På väg har sammanställt statistik för dödsolyckor i Sverige mellan 2002 och 2011 och listat länen utifrån hur många som omkommer i trafiken varje år, i förhållande till hur många som bor i länet.
Enligt På Väg visar statistiken att Jämtland har flest dödsolyckor per 100 000 invånare, 7,87 om året i snitt. Jämtland är tätt följt av Värmland, som hat 7,83 dödsfall per 100 000 invånare om året i trafiken.
I storstadslänen är dödsolyckor betydligt ovanligare. Skåne har 4,77 dödsolyckor per 100 000 invånare om året, medan samma siffra för Västra Götaland är 4,50. Stockholms län har den lägsta siffran i Sverige, där omkommer ”bara” 2,42 personer per 100 000 invånare i trafiken varje år.
Polisen menar att skotertrafiken i Jämtland kan vara en av de stora bovarna i dramat, skriver På Väg. Det beror till viss del på att skotrar inte är lika lätta att övervaka som vägar, då man kan öka kontrollerna på en olyckdrabbad väg.
En orsak till att glesbygdslän ligger högt i statistiken är också att folk åker mindre bil i storstäder. Enligt På Väg toppar Västra Götaland statistiken över antalet döda i trafiken, med sina 693 dödsfall om året. Det kan jämföras med Jämtlands 100. Västra Götaland har dock betydligt fler invånare än Jämtland.
Diskutera: Varför tror du att norrlandstrafiken är farligast?
Dödsfall per 100 000 invånare och år.
Jämtland, 7,87
Värmland, 7,83
Norrbotten, 7,09
Dalarna, 6,73
Västerbotten, 6,72
Kronoberg, 6,11
Gävleborg, 6,08
Kalmar, 5,85
Jönköping, 5,55
Västernorrland, 5,54
Örebro, 5,47
Västmanland, 5,25
Halland, 5,13
Skåne, 4,77
Uppsala, 4,75
Gotland, 4,71
Södermanland, 4,54
Västra Götaland, 4,50
Östergötland, 3,94
Blekinge, 3,83
Stockholm, 2,42
Källa: På Väg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Underlig statistik! Man brukar se antalet trafikolyckor i förhållande till trafikintensiteten på aktuell vägsträcka.
Hur många av de dödade är Stockholmare, Danskar och Norrmän? Eller bättre: Hur många av de dödade är Jämtlänningar som dödats av Jämtlänningar?
S-E S: En bra poäng. Dödsolyckor per körd kilometer på länets vägar kanske skulle vara en mer relevant fråga.
De fyra län som ligger i topp kör också mest bil per innevånare. De har också landgräns runt om - utom Norrbotten. Dessutom gräns till annat land.
Har läst någonstans att Jämtland fördubblar sin befolkning under vintern, p.g.a. turister.
Hastigheten? På glest trafikerade vägar körs det fortare. Ju högre hastighet vid olyckstillfället desto större sannolikhet att olyckan får dödlig utgång.
Snön? I södra delen av landet innebär snö ofta trafikkaos och låga hastigheter. I norr där man är van sänks kanske hastigheten inte i samma grad?
Körsträcka per innevånare? Är längre i glesbygdsområden.
Kan det vara så att även alkoholen spelar viss roll? Åtminstone i de landsbygdslän där jag ofta varit på besök dricks det MYCKET oftare i samband med bilkörning än i Sthlm och Göterborg. Kanske t o m att turistande sörlänningar "vågar" mer.
Självklart drar bilister som ofta kört 70-80 mil och därmed trötta upp statistiken, de kommer med sämre vinterdäck för att de vanligen kört på saltade vägar.
Med statistik kan man visa vad man vill, t.ex är det många färre som skadas i slalomolyckor på Öland än i Jämtland....
Risken för älgolycka är betydligt större i Småland än på Gotland...
Sen har vi då det där med vägsaltet som driver upp hastigheten. Dessvärre håller Trafikverket på med "prov", år efter år i Jämtland.
Till de lokalas stora förtret.
wirrw,
SCB har statistik om körsträcka per innevånare. Se länken tabell 4.
http://www.scb.se/Pages/Standard____313065.aspx
Jag har tittat på statistiken för dödsolyckor 2007 -2010 för Jämtland. Av 30 omkomna var 4 skoteråkare. Många singelolyckor. Alkoholpåverkan är ofta förekommande i singelolyckor. Men det kan ju också bero på många träd nära vägarna. Eller på att man äldre bilpark.
Di´ kör såååå in i helvite´, dessa jämtar!! ::=-))
Fler snöskotrar norrut!
Säger bara en sak, åk vansinnighetsrallyt en stugbytardag på E14. Vi som bor här gör det bara om det är absolut nödvändigt. Dåliga däck, vana vid saltade vägar och mycket bråttom hem skapar nog de flesta dödsolyckorna.
Det är få som dödas i stillastående bilköer runt våra större städer.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.