Nästa artikel
Allt färre tankar etanol
Nyheter

Allt färre tankar etanol

Publicerad 7 november 2013 (uppdaterad 7 november 2013)
Försäljningen av E85 rasar. Nu riskerar Sveriges enda etanolfabrik med storskalig produktion, Agroetanol, att få stänga.

Lantmännen, som äger Agroetanols fabrik utanför Norrköping, överväger att lägga ner fabriken, rapporterar Sveriges radio i dag. Fabriken har redovisat miljonförluster de senaste åren.

Dessutom rapporterar SR att vi tankar allt mindre med etanol. Försäljningen av E85 i Sverige har rasat med 25 procent under årets första sju månader, jämfört med samma period förra året. Som om inte det vore nog säljs nästan inga etanolbilar längre.

Enligt SR ser Lantmännen till råga på allt fler hotfulla moln torna upp sig på himlen. Från och med nästa år gäller nya regler som möjliggör import av billig etanol från Nordamerika, något som kan innebära hård konkurrens på marknaden.

Diskutera: Hur ser du på att Agroetanol riskerar nedläggning?

Plus: Rolig körupplevelse, relativt tyst med taket på.

Minus: Seg vid gaspådrag, dyr.

Vad nytt? Volkswagen T-Roc nu som cabriolet.

För vem? Rika pensionärer.    

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-07 11:59
Raphael

Många med etanolbilar tankar bensin istället för etanol, för den högre förbrukningen med etanol kompenseras inte tillräckligt med det lägre priset på etanol. Det behövs vara en större skillnad i pris för att etanol ska löna sig för konsumenten.

#2 • Uppdaterat: 2013-11-07 12:17
saabnisse

Ja det stämmer, trots att de flesta bilar får högre effekt med E85, vissa avsevärt högre, så är det ändå plånboken som styr.
Jag har räknat på det här och kommit fram till att det bör vara en prisskillnad på minst fem kronor för att det ska gå jämnt.
Sedan var det ju det där med miljön förstås!

#3 • Uppdaterat: 2013-11-07 12:36
hultarn

...och så har dessa etanolbilar har skatterabatt, men körs på bensin...

#4 • Uppdaterat: 2013-11-07 12:46
mw73

saabnisse:
jag har kommit fram till samma summa, dessvärre så skilljer det mest 4kr, och blir där med inte så inresseant.
Dessutom så har min bil bara 60l tank, så det blir en jäkla massa tankande..
med en tank på 100l eller mer så hade jag nog kört mer på etenol.

#5 • Uppdaterat: 2013-11-07 13:03
månssons

Vi kör vår saab 9-5 på etanol sommartid, både för att man får 25 hästar till samt för att vi sparar 1-2 kronor per mil (beroende på pris) trots den högre förbrukningen. Serviceintervall påverkar inte eftersom service sker hemma och oljebyte alltid efter ca 1500 mil.

#6 • Uppdaterat: 2013-11-07 13:40
1storstark

Jag tankar etanol mest för miljöns skull. Sedan verkar det ju lite intressant med "import av billig etanol från Nordamerika". Kan jänkarna tillverka etanolen billigare än vi svenskar så kanske vi har något att lära.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-07 14:43
hultarn

Leifer: ja, det där med mackarna är ju enbart beklagligt. Tack MP för det, som tvingade fram att alla mackar ska ha etanol.
Så nu måste folk köra desto längre för att köpa bensin till gräsklipparn och annat. Istället för ett par km, blir det ett par eller några mil. Vaddå miljövänligt...?

#8 • Uppdaterat: 2013-11-07 15:42
jete

Har läst att bränslepumpen tar stryk också och måste bytas rätt ofta. Brukar kosta flera tusen kr + arb kost. Har man tjänat ihop en hundralapp/år på etanol, så försvinner vinsten och mycket till. Kör aldrig mera på etanol. Min Megan tar 7,5 med bensin och 10,5 med etanol.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-07 15:58
Pender

Om jag minns rätt, så var Andreas Carlgren/Maud Olofsson de drivande etanol-politikerna? Och flummarna i Gröna Bilister lobbade ivrigt. Robert Collin var tufft negativ ända från början.

#a • Uppdaterat: 2013-11-07 16:16
1storstark

Ingen har tvingat mackarna att sälja Etanol. Kravet var att sälja ett "miljöbränsle". Vilket var upp till mackägarna att välja. Nu valde de flesta etanol, men vi kan inte skylla det på miljömupparna. Jag tycker att etanol fungerar bra. De flesta motorer går att köra på detta bränsle och co2 utsläppen blir en bråkdel mot fossilt bränsle. Anledningen till att försäljningen sjunker är att många, av någon anledning är "etanolhatare" utan att kunna särskilt mycket om bränslet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.