Vi Bilägares forum

Är hållbarhet det viktigaste inom bilägande?

Är hållbarhet det viktigaste inom bilägande?

Det som diskuteras mer än något annat är på forumet är ju långsiktig kvalitet och hållbarhet. Därför rekommenderas ofta Toyota eller Lexus till folk som letar bil. Min fundering är nu, är hållbarhet verkligen så viktigt att det ska styra hela ens bilägande? Ta tråden om Ford Kuga vs Hyundai ix35 t.ex? Det dröjde inte länge förrän rekommendationen kom att välja Hyundai eftersom den (troligen) strular minst. Men om man tycker Forden är roligare att köra har bättre drivlina osv, varför kan man inte välja den då? För mig känns det lite bakvänt att välja en bil som jag vantrivs med bara för att den "aldrig" går sönder.

Uppdaterat: 2012-09-27 13:27

Kommentarer

Om en Toyota eller Lexus går sönder beror det mest på att man misskött dem.

Uppdaterat: 2012-11-28 15:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag försöker vara så liberal som möjligt, även om det ibland kanske inte märks, men det beror då mest på de närmast fanatiska Toyotaanhängarna som anser att om en Toyota går sönder är det enbart ägarens fel.
Jag har erfarenhet av att de går sönder trots väldigt bra skötsel, men det kan och gör alla bilar!
En av mina kompisar hade en Camry med V6, en väldigt fin bil med det mesta som gick att få. Bilen gick väldigt bra, Aisinlådan växlade naturligtvis perfekt även efter 20000 mil och han var väldigt nöjd med den utom när det gällde förbrukningen, det fanns ingen chans att komma ner under litern.
Men ok, det kan jag ta, huvudsaken är att den är billig i övrigt.
Det var den inte, även den krävde service som inte var särskilt billig, inte heller reparationer, men det accepterade han för att han trivdes så bra med bilen.
Men jag tror faktiskt att det är så grymt att det knappast spelar någon roll vilken bil man har det kostar ändå väldigt mycket, men givetvis är det viktigt att sköta servisen vid rätt tidpunkt och personligen anser jag att man inte ska snåla på oljan och byta olja efter högst 1500 mil oavsett vad som rekommenderas.
Jag var inne på att köpa en ny Camry i mitten på 2000-talet, men då med fyran, men den föll direkt på att den var seg som att köra i sirap.
Är man van vid turbo blir man lite bortskämd.

Uppdaterat: 2012-11-28 16:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer
"Problemet är att du inte vill se att toyota håller ihop bättre generellt", vad är det för dumheter?
Det är väl absolut inget som jag någonsin påstått, jag har bara skrivit att de går sönder som alla andra och jag påstår inte att de gör det mer eller mindre.
Och varför skulle jag bli kallad fanatiker?
Jag åker bl.a. Saab och jag har ägt flera stycken, men jag har aldrig påstått att de inte går sönder eller att det är världens bästa bil, enbart att jag trivs bra med den och att jag tycker att den är komfortabel, men det finns andra bilar som är minst lika bra i det avseendet t.ex. Camry som jag skrev om tidigare.

Att även den senaste bilen blev en Saab berodde på att man hade vissa förmåner som Saabanställd.
Jag har jobbat på och åt Saab i mer än trettio år och gör det fortfarande.
En liten parentes som inte alls hör hit, men som inte många vet om är att Saab utgör resterna av ett av Sveriges äldsta företag, nämligen FFV som grundades av Gustav Vasa 1552!

Men vad du gör så kalla mig inte Saabfantast, jag har haft många andra märken som jag trivts med eller inte trivts med och det finns mängder som jag inte provat men som jag väl kan tänka mig.
Att jag sedan försvarat Saab ibland är en annan sak, jag gillar inte när man kommer med osanna påståenden, rykten grundade på hörsägen och påståenden om reservdelsbrist som inte är värre än till något annat märke.
Jag skulle försvara samma sak för vilken bil som helst som jag känt till.
När det gäller reservdelar var det förresten väldiga problem med vissa detaljer till Volvo för några år sedan, en dörr till en S80 tog fem veckor att få hem och ytterligare tre innan den var målad och monterad.
Men det var då det, Det har ändrat sig betydligt och för det mesta går det snabbt nu.

Uppdaterat: 2012-11-30 10:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu tycker jag att du ska lugna ner dig lite leifer.
Läs lite mer i den här tråden
http://www.vibilagare.se/forum/528/tur-och-returbilen-toyota-40794?page=1
där du visserligen i efterhand raderat dina inlägg , men det spelar ingen roll.
Men läs mitt svar #14 !
Och flera gånger när problemen med Saab 9-5 kommit upp har jag hänvisat till
http://www.mitt-eget.se/saab/
Där mycket av problem och modifieringar redovisats så försök inte påstå att jag smyger med det.

Att jag blir negativ mot Volvo är inte så underligt när man tvingas åka i 945or från slutet av 90-talet, en bilkonstruktion som var relativt modern på 1950-talet, men som är helt ute sedan länge, förutom kombiutförandet som Volvo aldrig senare kommit i närheten av när det gäller praktiskt utnyttjande och lastbarhet.
Jag vägrar att färdas mer än några km åt gången i dessa, jag gillade dem inte när de var helt nya och nu är de förskräckliga, men billiga i drift (utom bensinförbrukning, förstås), speciellt våra som närmar sig 50000 mil.
Sedan finns V70 från -08 och den går an, den har jag inget att protestera mot, komfortabel, varm och skön med Webasto, annat än att det är en den stora dieseln, som ju är verkligt stark, men jag tycker inte att det är kul att åka diesel.
Just nu finns inte en enda Volvo, mer än kanske XC60 som skulle göra mig intresserad.
XC60 förresten, har jag en bekant som kör. Han är helt Volvofixerad, skulle nog aldrig köpa något annat, han är inne på sin andra och det är nog snart dags för byte till den tredje. Han kör ganska mycket/år men byter alltid före tiotusen mil. Den första förbrukade en massa hjullager, det har inte den andra gjort, men däremot har det varit motorkrångel, han är inne på det andra bytet nu och nu går den säkert tills han byter bil om några månader och han är så nöjd med bilen.

Sedan tycker du att jag ska lägga mig i diskussionen om tyska bilar och tysktroll.
Varför? Jag har inget mot tyska bilar, de bilar jag haft har jag vetat om felkällorna på och det har aldrig varit någon överraskning för mig.
När det gäller tysktrollen tror jag inte att de är värre än Toyotatrollen och då kommer en annan fundering.
Det verkar inte finnas t.ex. Nissan- Mitshubishi- Suzukitroll, eller?
Ett och annat Subarutroll kanske dykt upp, men även de är sällsynta och ganska disciplinerade.
Hur kommer det sig?

Uppdaterat: 2012-11-30 16:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Suck...

Uppdaterat: 2012-11-30 18:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad ska jag svara på?
Jag har försökt, men det går ju inte in.
Jag har inte skrivit att Saab är en felfri bil.
Jag tror inte Toyota är felfria, jag har aldrig ägt någon så jag har inte någon personlig erfarenhet, de jag kört har andra fått sköta eventuella reparationer på, men jag har kompisar som har och har haft japanska bilar och nog sjutton har de gått sönder.
Jag har inte skrivit att tyska bilar är felfria, de jag haft har jag fått reparera och ett par gav jag upp.
Jag har åkt franskt och det vet ju alla att det bara är skit, det fick jag höra hela tiden jag hade dem och speciellt från dem som aldrig ens suttit i någon.
Min favorit efter alla år är fortfarande Citroën DS23 Pallas.
Men jag vägrar att inleda mig i något tyckande om vad som är bäst Tyskt eller Japanskt!
Jag kanske hellre skulle välja Italienskt, de har och har haft många vackra mekaniska konstruktioner och de är definitivt världsledande när det gäller formgivning av bilar.

Uppdaterat: 2012-11-30 21:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, vilka som står för de personliga påhoppen är det ingen tvekan om, och det är knappast saabnisse. Tvärtom brukar han ha en sansad och vettig ton.
Jag tror inte att det är många som uppfattar honom som märkesfantast.

Uppdaterat: 2012-11-30 22:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Angående frågan som : "Är hållbarhet det viktigaste inom bilägande?" Är svaret ja och tycker man det. Kan det vara ide att titta på vad "Brittiska Warranty Direct" listar över "hållbara" bilar. Och de mest opålitliga bilarna. Nu tycker jag, att som tidigare skrivits i "tråden" att det finns andra parametrar att förhålla sig till. Här är listan, (säkert bekant för de flesta här)

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121126/de-mest-opalitliga-bilarna-och-de-basta

Uppdaterat: 2012-12-01 08:52

Jag vill bara lite försynt påpeka att min granne fortfarande är missbelåten med sin Avensis, men att han fortfarande är nöjd med sin C5.
Och så tycker jag att det verkligen är på tiden med lite hövligare ton här.
Att göra egna psykologiska utvärderingar enbart med utgångspunkt från vad som skrivs i ett forum är ju inget som skulle hålla inför ett rättsmedicinskt råd och bör naturligtvis inte heller framföras här.

Uppdaterat: 2012-12-01 14:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, jag har aldrig ifrågasatt dina finansiella möjligheter att skaffa en s.k. premiumbil, men visst har du rätt att de kanske ofta inte har den kvalité man kan begära när man lägger ner mycket pengar.
Men driftsäkerhet tror jag säkert att de har, det är säkert väldigt sällsynt att man blir stående.
Det blev min spanska granne däremot för några år sedan med sin 9-5 då tändkassetten gav upp, bärgare till verkstan där de talade om att på just -02 och -03 byttes kassetter dagligen.
Kostade inget, självrisken och hyrbil betalades av en assistansförsäkring och verkstan(?) stod för resten av kostnaderna.

Uppdaterat: 2012-12-01 16:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Blir världen bättre om alla går omkring och säger att Toyota är bäst? Kan inte folk få ha en egen uppfattning?
Jag gillar inte riktigt när en del alltid måste tala om för alla andra vad de skall tycka.

Uppdaterat: 2012-12-01 18:29
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

AL, Saab är lite speciella. De använde sig av Trionic där tändstiften utgjorde sensor för motorstyrningen.
Just 2003 hade man en serie som gav problem. Från 2004 kom Trionic 8 och då verkar det som problemen försvunnit.

Uppdaterat: 2012-12-01 19:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo AL. man hade problem till man bytte till Trionic 8, enligt vissa uppgifter hade man bytt leverantör, men det kan vara en sammanblandning med att man bytte leverantör till displayen där man tidigare hade kontaktproblem så det blev sallad av hela infofältet!
Det finns f.ö. en utmärkt beskrivning över hur man med en hel del jobb fixar detta på Saab Turbo Clubs hemsida.
Men en sak som du ju också nämner är att det är viktigt att använda rätt tändstift, de som styrenheten är trimmad för.

Uppdaterat: 2012-12-01 21:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En något skrämd -05 ARC 2,3 Automat (naturligtvis), inköpt ny, 12000 mil, nyservad på BSC-verkstad, inte så billigt, men nu är allt gjort med nya belägg fram (första gången, men jag gasar hellre än bromsar) nya länkarmsbussningar(vanligt, men nu av PU) och spindelbussningar (ovanligt, en knarrade) i bakvagnen.
Tänkte öppna en ny tråd om detta.

Uppdaterat: 2012-12-01 21:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förstår inte vad människors politiska hemvist har här i tråden att göra. Själv röstade jag på tre olika partier i valet 2010.
Hur andra röstar eller var de har sina politiska sympatier, ger jag fullständigt fan i.

Uppdaterat: 2012-12-02 08:43

Är det verkligen så enkelt som att försäljningsstatistiken speglar driftsäkerheten? Är Toyotas driftsäkerhet bäst för att att dom är störst och är i så fall VW tvåa när det gäller driftsäkerhet?

Jag trodde att bilen var en produkt med många egenskaper som tilltalar olika människor på olika sätt.

Uppdaterat: 2012-12-02 13:31

Är det upp till mig att analysera detta?

För mig är det ett mysterium.

I europa är dom ju verkligen inte störst så de egenskaper Toyota har värdesätts tydligen mer på andra håll i världen.

Chevrolet Cruze är en av världens mest sålda bilar, är det den bästa bilen sett ur hållbarhet?

Uppdaterat: 2012-12-02 14:32

Nu var det väl inte riktigt det du tänker på som Leifer sa Rustan, utan varför Toyota har världens starkaste varumärke?
Både GM och VW är tex också väldigt stora i världsförsäljning men deras varumärken är ju faktiskt inte ens i närheten av lika starka tillsammans som Toyotas varumärke är, VW:s varumärke var år 2011 värt 7,8 miljarder dollar medans Toyotas var värt 27,8 miljarder dollar. GMs värde finns inte med på bland topp 100 (vilket innebär ett värde på under 3,6 miljader) och har alltså ett betydligt sämre varumärkesmärke även än VW.

Uppdaterat: 2012-12-02 15:02

Nu var det inte värdet på varumärket som leifer pratade om, utan varför dom säljer flest bilar och tjänar mest pengar.

Och jag vet faktiskt inte exakt vad det är som ligger bakom detta. Men jag tror inte att driftsäkerheten är lika med att sälja flest bilar.

Notera här att jag inte ifrågasätter driftsäkerheten hos Toyota.

Jag tror att man måste erbjuda något mer än bara driftsäkra bilar för att bli störst. Och vad det är hos Toyota vet jag faktiskt inte, jag har inte hittat det men uppenbarligen har dom hittat det i övriga världen.

Uppdaterat: 2012-12-02 15:09

Toyota är ju väldigt stora i USA och där säljer dom helt andra modeller än i europa. Camry är ju en stor succé där men säljs inte i sverige. Det är möjligt att Camry har vissa egenskaper som kan förklara varför Toyota säljer så bra.

Sen har dom ju även Toyota HiLux som är en succé i hela världen men där marknaden i europa är väldigt liten

Uppdaterat: 2012-12-02 15:13
leifer skrev:

RustanEller så är det så att folk just värdesätter driftsäkerhet/hållbarhet högst. En bil där allting fungerar så långt det bara är möjligt. Och håller ihop med åren alt är enkla att laga.

Nu har jag verkligen lagt ner mig för att försöka svara på din frågeställning. Så nu unnar jag mig en motfråga.

Är Volkswagen då världens näst mest driftsäkra bil?

Uppdaterat: 2012-12-02 15:16

Näst bäst är ju inte dåligt det heller

Uppdaterat: 2012-12-02 15:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu måste du faktiskt ge dig och erkänna att du har helt fel.
Toyota är inte världens största och starkaste varumärke
http://www.svd.se/naringsliv/coca-cola-varldens-starkaste-varumarke_6524864.svd
Men för mig saknar det fullständigt betydelse, jag har alltid valt mina bilar efter mina egna omdömen, vare sig de varit amerikanska, tyska, franska, svenska eller italienska.

Uppdaterat: 2012-12-02 16:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifers resonemang visar tydligt att frågan har många infallsvinklar.

Och jag kan nog hålla med leifer i det mesta.

Ett av de vettigaste inläggen jag läst och jag tror det belyser de olika egenskaper folk i allmänhet önskar med sitt bilköp.

Uppdaterat: 2012-12-02 16:37

Skönt att ni kan diskuttera lite nu och kanske förstå varandra lite utan att det behöver spåra ur så mycket, fortsätt gärna med det! :)
Vad gäller tex design så ligger tex kvalitétsarbetet även i designen av bilen vilket många nog har lite svårt att förstå, vissa tycker ju tex att Toyota ska anställa en Italiensk designer som direkt skulle göra bilarna kanonläckra osv...
Det har faktiskt även Toyota gjort, redan 1995 faktiskt då man började anlita (för att sedan anställa) Italienaren Elvio D’Aprile som tidigare jobbat hos bla. Pininfarina, men Toyota var trots hans högt ansedda bakgrund först och främst tvungen att lära honom att förstå Toyotas sätt att tänka och bygga kvalitet från grunden varför han först placerades några år i Japan för att han skulle lära sig att ta hänsyn till kvalitén redan i designen av bilen, annars kommer ändå inte kunderna att bli nöjda då en bra bruksbil inte blir praktisk eller tex bra på grusväg med en design som en Ferrari...
Det sista han ritade innan han kom till Toyota var för övrigt Ferrari Maranello.

Nu har denna man efter ett antal lärande år inom Toyota blivit Chefsdesigner för Toyota här i Europa och han tillsammans med andra står bla bakom nya Auris (som vann Toyotas interna designtävling om denna Europamodell före Japanernas egna designförslag vilket Toyota accepterade) och troligen kommer han stå bakom fler kommande modeller då han förhoppningsvis kan kombinera bra kvalitét trots snyggare Européisk-design bättre för oss i denna världsdel än vad Toyota gjort tidigare.
Lite info: https://www.mintoyota.se/artiklar/bilkvalitet/en-italienare-bakom-toyotas-nya-design/

Självklart är det (förutom produktionskapaciteten) helheten som gör hur mycket bilar en tillverkare säljer och det är inte viktigast att vara störst vilket Toyota påpekat sedan man blev det, utan det viktigaste är att tillfredställa kundernas behov och önskningar så bra som möjligt enligt Toyota själva vilket jag hoppas att dom håller fast vid.
Sen tror jag personligen att det är just den generellt höga kvalitén och att man har fått mer nöjda kunder än de flesta andra tillverkare genom åren tillsammans med ett vettigt modellprogram som gjort att man blivit störst i världen så visst uppskattas hållbarheten till stor del för Toyota-kunden.

Uppdaterat: 2012-12-02 17:09

Saabnisse, Toyota har det starkaste varumärket av alla biltillverkare i världen och läser du i din egen länk står citat: Toyota är listans starkaste bilmärke med en placering på elfte plats och ett varumärkesvärde som vuxit med 6 procent sedan 2010. Enligt rapporten bedömer man att Toyota har återhämtat sig efter både sin interna varumärkeskris och de ekonomiska konsekvenserna av jordbävningen i Japan tidigare i år." Slut citat.

Men jag håller med om att både vem som är störst eller har det starkaste varumärket i bilvärlden inte har den största betydelsen, dock kan man ju reflektera och fundera på varför det blivit så... :)

Uppdaterat: 2012-12-02 17:17

Om nu Toyota är så överlägset bäst, varför säljer de inte bättre i Europa?

Något man ska hålla i minne är att Toyota har amerikanarna att tacka för sin framgång, något som gärna "glöms bort"....

Uppdaterat: 2012-12-02 17:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nej Shogun Toyota ligger ju inte alls direkt högre generellt på området än sina konkurrenter eller bäst till kvalitétsmässigt om vi jämför alla oberoende kvalitétsundersökningar/statistik världen över år efter år, och att Toyotakoncernen bara kommer etta i varannan bilkass i JD powers senaste statistik (och topp 3 på de flesta andra) betyder ju att dom inte alls ligger så bra till kvalitétsmässigt, det näst bästa märket har ju faktiskt två förstaplaceringar i resterande bilklasser just detta år, nästa år är det kanske i stället ett annat märke som lyckas få med några modeller som det oftast se ut men tro inte för den sakens skull att Toyota skulle vara referensen på området i bilvärlden! ;)

Leifer har jag personligen heller aldrig läst att han påstått att Toyota skulle vara den bästa bilen totalt sett, inte heller jag själv då det är upp till var och en att bestämma vad som är viktigast för dom, men faktum är att Toyota är väldigt duktiga på många områden som anses som viktiga av väldigt många bilägare, några av de viktigaste brukar vara hög driftkvalitét med låga driftkostnader, bra miljöval och bra säkerhet och det tycker jag är något man kan ge Toyota beröm för.
Det sista var dock inte lika prioriterat tidigare hos Toyota och på tex 80-talet låg både Tyska men främst våra Svenska bilar klart mycket bättre till på säkerhetsområdet i klasserna än Toyota (Detta med olika bilars krocksäkerhet har jag till och med skrivit ett specialarbete om under min utbildning så heder till Saab och Volvo för det på den tiden!), Toyota har dock insett att kunderna ska få så säkra bilar som möjligt för pengarna vilket är viktigt och uppskattas av kunderna och därför började man satsa rejält mycket på detta under 90-talet vilket har gett mycket säkrare modeller i dag även i jämförelse med konkurenterna som man inte ligger efter.
Likaså rostskyddet som speciellt på vissa Toyotamodeller (tex Camry SV21-87-91) var minst sagt dåligt vilket man insåg att man måste förbättra för att göra sina kunder mer nöjda och från nästa Camry som kom -92 var motståndskraften mot rost som på vilket Tysk eller Svensk bil som hälst, man lärde sig rejält av sina misstag vilket är det mest imponerande med detta stora företag att det faktiskt är så dynaminskt och kundstyrt med att hela tiden försöka bli bättre för sina kunder med många tunga viktiga fördelar jämfört med de flesta konkurrenter.

Sen finns det såklart bilmodeller som kan vara bättre på andra områden som tex maximal komfort, är man bara intresserad av detta står sig tex klart flera Citroénmodeller bättre än många Toyotamodeller.

Uppdaterat: 2012-12-03 00:01

Bläddrade fram och tillbaka i Nr. 8 av Vi Bilägare för att hitta, vad jag trodde, borttappade delar av SUV-testen av Ford Kuga, Toyota RAV4 och Subaru Forester. För de flesta som är intresserade av en SUV är framkomligheten en viktig faktor. Nej, man får inte köra i terrängen, men det finns massor av skogs- och timmervägar i dåligt skick för den som vill plocka bär, svamp eller jaga, för att inte tala om att dra upp båten och köra den oplogade sista vägbiten till fritidshuset. Så var tog bilarnas förmåga att ta sig fram vägen? Testen ger sken av att högsta åkkomfort, färgsättning av inredningen, eller hur knappar och reglage känns att ta i är prio 1. Ni har ju helt tappat focus på det väsentligaste för biltypen SUV!

Uppdaterat: 2013-05-27 08:36

Det här tycker jag var ett bra inlägg som du borde införa som en kommentar till artiklarna om dessa bilar.

Uppdaterat: 2013-05-27 10:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hanzzon skrev:

Saabnisse, Det är bara att kolla upp lite statistik på hur mycket fel bilmodeller verkligen drabbas av när dom blivit lite begagnade efter 8-10 år så ser ni ju att denna felfrekvens inte bara gäller i Edsbyn eller i Värmland: http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/Om+Bil...
Tar man bort sommarbilarna där som gått under 10 000mil på tex 10 år gammla bilar så ser man att varannan bil är en Toyotamodell i statistiken runt de 20 första platserna där tex Avensis diesel har 2,6 % underkännda bilar, medelbilen ligger där på 20,2% andel underkännda (och dieselarna på 32% underkännda!) vilket betyder att det på en (1st) Avensis med fel går 10st medelbilar med fel, det är flerdubbla skillnader i mina ögon och det är alla dessa fel jag ser om dagarna... Visst hade han kunnat kolla upp bättre vad tex. airbag-felet kostade men likväl så har han ju kostat på bilen rejält även på det bilen gått sönder året efter han köpte bilen (liksom den förre ägaren hade fått enligt alla verkstadskvitton som fanns sparade i bilen), bilen är i övrigt fullservad och har gått 13 000mil och jag vågar påstå att detta inte är något unikt som drabbat detta "dåliga" ex av C8.
Det finns helt enkelt inget säkrare köp än Previa i klassen som vi rekomenderade sen får vissa av er försöka göra narr av att jag kostaterar det och självklart kan man säkert hitta även en Previa som gått sönder någon gång men i förhållande till bilar så är skillnaderna betydligt större än vad ni försöker skämta bort. Jag kollade tex på en kompis Previa-00:a i dag då han fått det dyraste verkliga felet på bilen sedan han köpte den 2007 då det luktade bränsle av bilen vid full tankl, det visade sig att påfyllningsröret börjat rostat sönder i hjulhuset vä. bak efter 24 000mil då det var fullt med skit/lera som genom åren hade yrt in och lagt sig bakom plastskyddet som ska skydda tankröret från hjulsprutet, ett nytt kostade 2500kr och han övervägde nu att sälja bilen då "den börjar bli gammal så att det börjar bli fel på den som kostar en massa pengar" pga detta fel men till hans besvikelse så slutade Previa att tas in till Sverige runt 2005 och han har svårt att tänka sig någon annan lika passande och rymlig bil i klassen då han hatar att lägga pengar på bilen och har jobbat som bilmek på både VW/Audi och Toyota. Ni kanske har något bättre förslag på vad han ska köpa för 7-8 sitsig bil för max 120 000kr med så låga drift/service/repkostnader som möjligt då vi försökte klura på de alternativ/modeller som finns i dag?

Det blir nog till att köpa en Previa till som bara rullat 10 000 mil ser man på Blocket där även en sådan med dieselmotor säljs. Men man får vara försiktig med skötseln av batteriet som på min första Previa bara la av redan efter fjorton år och sjuttontusen mil fast syranivån nästan gick upp till halva höjden på batteriet som jag aldrig fyllt på, inget godwill från Toyota där inte fast jag föreslog det.

Uppdaterat: 2013-05-27 12:58
Elbil2

Det blir ingen Previa för mig. Att batteriet bara håller 14 år är inte acceptabelt.

Uppdaterat: 2013-05-27 13:27
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jes: du ska inte underskatta svårigheterna i terrrängen på Östermalm... ;-)

Uppdaterat: 2013-05-27 17:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ok, det var ett gränsfall, men som den rabiata reklammotståndare jag är tog jag bort den :-)

Uppdaterat: 2013-08-07 17:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har kört Subaru sedan 1988 och kan därför känna att jag har en del erfarenhet av märket.
Hittills har det behövts ett kylarbyte, ett styrservobyte, ett hjullagerbyte, ett(!) byte av avgassystem förutom ordinarie service.
Bilarna har i snitt rullat 20.000 mil mellan bytena.
I tillägg kan nämnas att däcken i snitt har klarat mellan 7000 och 9000 mil. Det finns det inget annat märke som klarar och det är naturligtvis för att bilen hela tiden driver på alla hjulen.

Uppdaterat: 2013-08-08 07:17