Det drar ihop sig till ännu en omgång av Årets Bil. För 51:a året i rad ska 58 av Europas mest inflytelserika motorjournalister rösta om vilken som är bäst av alla de nya modeller som presenterats under året.
Vi Bilägare kan nu presentera den första preliminära listan över vilka bilar som kandiderar för titeln Årets Bil 2014. Den definitiva listan publiceras i november i år. I december hålls sedan en första omröstning där sju finalister utses. Den slutliga segraren avslöjas vid bilsalongen i Genève i mars.
Klicka på bildspelet här intill för att se bilder på alla 30 kandidater.
Diskutera: Vilken bil tror du vinner Årets Bil 2014?
Relaterade bildspel
BMW i3
BMW 4-serie
BMW X5
Citroën C4 Picasso
Ford Ecosport
Ford Kuga
Hyundai i10
Jaguar F-Type
Kia Carens
Land Rover Range Rover Sport
Lexus IS 300h
Maserati Ghibli
Mazda3
Mercedes S-klass
Mitsubishi Space Star
Nissan Note
Opel Cascada
Peugeot 2008
Peugeot 308
Porsche Cayman
Renault Captur
Renault Zoe
Seat Leon
Skoda Octavia
Subaru Forester
Suzuki Vitara/SX4
Tesla S
Toyota Auris
Toyota Corolla
Toyota RAV4
Årets Bil – eller "Car of the year" – är ett internationellt pris som årligen delas ut av en jury bestående av 58 europeiska motorjournalister. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.
För att en bil ska kunna vara med i omröstningen måste den vara helt eller till väsentliga delar ny, gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut och ha en uppskattad försäljning som överstiger 5 000 bilar per år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Årets bil" har förlorat ALL trovärdighet. Det är bara mutor och mutresor det handlar om.
Hoppas i alla fall på Mazda 3 . För jag tror i alla fall att det skulle vara något för mig. Att det överhuvud taget finns bilar med som kostar över en halv mille förstår inte jag.
Tesla S är min vinnare
Någon av BMW i3, Lexus IS 300h, Mercedes S-klass och Tesla S. Resten är väl möjligen normala och ganska alldagliga bilar. Några är väl t.o.m. slätstrukna och ointressanta.
I övrigt håller jag med om att spektaklet är rent trams.
Nog tycker jag att årets startfält är betydligt intressantare än förra året. Förra startfältet var det bara Fiat 500 L som jag tyckte var något att ha, den stod iaf ut med sin formgivning och stil. I detta startfält finns det flera starka kandidater och en stor bredd. Flera modeller som inte ens har helt presenterats eller är till försäljning än. Varken Peugeot 308 II eller nya Suzuki SX4 finns ju ute i butikerna idag.
Jag blir förvånad om nya Mitsubishi Space Star kniper en finalplats, men i övrigt tror jag startfältet är extremt svårtippat. Flera el-bilar med i listan också, där min personliga favorit är Renault Zoë som jag tycker är som en mjuk marshmallow i formgivningen och betydligt sötare än konkurrenten från BMW som har ett stuk för bakdörrarna som visar en kreativ frihet som jag helt enkelt inte förstår mig på.
Flera lyxbilar är med, men jag tror inte på någon av dem.
Jag tror att BMW och Renaults elbilar kan hamna bland finalisterna, men inte Tesla. Jag tror att Renault Captur blir bästa Renault och med bland finalisterna, och före Peugeot 2008 därför att framförallt de nordiska journalisterna tycks föredra Captur även om 2008:an faktiskt säljer bättre på totalmarknaden i Europa och är kundernas val. Bästa Peugeot tror jag blir 308 II och jag tror den hamnar bland topp 3 och kanske vinnaren.
C4 Picasso tror jag uppskattas av de sydeuropeiska journalisterna och nog även av britterna också, medan nordröstarna kommer vara mer tveksamma i vanlig ordning gentemot familjebussar - svårt att säga om den tar sig till final då den kommer splittra jurygruppen.
Toyota Auris kan vara en dark horse. Seat Leon hamnar nog inte i tätstriden då VW Golf vann förra året.
Jag tippar så här...
1. Peugeot 308, 2. Renault Captur, 3. BMW i3.
Med brasklappen att det finns risk för att sydeuropeerna kommer splittras mellan de franska alternativen vilket kan göra att ingen av dem får tillräckligt med röster, det vore enklare om det fanns en stark sydeuropeisk kandidat istället för flera stycken som nu. Och detta kan göra att en outsider som BMW eller för den delen Toyota Auris kan komma fram.
Det har ju visat sig förr att det går att vinna om man får ett högt snitt av juryn även om man inte får några toppoäng alls...
Vi får se. Jag återkommer när finalisterna är klara. :)
Eftersom det inte är med någon VW i årets startfält så är utgången till viss del oviss.
Mitt tips är ändå att kusinen Skoda vinner.
Möjligtvis med Leon på 2.a plats.. :)
Resten av startfältet är bara med som utfyllnad mer eller mindre.
Usch för franska skrotbilar. De är skrot redan när de kommer ut från fabriken.
I år hoppas jag att Jaguar F-Type, Maserati Ghibli eller Tesla Model S vinner. Ingen tråkig standardbil för Svensson, utan en bil som VÅGAR ta ut svängarna och erbjuda något extra.
Man kan också fråga sig varför inte den ypperliga Opel Mokka är nominerad trots att den säljer så bra över hela världen.
Ja, varför Opel Mokka inte är nominerad i år. Det är en mycket intressant fråga. Förra året så kom Opel Mokka inte med bland finalisterna fanns den var nominerad som kandidat. Kanske skulle Mokka vinna i år, eller kanske nästa år - tredje gången gillt eller? :) Hur mycket en bil säljer är inte vad Årets bil handlar om, utan detta handlar om nya och färska bilar och flera av dem har inte ens kommit ut på marknaden i skrivande stund men kommer att säljas som årsmodell 2014.
Lyxbilar som Jaguar brukar inte vinna Årets bil, utan det handlar om just bilar för vanligt folk även om man blir förvånad ibland över bilarna som väljs.
Hur kan man jämföra en Space Star med tex. MB S-klass? Det var det där med äpplen och päron...Att Vi Bilägare går in hårt för detta jippo är för mig en gåta. Enligt tidigare uppgifter i tidningen är ju inte ens alla sk.motorjournalister på plats i Danmark, men röstar gör dom tydligen. Jag undrar om biltillverkarna själva tror på detta, det verkar inte framgå speciellt i marknadsföringen att deras bil vunnit titeln Årets Bil. SCB kanske skulle göra en enkät bland bilägare om vilken bil som vann titeln i fjol eller förfjol. Undrar hur många som har rätt svar?
Att BMW i3 skulle vara den första fungerande elbilen... Jag tror att de som skapade de första fungerande elbilarna i början av 1900-talet har en lite annan åsikt i frågan om de levde idag... :) Det finns många fungerande elbilar på marknaden idag, men alla - ja även BMW - lider av räckviddsångest, även om BMW:n kan fås med en lösning som är kopierad från Chevrolet Volt/Opel Amera alltså en s k "räckviddsförlängare". Utan denna förbränningsmotor så kommer inte BMW ett dugg längre än Renault Zoe. Men om man tror att BMW var först med en fungerande elbil och utgör ett unikt alternativ på marknaden, då är det bara att gratulera BMW:s marknadsföringsavdelning för att de lyckas göra skäl för sin enorma budget. De kan säkert sälja kylskåp till isbjörnar också. :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.