Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

Minns när jag var i 20 års åldern. Kunde då hålla på hela dagarna med att tvätta, polera, vaxa eller installera värstingljud med separata element. Numera har jag varken tid eller lust att hålla på med detta. Numera räcker med att det finns någon ljudanläggning i bilen som går att lyssna på. Behöver inte vara basdunk så att hela kroppen skakar. Orkar inte heller hålla på med tvättning och putsning. Brukar bara skölja av bilen för hand i någon GDS-hall med högtryck och det händer att jag tvättar med svamp. Brukar använda Turtle vax schampo eller Sonax Glans schampo sedan skinna med sämsskinn. Fast att lackrengöra och vaxa efter detta skulle aldrig falla mig in. Så det ska bli intressant att testa Grojet efter tvätt av bil.

Uppdaterat: 2016-07-15 14:50
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

ungefär så är det bra, tar ingrodda flugor och asfalt som man inte får av med tvätten, och så blir det blankt och lätt-tvättat ett tag....

Uppdaterat: 2016-07-15 18:04

Efter lyckad utvändig putsning tänkte jag ge mig i kast med inredningen i Zafiran nu på förmiddagen. Utrustad som jag brukar med rengöring, trasa, tandborste, pensel och tryckluft borde inte det vara nån match, men där gick jag bet, Opeln har en plast inte helt olik den i öststatsbilar, tänk Lada Samara, man kan gno hur mycket som helst, men när den torkat är den lika grådaskig som innan, även fast den är svart.

Uppdaterat: 2016-07-16 12:54

Diskmedel och ljummet vatten är underskattat som rengöringsmedel för inredningen.

Uppdaterat: 2016-07-16 17:08
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Härliga bilar, även om jag personligen tycker E30 ska ha 6 cylindrar, men idag får man vara glad om man hittar en skaplig E30, fina ex växer inte på träd.
Spoliern är av plåt, den är en del av hela fronten, och går att skruva bort.
Det är nått som inte stämmer med din bil, den borde vara av årsmodell 88, 87 hade stötfångare i kromad plåt och vanliga strålkastare, just dom strålkastare du har fanns bara 88, på 89 sitter P-lampan nertill på reflektorn.
Även dimljusen är 88-, men hela fronten kan vara bytt, det är inga konstigheter att göra det.
Lägg upp en bild på bilens akter, det kan ju vara en sen 87a som fått fel årsmodellsbeteckning.

Uppdaterat: 2016-07-17 11:13

Nu när jag fått tillbaka körkortet är Zafiran ordentligt provkörd.
Bilen går tyst o mjukt, mer jänkegung än Chryslern, inget slammer från hjulupphängningen.
Motorn är som den bör med sin volym på 2,2 liter, stark o smidig, man kan släppa kopplingen på tomgång och sen gasa iväg utan protest. Dock är 5ans växel för låg, den varvar 500 varv mer än min V40, trots att den har automat. När man ligger över 80 sitter man och letar efter nästa växel som inte finns.
Tystnade förstörs dock av ett ljud ( missljud ??) från motorn, det låter som äldre tiders servostyrning när man vred ratten max åt ett håll, den här bilen har ingen servopump, så ljudet kommer från nått annat, det låter hela tiden och följer motorvarvet. Spännaren till remmen är ny, så då återstår generator el AC pump, men ljudet ändras inte om ACn är på eller inte.

Jag som är liten har i alla tider suttit bra i Opels stolar, från fåtöljerna i dom större farkosterna till Recardostolarna i sportmodellerna, men här har Opel helt glömt hur man tillverkar en stol, det är ingen skillnad på dom fällbara stolarna i 3e raden och förarstolen, helt platta i både rygg o sits.
Vi har ingen bok på bilen, men jag hittar ingen färddator ??

Jag måste så fort frun kommer hem från semestern med bilen undersöka växelöverföringen, nått är fel eller väldigt slitet, man får vispa runt och drar åt nått håll, och hoppas att man hittar en växel.

Uppdaterat: 2016-07-17 11:52

Gammelvolvon har fått smaka på vinkelharry, sprayfärg och polermakinen.
Snart finns den i en annons nära dig.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-07-18 21:04

Ser ju fin ut Rikard. Vad är det för årsmodell och motor. Kanske blir som med Mitsubishi att den ser för bra ut och att du döljer något allvarligt fel, fast så inte är fallet.

Uppdaterat: 2016-07-18 21:16
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Sätt ett något högre pris så undviker du det. ;-) Är priset för lågt i förhållande till utseendet tror många det är något allvarligt fel på den.

Uppdaterat: 2016-07-18 21:38

Bilden ljuger, bilen är inte särskilt fin, det kommer jag skriva i annonsen så ingen ska pruta för den sakens skull.
Det är en 2,0T -00, troligtvis en fas 1,5, det mesta ser ut som fas 1, men motorn är av det nyare utförandet.

Uppdaterat: 2016-07-18 22:11

Stötfångaren lossnade fram på Mercan efter lite för nära kontakt med en hare eller nått, visade sig när den skulle dit att fästet på ena sidan var helt bortrostat. Åkte till skroten och handlade ett, när stöten väl var dän visade det sig att bägge två var avrostade, men att det ena i alla fall satt kvar i stötfångaren, och den var lite fuskad på plats med en M6-skruv. Några timmar med vinkelharry och svetsen så sitter den på plats igen, passformen är nära nog som original... Typ... Just svetsa är inte min direkta spetskompetens, men det sitter fast i alla fall...
Är inte lätt att laga något som inte finns och veta hur det ska se ut utan att ha sett det ;)

AC-kompressor går det sämre med. MB-handlaren kunde inte erbjuda någon packningssats (vad har hänt med MB? Förut såldes ju packningar och skruv i satser till bra priser) utan bara hela rören, för 2500;- styck. Jag tackade nej.
Kompressorn jag hittat hade blivit ett missförstånd, så bilen med den i hade skroten pressat, fanns en till men den var lika stum som den jag har. Skit händer, får väl beställa en, eller ta en hojtur till skroten som har en billig...

Uppdaterat: 2016-07-18 22:48
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Det är ganska svårt att svetsa i plåt för den är så tunn, ganska svårt att få en fin svetsfog. Är man dessutom uppvuxen på en el svets alternativ gas så gör det inte saken lättare. En MIG-svets fanns inte när jag skolades att svetsa. Den kom senare och är betydligt enklare än dom första alternativet jag beskrev. Fast med lite intresse och träning lär man sig ganska snabbt att svetsa fint. Kolla för guds skull inte i lågan utan svetsmask el glasögon.

Uppdaterat: 2016-07-19 00:41
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

En polare köpte en E55 nånting, vet inte exakt modell. Vi drog till Sviestad för att åka bana, han kom bara några varv, sen vek sig framvagnen av rost, utanpå var bilen hur fin som helst.

Uppdaterat: 2016-07-19 07:57

Minimats: Ja, jag har kört med gas och MMA (pinne), så det kan jag hantera, men nån gassvets fanns inte, och MAG (som den för plåt heter, MIG är ALU) ska ju vara så enkelt :) Gas är överlägset när det ska svetsas på rostig plåt, eftersom den helt enkelt inte behöver ha det helt rent för att leda massa ström.

Min gick jag igenom ordentligt, alla fästen och detaljer verkar anfrätta, men stommen är i stort sett rostfri...

Uppdaterat: 2016-07-19 09:41
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Nästan en bortglömd konst att svetsa / hårdlöda med gas......
Lärde en del som rörläggarlärling på 70-talet, nu har jag tappat det.....
Själv svetsar jag på ickesynliga ställen, ser ut som om jag snutit näsan på plåten, har en liten mig för husbehov, bor ju på landet.......
Men med en svärson som är svetsare på smidesverkstad finns hjälp till svåra grejor.
Dom bygger tryckkärl, så han kan göra både snygga och ordentliga svetssträngar......
Jag ägnar mig åt att försöka få grejor att fastna......

Uppdaterat: 2016-07-19 09:51

Helt rätt ducce, samma förmåga som jag har då, det fastnar men vinner inga skönhetspriser...

En del tycker ju att det är konstigt att 28 åriga jag inte kan med MIG/MAG men däremot gas och pinne...
Pinne är naturligt, bor man i lägenhet är en Miniarc betydligt smidigare att ta fram och gör inte lika ont i ögonen på andra hyresgäster som att ta fram två gastuber...

Uppdaterat: 2016-07-19 10:06
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kör pinne på jobbet, det är grovsmide och rostfri plåt, går utmärkt att svetsa 1 mm rostfritt med 1,5 mm pinne och väldigt låg ström, 25-30 på min svets.
Är skolad på pinne och gas, det fanns 10 nya migsvetsar på skolan, men vår lärare gillade inte det, så dom stod ouppackade.
Men mig är ju en barnlek.
Var på ett jobb där vi skulle laga en ståldörr, men dock hade ingen gas till migsvetsarna, så jag fick en tig i handen, det var inte helt olikt gas, så jag fick till dörren.

Uppdaterat: 2016-07-19 14:48

Gick den 4 årliga tekniska utbildningen på gymnasiet och där hade vi 2 timmars verkstadsteknik per vecka. Var allt från svetsning, svarvning, borrning. Vi hade alla elever uppgifter att göra en kub i plåt Svetsfogen skulle vara så fin som möjligt. Använde själv gassvetsen med pinne tyckte den var enklast. Fast någon speciellt fin svetsfog blev det nog inte. Gillade inte elsvetsen blev lätt hål om man tryckte för hårt.

Uppdaterat: 2016-07-19 15:13
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Helt riktigt Rikard, TIG är det absolut enklaste och bästa på tunnplåt, avsevärt bättre än gas som ger för mycket deformation. MIG kan gå an men är svårare att svetsa snyggt med. Det har dock inte så stor betydelse vid karossrep. eftersom det mesta av överskottsmaterialet ju slipas bort.

Uppdaterat: 2016-07-19 16:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt utanför ämnet, men jag har ett lagerljud i firmabilen, det låter hela tiden när bilen rullar, jag uppfattar som det kommer från växellådan/diffen, det låter lika mycket vid drivning, som när man släpper gasen, men tystnar lite precis mellan när man släpper gasen sakta, men inte helt.
Men, ett par gånger har det tystnat helt, det är när jag åkt utför i kraftigt lut på motorvägen med farthållaren i och det börjar gå för fort (farthållaren släpper gasen)
Jag åker ofta E18 norr och E20 söder om Stockholm, där finns några sådana långa backar, Läggesta vid Mariefred, backen ner mot Södertälje, Ekolsund.
Det har inträffat i samtliga dessa backar, och av den anledningen har jag provat utan farthållare att släppa gasen, och försökt hitta läget när det blir tyst, men det går inte.
Vist är det märkligt ??

Uppdaterat: 2016-07-19 18:05

Pinjonglager brukar kunna låta så, skorrar under belastning.
Farthållaren kanske inte släpper helt, för att det ska gå mjukare, sån är min passat.
Titar jag på momentanförbrukningen, så visar den noll vid motorbroms, men 1,2l/100 km vid nerförbacke ned farthållaren...

Uppdaterat: 2016-07-19 18:28

Det har jag inte tänkt på, ska kollas.

Uppdaterat: 2016-07-19 18:50

Jag vet inte hur man länkar på min telefon, men nu finns V40in på Blocket/Stockholm.
Vad tror ni, bu eller bä ?? Man måste väl få ha lite kul när man annonserar =)

Uppdaterat: 2016-07-20 00:29

Försöker med surfplattan.

http://www.blocket.se/vi/68078258.htm

Uppdaterat: 2016-07-20 01:23
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Den annonsen säljer bilen!

Uppdaterat: 2016-07-20 06:34

Har det blivit någon skillnad i plågan att sälja bilar på Blocket efter att man måste logga in för att svara på annonser? Jag har sålt en mc och köpt en bil och en mc sen dess och är inte helt övertygad om förträffligheten i att inte se mailadressen man får svar ifrån.

Hämtade ett halvt ton makadam med min Astra igår. Det funkade bättre att dra släp med den än med Dacian eftersom den inte är behäftad med turbo. Ska jag köra på gräsmattan vill jag veta hur mycket vridmoment jag har tillgängligt.

Uppdaterat: 2016-07-20 08:00

Det nya var väldigt jobbigt, man måste öppna meddelandena för att ze vem som skrivit, jag har 17 spekulanter på Volvon nu.

Uppdaterat: 2016-07-20 13:07

Bara dom 8 däcken som säljes med bilen kostar mer än vad du ska ha för bilen Rikard. Fast det finns många knäppgökar också så man vet ju aldrig hur det kommer att sluta. Bästa tiden är att sälja bil är på våren och hösten.

På vintern försöker många sälja vrak genom att skriva att bilen endast kan ses när det blivit mörkt ute. Typ kan ses efter kl. 18.

Uppdaterat: 2016-07-20 18:19
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Bilen är borta från tomten, jag har 6000 kontant i fickan.
En äldre herre hade fått motor ras på Hallandsåsen, han fick hyrbil 3 dagar genom assistansförsäkringen, bilen stod på verkstad i Malmö men alla hade semester så den skulle få stå några veckor innan nån hade tid att riva motorn.
Han gick ett varv runt min bil "jag köper den, det blir billigare än hyrbil tills min är klar"
Annonsen är borttagen, och då jag själv gillar att folk hör av sig, har jag mailat alla 21 som visat intresse för bilen och sagt att den är såld.

Uppdaterat: 2016-07-20 20:16

Grattis! Skönt när man blir av med saker man inte behöver. Glöm inte att det är du som säljare som ska skicka in ägarbytet. Lätt att glömma.

Uppdaterat: 2016-07-20 22:06
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Första riktiga långturen med Mercan till Löddeköpinge avlöpte utan missöden, hemvägen däremot, mellan Kristianstad och Bromölla regnade det så vattenplaning blev aktuellt vid 50 och torkarna hade inte en chans ens på högsta fart.
Hade redan kört 44 mil när jag åkte, och tankade i Bromölla vid 87 mil, resultatet vart 5,9l/100km, inte direkt ansträngt mig för att snålköra heller, helt okej.

Nu till bekymret, blev brutalt upplyst (igen) om att folk som inte kan meka heller inte ska göra det. Efter regnet började helt plötsligt signalhornet
föra oväsen, och slutade inte ens när jag stängde av bilen, så det var bort med säkringen, vid blekingegränsen satte vindrutespolaren igång, stanna och koppla bort spolarpumpen. tre mil senare sätter torkarna igång och går trots att de ska vara avstängda, något som dock lagar sig själv efter nån mil (var rätt så trött på att stanna och krångla).
Kom till min släkting utanför karlskrona och tog en paus några timmar, åt lite o tittade på en film. Kommer ut till bilen, då är tändningen på, trots att nyckeln inte är i! Provar att rycka säkring 41 till torkarna, då slocknar allt.

Kommer fram till att någon har bytt torkarmotor, och "glömt" 8 skruvar och ett plastsjok till avrinningen, två av skruvarna skulle hålla fast locket över reläcentralen och komfortstyrenheten (som styr allt som krånglade). Förbannade fuskpellar, ge fan i sånt de inte begriper! Allt vatten hade runnit rakt ner i elcentralen.

Slutar med att jag plockar bort elcentralen (är en MB, så tar ca 5 minuter innan jag har den i handen) och monterar bort samtliga reläer och säkringar, och styrenheten, och formligen dränker allt i WD40, lägger det på hand värmepanna i en halvtimme, blåser ur med tryckluften, badar i WD40 igen, låter verka, blåser av överflödet och monterar ihop allt igen, ersätter de två saknade skruvarna till elcentralens lock med gipsskruv jag hitta i en låda. Laddar batteriet en stund medan jag monterar, sen prova - Och det fungerar!
Största problemet efter var ju sidorutorna dock, de ska kalibreras genom att köras fulla cykler med nedåt först, något som inte gick då de redan var nere, men tror det blev riktigt.
Elektronik må vara känslig, men lite mer robust sådan tål i regel sötvatten riktigt bra, och bilelektronik får ju anses vara rätt robust.

Resterande 11 milen hem på natten gick som en dans. Hoppas det fungerar ett tag, men skulle det krisa fungerar ju som tur är både hojen och 740 GLE:n utmärkt.

Fick då vita 740:in såld också för 6000 kr. Han var nöjd och jag var nöjd, fast kan villigt erkänna att jag saknade den när ovanstående missöden kom...

Uppdaterat: 2016-07-31 02:05
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Det där är väl en klassiker på C klass, mins när jag första gången såg en med öppen motorhuv på kompisens verkstad, och nämde att det var en korkad placering, då sa kompisen att dom fått in många bilar med eltrassel, där dåligt monterat lock och vatten varit problemet.
Kul att du löste det, du och jag verkar ha lite samma tänk, man ger inte upp förens man provat allt.
Jag tvättade motorstyrboxen med destilerat vatten till min BMW sen en kopp kaffe runnit ut över panelen och in i boxen, rent vatten var bättre än kaffe och motorn gick igen.

Uppdaterat: 2016-07-31 10:36

En gång på nittonhundratalet var jag på semester i Danmark i en Golf GTI MkI. Efter en kraftig regnskur slutade inte torkarna att svepa över rutan hur jag än försökte. Till slut plockade jag bort relät och snäppte av locket. Det var helt fyllt med vatten.
Efter det funkade det som önskat.

Samma bil ville ibland inte starta förrän man hade vickat på bränslepumpsrelät. Felet blev vanligare med tiden och till slut gick det inte längre. Då beställde vi en ny säkringsdosa/reläbox. Min uppfattning är att den hade betydligt kraftigare ledningsbanor då vikten var mycket högre än på den gamla.

Uppdaterat: 2016-07-31 13:08

"En gång på nittonhundratalet..." Det låter så fruktansvärt länge sen! :)

Uppdaterat: 2016-07-31 13:47

Helt korrekt, reläplattan på golf byttes ut minst en gång under bilens livstid.
Senare kom en ersättningsartikel, som du säger var den nog kraftigare byggd.
Du upptäckte det tidigt, dom brukade till slut gå upp i rök......
Det var det "nyskapande" med ett relä till de flesta förbrukare, inget ljusrelä tex, varför dom även käkade ljusströmbrytare och rattspakar.

Uppdaterat: 2016-07-31 13:49

På den punkten var Japanerna nyskapande, säkringar o reläer till allt.
Det brann knappar, spakar o vred på Golf I II och III. Med IIII blev bättre, men problemet flyttades till en kopplingspunkt vid batteriet. Då kablarna dit kommer från olika håll och inte är en mm längre än nödvändigt, är den ganska knölig att byta.

Uppdaterat: 2016-07-31 15:14

Ja placeringen må vara rätt korkad, men sätter man dit allt som man tar bort som det ska sitta, och inte struntar i hälften, så blir det inga sådana fel då det aldrig kommer vatten in i centralen. Ur servicesynpunkt är placeringen perfekt. Finns inga ursäkter till att fuska tycker jag.

Imorgon bär det av till skroten för att försöka samla ihop delar till att sätta ihop det som det ska vara. Hela plastsjoket framför vindrutan sitter helt löst.

Ang golf så har jag jagat både spakar, ljusvred och framförallt SRS-varningslampor till golf 3, riktigt dåliga grejer.

Uppdaterat: 2016-07-31 21:49
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Srs lampan, är det den som sitter till vänster, tillsammans med abs-lampan, så är den helt jävla omöjlig att hitta hel på skroten....
Vårt automatiska halvljus gör ju att det ligger full spänning genom strömbrytaren hela tiden, och det är på den kretsen den alltid fått kortis, man ser att det varit varmt på ett speciellt ställe, sitter nåt motstånd i strömbrytare för svenska marknaden.
Audi 100 och a6 hade ju ljusreglaget i rattspaksenheten, och den var jävlariminlåda inte gratis när den gick sönder, vilket den gjorde. .....
Tyskarna konstruerade för att ljuset skulle vara tänt x antal procent av körtiden, i sverige blev det fler procent än tänkt.....
Därför tyskland stått emot halvljuslag så länge, delvis statligt ägda vw kan inte få till det......
Tur nån uppfann light emitting diodes!
Varför har inte mp propagerat för att ta bort halvljuslagen, elskrot är ju ett miljöproblem, sverige ökar på glödlampsberget som förstör den globala miljön .....
Och med tanke på att vw-sfären är störst i sverige, blir det ju enorma mängder elskrot dessutom......
På min japanska bil, mazdan, finns det åtminstone ljusrelä, det hörs nämligen ibland......låter som flamencodansare under instrumentbrädan.....

Uppdaterat: 2016-07-31 23:21

Den bil av alla vi haft som käkat lampor (halvljus) mest vår f d Corolla kombi -03 . Våra VW-bilar har inte alls varit lamphungriga - och inte heller de tyska Fordarna.

Uppdaterat: 2016-07-31 23:25

Lampor tänkte jag mest på den totala konsumtionen av belysning överhuvudtaget, inte vw specifikt.
Har faktiskt inte bytt nån än på passaten.
Lamporna håller rätt länge om man hoppar över lågprislampor, jag har sällan bytt på senare är.
Speciellt h7 bör man betala för, små lampor blir varmare, h4 hade ju dubbelt så stor glaskropp och var inte lika känsliga.
Sen är det ju ofta ett mek att byta på nyare bilar.......
Det som sparar lampor på vissa bilar är att man reducerar spänningen på aut halvljus, i vw's fall i strömbrytaren,

Uppdaterat: 2016-07-31 23:39

Har inte haft reducerat halvljus på många år - men det hade nog behövts på Corollan där man fick byta lampor i vart fall årligen.
F ö håller jag med om att lamporna sällan är nåt problem längre utan även halvljuslamporna (H7) kan hålla både 4 och 5 år.

Uppdaterat: 2016-07-31 23:50

Det beror på att en Japansk generator laddar angivna 14,4 volt. Bra kablar, kontakter och reläer gör att det mesta av spänningen kommer fram. Jag har åkt 27" mil i en Hi Lux, den kostade inget i reparationer el reservdelar, men glödlampskontot för H4 lampor blev stort när orginallampan gick sönder, även fast man köper lampa på Toyota får man inte orginallampa, utan Osram.
På en Bosch generator brukar man hitta 13.7-13.9 volt, vid lampan på nämnda Golfar får man vara glad om 12,5 volt hittat fram, då håller lamporna länge.
Jag fick en ny Peugeot Partner 2006, stora strålkastare, men inget ljus ?? Mätte 12.3 volt vid belastning. Monterade reläer, nya kablar och mätte 13,8 volt vid belastning, med lätt trimmade lampor (GE Mega 50+) gick det att åka med bilen även efter mörkrets inbrott.

Uppdaterat: 2016-07-31 23:52

Jag har reagerat på att Mercan, trots sina Xenonljus (med reflektor och skuret glas, H7 på hel), har mycket kortare räckvidd på lyset än 740:in med sina H4.
Polarens BMW E39 är än sämre. (Xenon med lins/H7)
Kusinens Passat är som en ficklampa. (H7/H1?)

Däremot min fabrors förra, jämngamla Saab 9-5 -98 hade mycket bra lyse. (Halogen)
Volvo V70 (med friska reflektorer) har också bra lyse. (Halogen)
Kangoo har t.om bättre (H4)
Upplever faktiskt att Volvo 145:an från -72 med sina H4 har bättre lyse...

Xenonljuset lyser väldigt bra nära bilen, men verkar ha svårt att få iväg ljuset. Dock hade en kompis en V70 2008 med BiXenon och kurvljus, som hade fantastiskt bra lyse.

Dåligt lyse, är det något som tyskarna har som princip eller har jag kört bottenskiktet? Visst, de behöver inte se älgarna, men de har ju annat där...

Uppdaterat: 2016-08-01 08:06
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Men osram är bland dom bättre lamporna, Rikard.
Finns nog ingen bilimportör som tar hem lampor från biltillverkaren utan man köper in dom hos lamp-importören....
I nybilen sitter ju Osram eller Philips om det är en europabil, i en Toyota sitter väl Hitachi eller Nippondenso misstänker jag, om dom tillverkar lampor vill säga.
Sen ställer kanske biltillverkaren högre kvalitetskrav, så det är kanske ändå inte samma lampa som på eftermarknaden.....
Jag brukar undvika tex biltemas billiga strålkastarlampor, har fått flera som varit sneda så att ljusbilden blivit konstig......
Det sitter några blåaktiga noname på mazdan som jag ska byta ut, bägge lampkontakterna är brända och det smattrar ibland i relät, men det verkar helt, så jag misstänker dom.....
Men garaget är tomt på h4, längesen jag hade såna på nån bil, förutom 24v sen jag hade lastbil, men dom kanske håller längre, även om dom lyser svagt.....
Scanian på jobb åt lampor, tills jag upptäckte att jag tagit en förpackning 12v h7 i förrådsboden, dom höll max en dag.....

Uppdaterat: 2016-08-01 08:17

Det där med att tvätta elboxar har jag också provat. När jag just köpt Jaguaren upptäckte jag att elstyrningen av passagerarstolen inte funkade. Jag hittade en elbox för detta under sätet, den var bra kladdig, både in-och utvändigt.
Det verkade som om någon spillt ut en läsk (drink?) över framkant av sätet, och som sedan runnit ner i boxen. Den behöver ju normalt inte vara så särskilt vattentät, så där fanns springor i skalet.
Men, efter en försiktig tvättning med rent vatten och följande noggrann torkning började den funka igen, och gör så fortfarande. :-)

Håller med Lason om de gamla rejäla lysena, där design inte var viktigare än funktion. Till och med gamla Sierran hade ett riktigt bra helljus.
Vad jag noterat på fransmännen är att halvljus och helljus ligger för långt isär, dvs med korrekt högt halvljus, hamnar helljuset lite för högt. Kanske är det bara min smak.

De nya LED-halvljusen kan vara riktigt irriterande bländande på ett annorlunda sätt, gillar dem inte alls på SUV:ar där de högt placerade lyser rakt in i mina ögon och backspeglar.

Uppdaterat: 2016-08-01 09:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tycker faktiskt lyset på passaten är bra, men det fanns olika lampor på b5 tror jag, mina är h7 bägge (tror jag) bakom projektorlins, och dom funkar bra.
Men guldvingens strålkastare är suverän, dubbla h4 bakom ett glas med 2 reflektorer, lyser bättre än nån bil jag haft.
Bryggade så bägge ger halvljus, original är bara helljus kopplat på den högra lampan.

Uppdaterat: 2016-08-01 09:21
duccedriver skrev:

Audi 100 och a6 hade ju ljusreglaget i rattspaksenheten, och den var jävlariminlåda inte gratis när den gick sönder, vilket den gjorde.

För nåt tiotal år sen hade jag en Audi 100 2,8 V6 quattro automat och mycket riktigt spökade ljuset på den. Slog man på lyset för att kunna ha helljuset tänt så slocknade bakljusen vilket en polispatrull meddelade mig en sen natt. Den bilen var inte den mest bränslesnåla bil jag fraktat hundar med.

På en tidigare arbetsplats var jag insyltad i att konstruera rattknappar till en lastbil. Där hette det att de skulle vara "Coca Cola-säkra".

Uppdaterat: 2016-08-01 09:28

Vi har två Octavia, RS:en (-06) har xenon på halv och H1 på hel, den andra (-09) H7 med lins och H1. Jag tycker RS:en har bästa (halv)ljuset på alla bilar jag haft, dock söker jag H1:or med samma vita ljus som xenon men inte riktigt hittat nåt än. Jag har läst att många klagar på ljuset på Skoda men även den andra har mycket bra ljus både hel och halv i mitt tycke. Dock har den ganska stor aptit på H7:or så jag har hunnit experimentera med olika fabrikat och nu jagar jag led-H7:or (och H1:or) från Kina som faktiskt ger BRA ljus. "Lillskodan" laddar faktiskt 14,2-14,3 V så kanske därför lamporna avverkas i snabb takt?

Uppdaterat: 2016-08-01 10:49

Ingen bil jag har haft har eldat så mycket halvljuslampor som Citroën C5:an gjorde. Jag tror att det berodde på att ljuset blinkade lite då och då när en stor förbrukare startade. Någon form av pump till fjädringen verkade det vara då det gick att tvinga fram blinkandet när man tryckte på knappen för att höja bilen. Jag hade nån tanke på att montera en kondensator som utjämning, men sålde bilen istället.
Man kan ju inte ha samma bil hela livet!

Uppdaterat: 2016-08-01 11:05

En stor fördel med Led är att man får en helt annan bredd på ljusbilden än med halogen. Man ser bra mycket mer vad som lurar längs vägkanten, Har undvikit viltolyckor tack vare led-strålkastarna jag har i bilen.

Uppdaterat: 2016-08-01 11:13