Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

Rikard skrev:

Har bytt handbromsbackar och stötdämpare bak på BMWn, stötdämparna saknade både olja och gas, dom hade gjort sitt efter snart 30.000 mil helt enkelt. Konstigt nog har det inte märkts nämnvärt på bilens väghållning, men det har klonkat osnyggt i broskarvar mm, nu är det tyst. Bak var fånigt enkelt, trots en mycket avancerad bakvagn.

Man brukar märka skillnaden när man har bytt.
Inga problem före men efter märks det på alla vägar.

Uppdaterat: 2018-08-17 21:07
skidoo1238 skrev:

Rikard wrote:Har bytt handbromsbackar och stötdämpare bak på BMWn, stötdämparna saknade både olja och gas, dom hade gjort sitt efter snart 30.000 mil helt enkelt. Konstigt nog har det inte märkts nämnvärt på bilens väghållning, men det har klonkat osnyggt i broskarvar mm, nu är det tyst. Bak var fånigt enkelt, trots en mycket avancerad bakvagn.
Man brukar märka skillnaden när man har bytt.
Inga problem före men efter märks det på alla vägar.

Har bara kört bilen i området, över farthinderna och kolat att klonket är borta.
Ska byta fram (en är slut där) och ut o prova sen.

Uppdaterat: 2018-08-17 22:02

Silentblock och hardyskiva är väl inte helt sällan slut på BMW.

Uppdaterat: 2018-08-18 10:42

Vad var det för BMW du hade Rikard? Vet att du skrivit det men har glömt bort. Märkligt det där med bilmärken. Börjar man på ett brukar man fortsätta med det. Eller om man är uppväxt med ett bilmärke blir det ofta att man fortsätter med det i vuxen ålder.

Uppdaterat: 2018-08-18 10:46
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

En 325 sedan -06, E90 på BMWs eget fikonspråk (kombi E91, coupe E92 osv)

FFX. Bakvagnen på denna är helt olik tidigare BMW modeller, så silentblocken (Bussningar som håller bryggan mot karossen) slits inte på samma sätt. Vet inte om hardyskivorna blivit bättre, men min bil går helt vibrationsfritt, så den verka frisk (aldrig bytt)

Uppdaterat: 2018-08-18 11:55
Minimats1 skrev:

Märkligt det där med bilmärken. Börjar man på ett brukar man fortsätta med det. Eller om man är uppväxt med ett bilmärke blir det ofta att man fortsätter med det i vuxen ålder.

Ja så är det. Efter 47 år med Opel så är det nu även en Volvo i familjen. Och kommentaren ifrån vänner är : "Har du slagit i huvudet, eftersom du köpt en Volvo"

Uppdaterat: 2018-08-18 15:33
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Samma här, träffade min dotter när jag köpte Volvon för några år sen, hon glodde på mig och frågade "Vad är det för fel på dig ??"
Vadå ?? frågade jag oförstående. "Du har ju köpt en Volvo"

Uppdaterat: 2018-08-18 16:01

Hihi. Nja tvärt om.
Första bilen en gammal 67a B18 142 och sedan för att i 30 år varva i stort sätt alla märken två gånger fastnade man i en gammal risig 05a octavia tdi med 15000 mil på mätaren och sedan vart man tydligen fast.

Uppdaterat: 2018-08-18 16:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Rikard skrev:

FFX. Bakvagnen på denna är helt olik tidigare BMW modeller, så silentblocken (Bussningar som håller bryggan mot karossen) slits inte på samma sätt. Vet inte om hardyskivorna blivit bättre, men min bil går helt vibrationsfritt, så den verka frisk (aldrig bytt)

Okej, länge sedan jag åkte 325. Hade en av dom sista E30 325 iM som såldes i Sverige.

Beträffande bilvanor så är jag nog undantaget isf. Har köpt det jag för stunden har gillat. Många bilar har köpts genom slumpen, nån bekant som sålt osv. Volvo är den modell jag haft flest av men är ingen inbiten Volvofantast. Dom senaste bilarna är också dom första av märket ifråga, Seat och VW.

Uppdaterat: 2018-08-18 20:09

BMW E90 325i 218 hk? Verkar skön men är väl ganska törstig? Den saknar väl vatten temperatur mätaren och har olje temperatur mätare om jag förstått den där visaren rätt? Eller om det nu var vatten temperatur den visade? Båda är viktiga fast om jag fick välja hade jag tagit oljetemperatur mätare. Märkligt nog har alla nyare VAG bilar det inbyggt i färddatorn utom Audi. Där måste man ha VCDS. Då kan man ställa in oljetemperatur som visas digitalt tillsammans med turbo tryck mätare som visas i en stapel och laptimer (vad det nu är). Alla 3 aktiveras tillsammans i Audi A6 C7. Har inte det påkopplat då jag inte vet någon som har detta instrument och nordic audi har stängt ned. Fanns ganska mycket annat man kunde aktivera förutom detta bland annat innerbelysning konstant vid fötterna och att baklampor lyser konstant vid körning även på dagen och mycket annat obetydligt.

Min far 78 år gammal åker runt med släckta baklampor året runt då han inte vet att han ska vrida vredet från 0 till auto. Nu kör han inte speciellt långt men ändå en fara i trafiken.

Uppdaterat: 2018-08-19 00:11
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Har varken vatten el oljetemp, man får hoppas att nått annat varnar om det blir för varmt, värst är att det inte finns nån oljesticka, inte för nivåns skull, utan att man inte kan kolla oljans skick.
Jag klagar inte på förbrukningen, åker inte bil till vardags, så nån dl hit el dit gör mig inget, prestandan är viktigare.

Uppdaterat: 2018-08-19 00:50

Det var nog i Chris Bangle eran som detta togs bort för jag minns att E60 dåvarande 5:serie också saknade detta. Har ingen oljesticka i min A6 heller och det är för mig ofattbart att man tar bort en sådan viktig detalj och man kan endast se oljenivån inne i bilens instrumt/mmi osv. För när man drog ut oljestickan så kunde man se ganska mycket om oljans skick och känna på den med fingrarna. Fast vad jag vet så är det än så länge bara exklusiva bilmärken som slutat med oljestickan.

Uppdaterat: 2018-08-19 11:33
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Minimats1 skrev:

Det var nog i Chris Bangle eran som detta togs bort för jag minns att E60 dåvarande 5:serie också saknade detta. Har ingen oljesticka i min A6 heller och det är för mig ofattbart att man tar bort en sådan viktig detalj och man kan endast se oljenivån inne i bilens instrumt/mmi osv. För när man drog ut oljestickan så kunde man se ganska mycket om oljans skick och känna på den med fingrarna. Fast vad jag vet så är det än så länge bara exklusiva bilmärken som slutat med oljestickan.

.
Kavaj och slipps = ingen oljesticka.
Det var så det började på tyska bilar.

Uppdaterat: 2018-08-19 12:41

Fast nu säger instruktionsboken att motorn själv analyserar oljans kvalitet:)

Uppdaterat: 2018-08-19 15:08

Sanning med modifikation. Jag har bytt olja 2 ggr, men det tjatas ändå om oljeservice på panelen.
Hade bilen varit riktigt smart, borde den märkt att oljan är bytt.

Uppdaterat: 2018-08-19 15:59
Rikard skrev:

Sanning med modifikation. Jag har bytt olja 2 ggr, men det tjatas ändå om oljeservice på panelen.
Hade bilen varit riktigt smart, borde den märkt att oljan är bytt.

Ja Fxx min åsikt är ju att ingen biltillverkare har någon oljeanalysutrustning inmonterade i bilar.

Ecu känner av en massa parametrar som kallstarter, kall körtid, mil, belastning etc etc som i slutänden blir en oljebytes intervall.

Uppdaterat: 2018-08-19 17:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja Fxx min åsikt är ju att ingen biltillverkare har någon oljeanalysutrustning inmonterade i bilar.
Ecu känner av en massa parametrar som kallstarter, kall körtid, mil, belastning etc etc som i slutänden blir en oljebytes intervall.

Ja naturligtvis är det så! Det är bara något påhittat utryck att motorn själv skulle kunna göra analys av oljan. Det är precis som du skriver, en mängd parametrar som spelar in där datorn sedermera räknar ut när det är dags.

Uppdaterat: 2018-08-19 19:43

Nå grabbar - Opel har oljekvalitetsmätare - det vill jag minnas att N-iklas sagt. Och då måste det vara sant...:) Eller ?

Uppdaterat: 2018-08-19 20:01
Pi skrev:

Nå grabbar - Opel har oljekvalitetsmätare - det vill jag minnas att N-iklas sagt. Och då måste det vara sant...:) Eller ?

Jo men inget hindrar ju att den skulle fungera precis som mso1000 nyss beskrev.
Sedan kan den ju få mer eller mindre säljande namn.

Uppdaterat: 2018-08-19 21:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jo men inget hindrar ju att den skulle fungera precis som mso1000 nyss beskrev.
Sedan kan den ju få mer eller mindre säljande namn.

Vill minnas att jag sett någon bil med indikation i stil med "oil life expectansy" följt av en procentsats. Det är ju inte svårare än att som på VAG's longlife 3000 mil, dela in varje 30'e mil i en procent. Sedan sjunker detta värde i olika grad beroende på körstil, kallstarter osv.

Uppdaterat: 2018-08-19 21:36

Det är en sak att tekniken finns (likväl som mången diskmaskiner har grumlighetssensor) och en annan sak huruvida tekniken fungerar väl i praktiken (likväl som mången diskmaskiners grumlighetssensor inte fungerar tillfredsställande utan disken blir skitigare på det automatiska programmet).

Uppdaterat: 2018-08-19 21:51

En enkel Googling ger svaret att det finns mängder av oljekvalitetssensorer och priserna är låga samt de används bland annat i bilar.
Så vad är problemet?

Exempel på en lite dyrare sensor:
https://www.spminstrument.com/Global/marineoffshore/Products/Oil_condition_monitoring/L_OQS_20160226_EN.pdf

Uppdaterat: 2018-08-19 21:52

Huvudet på spiken, X !

Uppdaterat: 2018-08-19 22:08

Xanthopteryx, när det gäller diskmaskiner (och tvättmaskiner) har en missriktad konsumentstyrning tvingat fram maskiner med så låg vattenförbrukning som möjligt för att få beteckningen AAA.
De förbrukar 5-7 liter vatten istället för 12-15!
I stället måste de gå upp till 3 timmar istället för 1,5 för att ge ren disk, ändå misslyckas de ibland för att sköljvattnet inte räcker och då hjälper ingen grumlighetssensor!
Man sparar vatten men förbrukar mer el!
Var ligger vinsten?

Uppdaterat: 2018-08-19 22:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ni tänker jag mest på när jag jämfört auto med normalprogram (som ligget till grund för energimärkningen). Auto ger sköljrester all för ofta. Normalprogram gör det inte.
Att värma vatten kostar massor med energi. Att blaska kallt eller ljummet vatten gör det inte. Matrester löses med varmt vatten eller mycket vatten. Alltså är det mer energisnålt att blaska vatten länge. Dessutom spolar sällan båda armarna samtidigt på modernare maskiner. Man växlarna mellan under och övre så den spolar bara halva tiden per arm. Går mindre energi att vispa mindre mängd vatten.

Uppdaterat: 2018-08-19 22:55

Det är sköljvattnet som den sparar in på och det värms inte, de flesta sköljer med kallt vatten
om man inte kopplat maskinen till varmvattnet som jag gjort.

Uppdaterat: 2018-08-20 06:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard skrev:

En 325 sedan -06, E90 på BMWs eget fikonspråk (kombi E91, coupe E92 osv)

FFX. Bakvagnen på denna är helt olik tidigare BMW modeller, så silentblocken (Bussningar som håller bryggan mot karossen) slits inte på samma sätt. Vet inte om hardyskivorna blivit bättre, men min bil går helt vibrationsfritt, så den verka frisk (aldrig bytt)

Jo bakvagnen på E90 är något helt annat än den som satt i E30. Har du förresten behövt byta några länkarmar? Läser man på autopower.se verkar det ju vara ganska vanligt att behöva byta på 5-serien både E39 och E60, men har inte läst om så många som bytt på E90.

Uppdaterat: 2018-08-21 11:00

Den felfriaste BMW jag ägt sa tidigare ägaren när jag köpte bilen med drygt 27" mil på mätaren, både fram o bakvagn är orörd.
Jag har full historik på bilen, vattenpump, 2 tändspolar och några skruvar i topplocket är det som var gjort när jag köpte bilen.

Uppdaterat: 2018-08-21 13:01
Rikard skrev:

Den felfriaste BMW jag ägt sa tidigare ägaren när jag köpte bilen med drygt 27" mil på mätaren, både fram o bakvagn är orörd.
Jag har full historik på bilen, vattenpump, 2 tändspolar och några skruvar i topplocket är det som var gjort när jag köpte bilen.

Ja det är kul med en sådan bil med fin historik. :)

Snäll och skötsam ägare och gynnsam körprofil och gynnsamma vägar då kan det bli så om man har tur.

Uppdaterat: 2018-08-21 16:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Såna bilar görs inte längre :(
Minns min 323 med M20B23 med Schrick kam och portad topp. Den hade ett orrande från insuget som dagens bilar bara kan drömma om. Vilken underbar kraft! Inte vrålsnabb men en rak sexas gång är oslagbart.
325'an som jag köpte efter hade inte alls samma trevliga sång och gångkultur, men härlig gång ändå. Idag undrar man varför man sålde en sån bil. Varför man inte parkerade den i garaget och putsade lite på den på söndagarna. Sexcylindriga BMW med sugmotor är en utdöende art. Nu måste jag blocket-knarka efter en 330:)

Uppdaterat: 2018-08-21 18:06

Hade en kompis för evigheter sedan som hade en 323:a, modellen före E30 vad den kan ha hetat och jäklar vilket klipp jag tyckte att det var, kan det ha varit typ 125-130 hk?
Och som du säger FXX, ljudet... mmmmm
Själv hade jag en Golf II GTI med 112 hk som kändes och lät slö...

Uppdaterat: 2018-08-21 18:16
*Robban
EnannanRobban skrev:

Hade en kompis för evigheter sedan som hade en 323:a, modellen före E30 vad den kan ha hetat och jäklar vilket klipp jag tyckte att det var, kan det ha varit typ 125-130 hk?
Och som du säger FXX, ljudet... mmmmm
Själv hade jag en Golf II GTI med 112 hk som kändes och lät slö...

En kompis hade en sån, E21'a, trimmad till drygt 200hk, bytt till femväxlad Getrag med ettan på "rätt" ställe:). Klassiska avgaset med ett rör på varje sida bak. Den hade den värsta Schrickkammen som fanns, gnistrat sprut, topp från en racebil, hoppade jämnfota på tomgång och bottendraget var uruselt. Men när man varvade den till 7000! Herrejösses vad den satte sig på baken och drog iväg. Jag tror inte bilen vägde ett ton ens så det var helt okej vikt/effekt förhållande.

Uppdaterat: 2018-08-21 19:08

Har haft en 325 -88 E30 flyttgodsimport utan katalysator, den hade ett helt annat ljud än motsvarande svensksålda, med egensnickrat 2,5" system lät den riktigt fint.
Det är inte omöjligt att Mäkinen här har provat den på isen.
Men annars är det just så att 6or ofta låter bättre ju mindre de är.
Alfa 2,5 liters låter mycket bättre än 3 liters motorn.

Uppdaterat: 2018-08-22 00:44

Min 323'a hade det klassiska att stolsryggen vred sig för spärren till ryggstödsvinkeln var kass på vänster sida. Detta löste man genom att skifta stolarna vänster-höger då man mest åkte själv:)

Uppdaterat: 2018-08-22 05:36
Rikard skrev:

Den felfriaste BMW jag ägt sa tidigare ägaren när jag köpte bilen med drygt 27" mil på mätaren, både fram o bakvagn är orörd.
Jag har full historik på bilen, vattenpump, 2 tändspolar och några skruvar i topplocket är det som var gjort när jag köpte bilen.

Jag köpte en 5 år gammal 330i e90 -6 med 12k mil på mätaren. Sålde den tre år och 6k mil senare utan att spendera en krona på reparationer. Underbar bil :)

Uppdaterat: 2018-08-22 06:13

Rikard,
Jodå, jag provade din 325 på isen. Inte lika välbalanserad som en Kadett C, men med andra fördelar.

BMW 3-serie är den bilmodell jag haft flest av. 318, 320, 320i och 323i av E21, 323i E30 och 318is E36 efter dem, men inga modernare än så. Brorsan hade en 320 E30 med liten sexa och förgasare. Toktrött bil som lät bättre än den gick.

En gammal kompis fick tag i en lågmilad BMW M535i -86 för några år sen. Det är trevliga motorer i dem. Jag har alltid trivts bättre med 2,8/3,5 än med lilla sexan. En 535i E28 utan plastpaket skulle jag kunna tänka mig som finåkarbil.

Uppdaterat: 2018-08-22 08:59
L. Mäkinen skrev:

Rikard,
Jodå, jag provade din 325 på isen. Inte lika välbalanserad som en Kadett C, men med andra fördelar.
BMW 3-serie är den bilmodell jag haft flest av. 318, 320, 320i och 323i av E21, 323i E30 och 318is E36 efter dem, men inga modernare än så. Brorsan hade en 320 E30 med liten sexa och förgasare. Toktrött bil som lät bättre än den gick.
En gammal kompis fick tag i en lågmilad BMW M535i -86 för några år sen. Det är trevliga motorer i dem. Jag har alltid trivts bättre med 2,8/3,5 än med lilla sexan. En 535i E28 utan plastpaket skulle jag kunna tänka mig som finåkarbil.

Jag åkte land och rike runt och kollade på M535i-E28, men det blev tyvärr aldrig något köp då dom var lite för högt prissatta. Kompisens farsa åkte M635CSI, riktigt fin bil.

Uppdaterat: 2018-08-22 17:22

Den bilen kompisen köpte för två år sen hade då gått 7300 mil. Känd historik under alla år.

Uppdaterat: 2018-08-22 19:45
FXX skrev:

EnannanRobban wrote:Hade en kompis för evigheter sedan som hade en 323:a, modellen före E30 vad den kan ha hetat och jäklar vilket klipp jag tyckte att det var, kan det ha varit typ 125-130 hk?
Och som du säger FXX, ljudet... mmmmm
Själv hade jag en Golf II GTI med 112 hk som kändes och lät slö...
En kompis hade en sån, E21'a, trimmad till drygt 200hk, bytt till femväxlad Getrag med ettan på "rätt" ställe:). Klassiska avgaset med ett rör på varje sida bak. Den hade den värsta Schrickkammen som fanns, gnistrat sprut, topp från en racebil, hoppade jämnfota på tomgång och bottendraget var uruselt. Men när man varvade den till 7000! Herrejösses vad den satte sig på baken och drog iväg. Jag tror inte bilen vägde ett ton ens så det var helt okej vikt/effekt förhållande.

Ettan på rätt ställe var nedåt på sportbilar. Då kom H-mönstret rätt när bilen pressades på bana. Fast numera är väl det endast paddlar vid ratten som gäller? Körde en Porsche 928 S4 med ettan nedåt, lite kruligt när man inte är van vid detta. Men den gick 290 km/h på mätaren.

Uppdaterat: 2018-08-24 21:58
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag hade en datsun 140Y i min ungdom och den hade 1an neråt som racerbilarna. Men den var inte så fräsig med sin 74hk..

Uppdaterat: 2018-08-24 22:31
christer_1 skrev:

Ja så är det. Efter 47 år med Opel så är det nu även en Volvo i familjen. Och kommentaren ifrån vänner är : "Har du slagit i huvudet, eftersom du köpt en Volvo"

Fick ungefär samma kommentar från en sonson. Jag hade då bytt från SAAB förstås.
Men jag var inte helt svarslös; Sent ska syndaren vakna. Där fick grabben något att tänka på. Fast jag har ju min brasklapp, härtill nödd och tvungen.

Uppdaterat: 2018-08-24 23:16
En röd plåttunna 🛢

Hade en nästan ny Datsun Sunny under tidigt 80-tal som också hade "sportbils-växelmönstret" men det var nog rätt onödigt på den bilen...:)

Uppdaterat: 2018-08-25 10:15

Fick en återkallelse på BMWn idag, den ska in för koll/Byte av fläktslutsteg.
Lite udda på en bil som är 13 år och gått 30" mil.

Uppdaterat: 2018-09-26 00:29

Har för mig att jag berättat o dotterns påkörda bil, men hittar inte var ??
Hur som, bussen som kört på bilen har gett sig till känna, och fallet är löst.
Dottern undrade vad jag trodde om bilen och jag sa "dom löser in den, du får 5-10.000:-"
Men jag underskattade försäkringsbolaget och värdet på en gamal Mazda.
Budet blev 12.000:- och behålla bilen, eller 18.000:- och köra den till skroten.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-09-26 09:10

Rikard, vad blev beslutet?

Uppdaterat: 2018-09-26 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Riktigt trevligt ju. Mazda har ganska bra andrahandsvärde helt klart. Märkte det när vi kvaddade vår.

Uppdaterat: 2018-09-26 10:08

Behålla och laga, bilen har inte gått så långt, fungerar felfritt, och används inte till vardags, avställd på vintern.
Ett bakljus, en stötfångare och några timmar med hammare så borde den se skaplig ut igen.

Uppdaterat: 2018-09-26 10:36

En bra tejp kan göra underverk =)

Uppdaterat: 2018-09-26 10:51
Rikard skrev:

Behålla och laga, bilen har inte gått så långt, fungerar felfritt, och används inte till vardags, avställd på vintern.
Ett bakljus, en stötfångare och några timmar med hammare så borde den se skaplig ut igen.

Ingen stötfångarbalk bak?

Uppdaterat: 2018-09-26 13:17

Nä, ingen lös balk. Japanerna, iaf förr har balk i karossen, det finns alltid lyftpunkt fram/bak så man kan lyfta bilen med domkraft i karossen.
Motsvarande finns sällan på Européerna, men dom har lös balk.

Uppdaterat: 2018-09-26 13:47