Nästa artikel
3 av 10 bilar har felkoder efter tre år
Nyheter

3 av 10 bilar har felkoder efter tre år

Publicerad 5 september 2012 (uppdaterad 11 september 2012)
27 procent av alla bilar har begynnande fel i elektroniken redan när de är tre år gamla, visar statistik från Bilprovningen.

I moderna bilar finns en hel del elektronik i form av styrenheter och mikrodatorer. Bilprovningen har under första halvåret 2012 kontrollerat elektroniken i 49 694 bilar och 42 procent av dessa hade felkoder. Äldre bilar uppvisar fler fel, men 27 procent av alla bilar har felkoder redan efter tre år.

Felkoderna innebär oftast att bilarna har begynnande fel i elektroniken. Rör felkoderna något av säkerhetssystemen bör dessa därför åtgärdas så snabbt som möjligt.

Elektroniken ingår än så länge inte i kontrollbesiktningen, men det finns däremot på förslag från EU-kommissionen. Redan nu har bilprovningen dock något som kallas E-diagnos. En tilläggstjänst som innebär att elektroniken i personbilar från årsmodell 2002 och framåt kan kontrolleras.

Kontrollen sker via bilens inbyggda självtestsystem. Detta system varierar dock beroende på bilens ålder, märke och modell, eftersom kontrollen inte är reglerad utan bestäms av biltillverkarna själva.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-05 12:38
Stig Björkman

Skrämmande om man måste fixa allt i framtiden , för
att få bilen godkänd. Ja då kommer det att bli dyrt att
besikta plus alla andra fel det brukar bli.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-05 12:51
Mistro

Detta har jag försökt att påvisa under många år men folk envisas med att bråka om rosten!
All vår teknik i bilarna är troligtvis inte utav någon högre klass än vilken modern mobiltelefon som helst och kommer alltså tidigare än vad vi räknar med att falla ur tiden.

Sen får folk ha vilken övertro dem vill på valfritt fabrikat men grejorna i bilarna blir inte bättre för det!

#3 • Uppdaterat: 2012-09-05 13:13
Simon no1

Intressant att VIB frågar vad vi tycker om statestiken men samtidigt inte har gett oss den, vi vill se undersökningen.....

#4 • Uppdaterat: 2012-09-05 14:02
Alexander Öbom

Givetvis ska statistiken bifogas. Den finns nu till höger om artikeln! / Alexander Öbom, Vi Bilägare

#5 • Uppdaterat: 2012-09-05 14:34
Alexander Öbom

Shogun, Inte i den statistik som Bilprovningen publicerat i alla fall / Alexander Öbom, Vi Bilägare

#6 • Uppdaterat: 2012-09-05 15:30
IngoS

Komplext det här. Biltillverkarna bestämmer själv självtestsystemens omfattning. En ambitiös tillverkare med omfattande självtestprogram får sämre statistik än en med ambitioner att hålla nere antalet felrapporter. Trafikfarliga och för ägaren viktiga saker borde varnas för direkt; borde inte gå att undanhålla. Gömmer det sig verkligen sådana saker i bilprovningens statistik? Elektroniken blir mer avancerad och tar över mer och mer. Det är inte ologiskt att det kollas vid bilprovningen om det verkligen finns risker med sakernas nuvarande tillstånd.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-05 17:21
Raphael

Min Picasso är tre år gammal och besiktigades nyligen, givetvis helt utan anmärkning (det är ju en fransk bil, hade jag haft en tysk bil hade jag varit orolig). Bilprovningen läser av e-koder, de stoppade in en kabel i bilens datoruttag och konstaterade att det inte fanns några. Detta är standard och utförs av Bilprovningen idag. Dock ingår inte någon djupare analys eller tolkning av dessa i den vanliga besiktningen, det är det som tjänsten E-diagnos ger och som man får betala extra för.

#8 • Uppdaterat: 2012-09-05 18:57
Gunnar 44

Nej Raphael, Bilprovningen testade INTE elektroniken i din bil. Denna tilläggstjänst får man betala extra för. Men det kanske du gjorde.
När det gäller elektronik är det ju på det viset, att alla felkoder raderas om man tar bort pluskabeln. Bilens dator har samma funktion som en hemmadator och där är det ibland vanligt att datorn så att säga startar om.
Tyvärr har jag ingen bra erfarenhet av Franska bilar som du. Antingen blundar du för fakta eller så har du en otrolig tur.
På många Franska bilar kan man inte bryta strömmen med att ta bort pluskabeln från batteriet. Bilen går i dessa fall inte att starta. Programvaran kräver verkstadsbesök!! Detta på grund av att man i dessa fall slopat backup relä. Troligen för att man inte själv ska kunna nolla datorn?
Dessutom är kvaliteten betydligt högre i Tyska bilar. Den erfarenheten har jag och samtliga i bekantskapskretsen.
Kasta inte sten när du sitter i glashus Raphael. Ta gärna en titt på DEKRAS kvalitetsrapport! OBS jag nämner inga fabrikat, vare sig Tyska eller Franska.
PS Ett vanligt Franskt märke, utmärker sig genom glappa spindelleder, havererade drivknutar. Dessa havererar eller passerar bäst före datum innan 15000 mil. Liknande delar på de bättre Tyska klarar 25-30000 mil!!

#9 • Uppdaterat: 2012-09-05 19:20
V8-Power

Roligt med elektronik.

#a • Uppdaterat: 2012-09-05 20:53
Hanzzon

Jag har ett intressant förslag till Vibilägare angående detta med Elfel:
-Kan inte Vibilägare göra/alternativt bekosta en statistik mellan olika bilmärken på hur ofta tex en bil underkännts pga ett elfel i tex SRS-Airbagsystemet (som man börjat underkänna först detta år) och/eller ABS/ESP-systemet (vilket betyder att varningslamporna för dessa system lyser och systemen kopplas därmed ur), för att se hur stor risken är att drabbas av ett elfel som gör att bilen inte går igenom Bilprovningen vilket jag tror många av era läsare vore mycket intresserade av!
Dagens elsystem kan som bekant kosta stora summor att åtgärda och många anser att ett bra elsystem är mycket viktigt vid val av bil så lite konsument-statistik på det området (som ju måste finnas att gräva fram från Bilprovningen) vore minst lika intressant som ert Rost-register då detta är den "nya tidens" rost som bilarna kommer att skrotas på grund av...
-Kolla gärna upp den möjligheten Alexander Öbom!

Vi har på mitt jobb tex haft in underkännda bilar varje vecka detta år sedan Bilprovningen började kolla SRS-Airbaglampor med just defekta Airbagsystem vilket är väldigt allvarligt då systemen ju kopplas ur och inte fungerar vid ett systemfel (och varningslampan tänds) så jag vet att många bilar drabbas av mycket elfel och andra väldigt mycket mindre just beroende på märken oavsett vad vissa tror så visst går det att bygga elsystem som håller väldigt bra också, därför vore det väldigt intressant att se en statistik på tex elfelen i Airbagsystemen hos olika märken för att se skillnaderna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.