Nästa artikel
Årets Bil 2014: Här är finalisterna
Årets Bil 2014

Årets Bil 2014: Här är finalisterna

Publicerad 16 december 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Juryn har röstat och nu är finalfältet klart. Här är bilarna som är med in i det sista och slåss om utmärkelsen Årets Bil 2014.

Nu är första gallringen avklarad, den ursprungliga listan med 30 kandidater har kortats ned till sju finalister. Bilarna som tar sig vidare till finalomgången är följande:

BMW i3
Citroën C4 Picasso
Mazda3
Mercedes S-klass
Peugeot 308
Skoda Octavia
Tesla Model S

Nästa steg är att juryn – som består av 58 europeiska motorjournalister, däribland Tommy Wahlström från Vi Bilägare – ska rösta ytterligare en gång. Vinnaren tillkännages sedan i samband med bilsalongen i Genève i början av mars.

Tommy Wahlström, som röstade på sex av de sju finalisterna i den första röstningsomgången, tycker att finalisterna var väntade:

– Men det är intressant att se att BMW i3 ändå höll till final, trots floppen i Euro NCAP:s krocktest. Tydligen har jurymedlemmarna förtroende för BMW:s säkerhet.

Inga överraskningar?
– Renault Captur var det många som trodde på, men bevisligen höll den inte hela vägen fram till final, säger Tommy Wahlström.

Diskutera: Vilken av finalisterna borde bli Årets Bil 2014?

Årets Bil 2014: Kandidater och favoriter

Alla kandidater:

BMW i3

BMW 4-serie

BMW X5

Citroën C4 Picasso

Ford Kuga

Hyundai i10

Jaguar F-type

Kia Carens

Lexus IS

Maserati Ghibli

Mazda3

Mercedes CLA

Mercedes S-klass

Mitsubishi Space Star

Nissan Note

Opel Cascada

Peugeot 2008

Peugeot 308

Porsche Cayman

Range Rover Sport

Renault Captur

Renault Zoe

Seat Leon

Skoda Octavia

Subaru Forester

Suzuki SX4 S-Cross

Tesla Model S

Toyota Auris

Toyota Corolla

Toyota RAV4

Tommy Wahlströms favoriter:

BMW i3

Ford Kuga

Mazda3

Mercedes S-klass

Peugeot 308

Skoda Octavia

Tesla Model S

Årets Bil 2014: Fakta

Årets Bil – eller "Car of the year" – är ett internationellt pris som årligen delas ut av en jury bestående av 58 europeiska motorjournalister. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att en bil ska kunna vara med i omröstningen måste den vara helt eller till väsentliga delar ny, gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut och ha en uppskattad försäljning som överstiger 5 000 bilar per år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-12-16 21:05
Peter E

Efter årets(2013) totalt överlägsna vinnare både i Europa, i Världen och i Japan(!) så känns 2014 års finalister lite urvattnade.

Den som står ut lite från de övriga är väl S-klass, men det beror ju mest på att den är ganska mycket mer påkostad än de övriga.

Tesla...hmm, elbil i all ära men sen är det väl inget som är speciellt med den.

BMW I3, njae. Trodde nog att den skulle vara lite mer speciell, men är ju egentligen bara en konstigt designad elbil(många som är)

C4, Intressant utseende. Sedan är det väl slut med det intressanta.

Mazda 3. Skyactiv...ett konstigt ord för viktreducering(banta någon?) Ganska intetsägande.

Octavia, En förstorad Golf, tillför inget nytt som inte Golfen redan har.

308, En viktminskad Peugeot, varken mer eller mindre(gäsp)

#9 • Uppdaterat: 2013-12-16 21:10
Raphael

Ampera / Volt är en el-bil som laddas via elnätet. När elen är slut i bilen så startar en bensindriven räckviddsförlängare som laddar batteriet och därmed ger ström till elmotorn. Räckviddsförlängaren driver aldrig bilen direkt.

I3 är en elbil som laddas via elnätet. När elen är slut i bilen så - om man har valt detta tillägg - startar en bensindriven räckviddsförlängare som laddar batteriet och därmed ger ström till elmotorn. Räckviddsförlängaren driver aldrig bilen direkt.

Som sagt, helt olika tekniska lösningar som vi nu har kunnat konstaterat. Dessa bilar har verkligen inget gemensamt och i3 står för helt ny teknik som aldrig har skådats tidigare vilket gör den till en värdig vinnare av Årets Bil. Ända tills man faktiskt kommer ihåg att samma tekniska lösningar har redan vunnit en gång tidigare... En i3 kostar som en Ampera / Volt fast det är en småbil. En Ampera / Volt är iaf en mellanklassbil.

#a • Uppdaterat: 2013-12-16 21:13
Peugo

"Tyska besiktningsstatistiken", tror du verkligen på tyskarna? Skulle inte vara förvånad…
Snälla redogör då vilka stora brister PSA:s bilar har i statistiken? Fram med fakta och inte siffror som inte berättar någonting alls! Var är TÜV-statistikens data? Vanligtvis är det peanuts jämfört mot tyskarnas teknik som inte fungerar. Fransmännen har inte råd att skapa likadana konstruktioner som inte håller måttet, VW har bevisligen gått alldeles för långt med sitt mål att bli störst i världen och vi alla gör oss "dumma" (typ kungens nya kläder) med att köpa deras dåliga bilar. Du måste småningom förstå MVH AL hur världen fungerar. Den är inte så fin och ren som du tror, en fri marknadsekonomi finns inte och kommer aldrig att finnas. Firmorna ljuger hela tiden och vi får inte tro på dom. Av nån anledning har fransmännen varit ärligare?

Jag vet en miss av PSA och det är BMW-motorn THP som byggs åt dom i BMW-ägda fabriker i England. Dom har smått likadana "dumma" tekniska lösningar som VW har men som tur är så går dom inte sönder spontant. PSA borde satsa på vad dom kan bäst och det är att göra hållbara motorer och körglada, men ändå smått mjukare, bilar. Skulle ändå avråda er att köpa bensinturbomotorer. Fiat har kanske den bästa (kvalitetsmässigt), eller Renaults nyaste med indirekt-insprutning (den lilla)?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.