckorna

Publicerad 3 januari 2013 (uppdaterad 4 januari 2013)
Mer än en fjärdedel av alla olyckor i samband med backning hade kunnat undvikas om alla bilar haft backsensorer, visar en undersökning.

Minst två personer omkommer varje år i backningsolyckor. Dessutom tillkommer en hel del kostsamma plåtskador då bilar backas.

Nu visar en undersökning av försäkringsbolaget Folksam att den olycksreducerande effekten av backsensorer är 27 procent. Med andra ord hade antalet backningsrelaterade olyckor kunnat minskas med mer än en fjärdedel om alla bilar hade haft sensorer baktill, som med ljud eller ljus varnar föraren då någonting befinner sig bakom bilen.

Undersökningen genomfördes då Folksam under 2012 granskade 572 kollisioner mot föremål eller bil där reparationskostnaden för försäkringstagarens fordon varit upp till 50 000 kronor. Av bilarna i undersökningen hade cirka 15 procent backsensorer.

– Även om backsensorer inte helt kan förhindra backningsolyckor, så bidrar de till en högre trafiksäkerhet och även till att rädda liv. Vi engagerar oss i det som är viktigt för våra kunder genom att informera om nyttan av säkerhetsutrustning som backsensorer, säger Anders Ydenius, trafikforskare Folksam.

Diskutera: Vad tycker du om backsensorer?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2013-01-08 08:21
saabnisse

hultarn, kameran ser kanske inte dessa stolpar, men nog sjutton tjuter backsensorn.
Problemet ligger i när den som backar inte bryr sig.

#116 • Uppdaterat: 2013-01-08 10:01
Hackenbush

crister, bara för att du i din egen lilla värld tycker att du har rätt innebär det inte automatisk att alla andra tycker att du har rätt.
Att du har en egen synpunkt är helt ok men att anse att alla andra borde tycka som du är ganska inskränkt.

#117 • Uppdaterat: 2013-01-08 11:12
mcregor (ej verifierad)

En backkamera eller back-sensorer kostar idag ofta inte många kronor extra och det lägger jag gärna på säkerhetens konto. Till min Golf ingick bättre ljudsystem, radio med stor färg-touchdisplay, CD-växlare, extra matta i bagageutrymmet och backkamera när man valde till fabriksmonterad dragkrok. Allt till samma merkostnad som en fast, extramonterad dragkrok allenast till t ex en Ford Focus (strax under 9.000 kr för allt). Mycket prisvärt eftersom jag behövde kroken.

#118 • Uppdaterat: 2013-01-08 12:31
Hackenbush

Du tolkar mig fel crister, jag säger inte att man inte skall ha backkamera.
Jag säger bara att bara för att du tycker det är en bra finess så behöver inte alla andra tycka likadant. Jag har inget emot att folk skaffar detta men jag själv skulle aldrig lägga en krona på det. Det är väl detta som kallas tycke, smak och intresse och att kalla de som inte har samma intresse som du för "kanske dumma i huvet" är ju att ha ett ganska trångt synsätt eller hur?

Vill du ha bilen full av sensorer och backkameror så ha det då, det är ditt intresse och det är inget jag klagar på, men du tycks klaga på att inte jag vill ha detta i min bil. Köper jag en begagnad bil någon gång som detta finns i så kommer jag inte att montera bort det men om jag köpte en ny bil så skulle jag inte kryssa i det i tillbehörslistan. Då kryssar jag hellre i en top off the line stereo.
Och ja, jag har lite svårt för folk som inte accepterar att man inte har samma intressen som dem.

#119 • Uppdaterat: 2013-01-08 14:32
FZR600R

På min tid fick ungarna lära sig att ge fan i att gå bakom bilar som var igång men dagens föräldrar är ju så hyper att de förmodligen inte vågar transportera dem annat än till och från dagis och då i pansarbil med poliseskort så de har väl aldrig uppehållit sig på en parkering.

#11a • Uppdaterat: 2013-01-09 18:39
Roy J

Jes gör ett riktigt påpekande.
Det är skillnad på backvarnare, parkeringssensorer och backkameror.

Kan påminna om att Saab hade "sensorer" redan på 70-talet. De gummiklädda, mjuka stötfångarna kunde användas att känna sig fram med, lite försiktigt. Helst inte mot andra bilar, förstås.

Hackenbush, det skulle inte räcka ens om huvudet gick att rotera fritt i flera varv. Bakåtsikten i bilar med trendig design blir inte bättre för det.
Men likt saabnisse backar jag oftast med hjälp av backspeglarna (vilket kanske blivit en vana efter lastbilskörning med deras formidabla backspeglar).
S-E S beskriver det hela utmärkt.

FZR600R tillhör förmodligen dem som vill ha de senaste kommentarerna först - eller kanske inga alls. Han läser dem uppenbarligen inte.
Argumenten för backnings- och parkeringshjälpmedel har ju upprepats på flera sätt här i tråden.
Men kanske vill den gode FXR600R bara provocera lite...

#11b • Uppdaterat: 2013-01-09 18:43
Roy J

Här har presenterats klara och lättförstådda sakskäl för parkeringssensorer och backkameror.
Någon plats för tyckande finns alltså inte. Faktum är ju att dessa hjälpmedel gör nytta.

#11c • Uppdaterat: 2013-01-09 21:35
FZR600R

Till skillnad från vissa andra vill jag inte ha en handikappbil.

#11d • Uppdaterat: 2013-01-09 21:36
FZR600R

Märkligt att det finns så få motorintresserade på ett bilforum.

#11e • Uppdaterat: 2013-01-09 23:09
FZR600R

Till skillnad från vissa kan jag utan hjälpa av handbok eller datorassistans föreställa mig att en bil med motorn på och med någon bakom ratten kanske tänkt backa, i synnerhet om fordonet står på en parkeringsficka.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.