Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

Diesel skrev:

.

Med dolphin browser gick det tydligen

Snyggt !!
Vore jag dig skulle jag lagt jobb på att hitta en bättre rätt, den där är nog den fulaste man kan hitta i en BMW.

Uppdaterat: 2018-12-31 14:01

Håller med dig Rikard ratten är riktigt ful i och med att BMW emblemet inte har någon färg till skillnad från andra BMW modeller. En udda detalj är att mugghållarna sitter i handskfacket där det finns även en portabel BMW ficklampa.

Uppdaterat: 2018-12-31 18:25
Diesel skrev:

Håller med dig Rikard ratten är riktigt ful i och med att BMW emblemet inte har någon färg till skillnad från andra BMW modeller. En udda detalj är att mugghållarna sitter i handskfacket där det finns även en portabel BMW ficklampa.

Ful ratt och ficklampa, har du kollat så det inte är en Tjeckiskt byggd modell du har?

Uppdaterat: 2018-12-31 18:59

Guran gott nytt år på dig, bilen är Tysk men är på håret tjeckisk byggd i Dingolfing nära tjeckiska gränsen enligt klisterlappen på dörrtröskeln.

Skoda har nog inspirerats av Bmw

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-12-31 19:31
Diesel skrev:

Guran gott nytt år på dig, bilen är Tysk men är på håret tjeckisk byggd i Dingolfing nära tjeckiska gränsen enligt klisterlappen på dörrtröskeln.
Skoda har nog inspirerats av Bmw

Kan jag inte tänka mig, Skoda alla bilars moder
Gott nytt år Diesel

Uppdaterat: 2018-12-31 19:33

Jag har för mig att ficklampa fanns i min 528i E28 - 82 och eventuellt även i 323i - 79 med sportpaket.

Uppdaterat: 2018-12-31 23:25
Rikard skrev:

Minimats1 wrote:Rikard:
Hur långt hade den rullat din BMW? Jag vet att du skrivit det förut men orkar inte läsa igenom hela mappen igen. Jag har märkt att du verkar gilla BMW men ogillar Audi. Jag har bara ägt 1 BMW 318 is (enda BMW:n) krånglade som attan E30). Har ägt 3 Audi nu på raken och relativt felfria samtliga men deras verkstäder suger.
30"

Rullat långt din E90 Rikard. Verkar vara bra kvalitet på den modellen. Märkligt att dom tycker ekonomi mätare är viktigare än driftstemperatur på den modellen. Vågar inte BMW igen i alla fall. Andra märken som jag aldrig ägt är Volvo och Mercedes. Fast Mercedes skulle jag vilja äga en i alla fall innan man hamnar i den eviga vilan. Volvo hade min far under många år under min uppväxt och det är inget som tilltalar mig.

Uppdaterat: 2019-01-01 15:14
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

E90 är en riktigt trevlig bil och är värd att bevara och serva. Om jag inte minns fel så är E90 den sista 3-serien med hydraulisk styrservo. Riktigt härlig styrkänsla har den.

Får ta och bjuda på lite BMW godis. Bilden är tagen i Tyskland av förra ägaren.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-01-01 19:27

Och 6 cylindrar utan turbo.

Uppdaterat: 2019-01-02 08:16

8-serien är absolut en av de snyggaste coupéerna!
Och 840 är att föredra har jag fått lära mig av BMW-vänner. Är det inte så att 850 även har en avancerad fjädring som tenderar att krångla, vilken man slipper på 840?

Uppdaterat: 2019-01-02 08:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

8-serien är absolut en av de snyggaste coupéerna!
Och 840 är att föredra har jag fått lära mig av BMW-vänner. Är det inte så att 850 även har en avancerad fjädring som tenderar att krångla, vilken man slipper på 840?

Framförallt så slipper du väl en krånglande V12:a

Uppdaterat: 2019-01-02 09:59
Guran skrev:

hultarn wrote:8-serien är absolut en av de snyggaste coupéerna!
Och 840 är att föredra har jag fått lära mig av BMW-vänner. Är det inte så att 850 även har en avancerad fjädring som tenderar att krångla, vilken man slipper på 840?
Framförallt så slipper du väl en krånglande V12:a

Jodå, den känner jag till, problemen med att 12:an blir en 6:a ibland har drivit många till vansinne. Synd på en så fin motor.

Uppdaterat: 2019-01-02 10:18
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ljudet i en 850 CSi före varje växling kan vara värt lite strul. :-) Fast jag misstänker att såna är svåra att hitta för rimliga slantar. Det finns en klarröd i en skogsdunge nära min dunge.

Uppdaterat: 2019-01-02 10:43

Finns den modellen med manuell växellåda? 850/840? Finns en på mobile.de som säljer en Opel Calibra Turbo 4x4 som gått 50 mil för 35.000 euro. Visst bilen är helt ny men finns det verkligen något samlarvärde i den bilen? Man kan få en välvårdad Opel Lotus Omega för dom pengarna och den har nog ett affektions samlarvärde i alla fall. Ställa upp feta bakhjulställ är något man aldrig får nog av. Calibran som säljes står i Finland. Man kan ju undra lite historik om vem som köper en ny bil och sparar den i 25 år?!?

Uppdaterat: 2019-01-02 20:07
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

850csi finns med en 6 växlad manuell låda dock är det en raritet.

Uppdaterat: 2019-01-02 20:56

Ja, en Calibra Turbo är ju inte kul nån stans, en tillplattad Vectra med klen fördelningslåda.
Men plötslig kanske Jay Leno får för sig att köpa ett exemplar, och han verkar inte snål.

Uppdaterat: 2019-01-02 21:48

840Ci finns också med manuell låda, men det var nog inte jättemånga som såldes. Jag kan påminna mig om att ha sett en sån på nåt BMW Club Sweden-event. Det var på ett annat sånt event jag blev helsåld på 850CSi. Det var provkörningsträff på BMW i Västerås där de hade fri tillgång till massor av bilar och en som körde "taxi" med 850CSi.

Uppdaterat: 2019-01-03 09:37

Calibran byggdes väl i Finland vill jag minnas. Kanske därför dom få milen och priset? Nåt som sparats som museiföremål och som värderas högt av säljaren eftersom den byggts där...

Uppdaterat: 2019-01-03 12:41

Kanske har stått på något museum?

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-01-03 23:59
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Säljare
Kristian Yritys
FI-63300 Finland
Tel: +358 50 3449658
Tekniska data
pris
35 500 €
Utan betyg
Ingen realistisk prisutvärdering möjlig. Varför?
finansiering
Månadsavgift om 633 €
Visa erbjudande
fordonstillstånd
olycka fri
kategori
Sportbil / coupe
körsträcka
583 km
kapacitet
1,998 cc
effekt
150 kW (204 hk)
bränsle
bensin
Antal platser
5
Antal dörrar
2,3
överföring
manuell växellåda
år
01/1992
färg
röd
inredning
Fullt läder, svart
Denna modell i testet

Opel Calibra har testats av
Läs recensioner
utrustning

ABS
fyrhjulsdrift
färddator
Elektriska fönster
Elspegel
Lättmetallfälgar
Rökfritt fordon
Taklucka
Servostyrning styrning
Uppvärmda säten
Sportchassi
Sport stolar
Tuner / Radio
Central
mobile.de Recension för denna Opel Calibra

Ingen realistisk prisutvärdering möjlig.
mobile.de tar endast priset på ett fordon om det finns tillräckligt med jämförande data. Om så inte är fallet - eftersom för få jämförbara fordon har blivit annonserade tidigare - kan mobile.de inte göra en realistisk prisbedömning.
Mer information
Provat fordon
Fordonsbeskrivning

Opel Calibra 2,0 16V turbo 4x4 204hk. Orginal tillstånd. Körde bara 583 kilometer !! Bilen är som ny. Bilen har registrerats en dag i år 1996. Mer information och bilder email.

-
Fyrhjulsdrift
- Fulla läderstolar
- Aluminiumfälgar
- Soltak
- Elektriskt fönster
- Borddator
- Centrallås
- Radio

Jag undrar verkligen om någon är intresserad av att punga upp runt 360.000 kr för en ny gammal Opel Calibra Turbo 4x4? Visst den har fin design och är unik i sitt slag men ändå en bil som får stå och samla damm då rostskyddet är obefintligt. Fast om grejerna håller ihop så låg väl toppfarten på närmare 246 km/h om jag inte minns fel?

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-01-04 00:29
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Verkar stå på en bilfirma, ser andra bilar skymta och ett VW-märke på väggen på en bild... Ja, visst är den i nyskick, men priset är ju, snällt sagt, väldigt optimistiskt satt... Nån som lyckats byta in den till ett allt för högt pris? Grattis i så fall! =) Eller så sålde denna handlare Opel tidigare och har haft denna i "skyltfönstret". Då han nu bytt märke säljer han sin pärla. Bara två gissningar... ;)

Uppdaterat: 2019-01-04 08:07

En kompis till mig hade motsvarande Vectra, men hans flickvän parkerade den i högt gräs så den brann upp.
Svagheten med en sån där bil är att den inte går att använda för det unika försvinner direkt. Att betala flera hundratusenlappar för något att ha i garaget känns meningslöst.

Uppdaterat: 2019-01-04 08:08
L. Mäkinen skrev:

Svagheten med en sån där bil är att den inte går att använda för det unika försvinner direkt. Att betala flera hundratusenlappar för något att ha i garaget känns meningslöst.

Instämmer.

Uppdaterat: 2019-01-04 09:50

Man måste nog ha en alldeles för stor plånbok och ett nästan sjukligt nostalgibehov för att betala så mycket pengar för denna.
Ofta så är det väl så att man haft en bil i sin ungdom och sedan när man kommer upp i medelåldern så betalar man nästan vad som hellst för att på något sätt återskapa den där känslan. Men med tanke på hur bilarna har utvecklas så vette fasen om man ändå inte blir lite besviken när man väl sitter där.

Minns tex. när 240 turbo kom, kompisens farsa hade en blåmetallic kombi, en annan kompis farsa hade en svart. Jag tyckte dom var så häftiga, gick så otroligt bra. Hade man satt sig i en sån idag så hade man nog blivit mer besviken. ”Går den inte bättre än så här, åh vilken styrning, och chassiet är som en båt” osv. hade man nog snarare tänkt. Frågan är hur många av dom som betalade 200K+ för dessa vid auktionen i Olofström för ett år sedan tyckte det var värt det för att återskapa en gnutta av känslan från sin ungdom.

Uppdaterat: 2019-01-04 12:58

Som många tidigare har sagt så känns det som att calibran är prissatt efter ett nostalgivärde då den byggdes av Finska Valmet i Nystad. Har aldrig kört en Calibra så jag kan inte uttala mig om körkänsla och styrkänsla men en sak som den saknar jämfört med Bmw 840/850 är en V8/V12 motor som jag tycker att en grand tourer ska ha.

Det kliar i fingrarna på mig vill ta ut min 840ci och köra den men förnuftet säger att jag ska vänta tills slasket lägger sig.

Uppdaterat: 2019-01-04 14:15

Håller med Mäkinen. Den är unik i sin klass. Till och med ett riktigt reservhjul. Har bara kört Opel Vectra Turbo 4x4. Den gick väldigt bra. Har för mig att jag och brorsan hade den över 260 km/h. Försäljaren på Opel (OK Biva) var försäljning chef och brorsan spelade i samma lag i Hammarby med hans son. Vi fick provköra allt som fanns till provkörning. Denna Vectra var hans tjänstebil. Opel Vectra Turbo 4x4 kostade 242.000 kr 1992 och försäljning chefen sa att inte en enda Opel Vectra Turbo 4x4 hade sålts ännu. Fast jag har sett att någon har Opel Vectra Turbo 4x4 som har restaurerats till nyskick. Kanske någon tidigare tjänstebilar?

Fast blir inte en bil gammal fast den bara stått? Tänker på stötdämpare och gummislangar i motorn. Däck osv. Tycker ändå att 20.000 euro hade varit ett mer rimligt pris. Fast även det är mycket. Vet inte vad Ni-klas tycker? Han verkar vara villig att betala mer än vad vissa Opel bilar är värda?

Uppdaterat: 2019-01-04 15:22
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det är garanterat en hel del som skulle behöva bytas om det inte redan är gjort efter så lång tid. En kompis köpte en BMW M535i - 85 eller - 86 för ett par år sen. Den hade stått i många år och han såg till att byta slangar och annat för att inte riskera att något allvarligt hände.

Uppdaterat: 2019-01-04 15:48

Efter ihärdigt letade på Ebay och andra bilrelaterande köpsajter har jag lyckats hitta en oem ratt med airbag till min 840ci. 2150 kr med frakt från Belgien.

Hittade en hel del guider hur man byter ratt och det ska nog inte vara så svårt.

https://bmweba.com/eba-01-29-9-9-787-732/

Uppdaterat: 2019-01-16 15:19

En snyggare ??

Uppdaterat: 2019-01-16 18:02

Japp en snyggare ratt, har suttit på en E31 av senare årsmodell. Funderade på en Alpina ratt men då drog priset med det dubbla.

Exakt likadan ratt som på den lånade bilden nedan.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-01-16 22:57

Ja, den där var 7 resor snyggare.

Uppdaterat: 2019-01-17 08:45

BMWn fick en ny ABS givare vänster bak idag, så nu slipper jag en massa lysande varningslampor, och farthållaren funkar igen.
BMW har tänkt till när det gäller givarna, så dom är enkla att byta. På många andra bilmodeller brukar man få borra ur givaren.

Uppdaterat: 2019-02-23 21:56

Åkte en längre sväng i fredags med BMWn, känner lite lätta vibrationer, och när jag saktade in hörde jag ett skrik från typ bromsar. Gick ur o konstaterade att vänster bak låg på lite. Åkte lugnare hemåt, och rev bort oket i lördags. Tätningen till kolven hade lossnat från oket, så kolven var rostig, gjorde rent och slog ihop det utan tärning.
Beställde delar på Autodoc nyss. Kolvar, repsatser, klossar och slitagevarnare till båda sidorna för 515:- Klart överkomligt.
På en bekanta bil hade samma sak hänt, den lämnades på verkstad, och räkningen blev 6.300:- för ett nytt ok på en sida.
Det andra spår på bränsle, spar jag på reparationer och reservdelar.

Uppdaterat: 2019-03-03 16:10

Jag honade mina samtidigt på min E30. Verkar tyvärr vara ett frekvent förekommande fenomen på just BMW. Vill minnas att jag hade Girling på min. Bilarna med ATE har aldrig haft detta problem.

Uppdaterat: 2019-03-03 17:34

Det var en rejäl prisskillnad Rikard, autodoc är kanon beställde tidigare mycket Alfa delar därifrån.

Har fått på nya ratten på E31:an var lite pilligt, hittade först inte skruvarna bakom ratten som man behövde skruva loss för att få bort gamla ratten. Efter lite svärande och ryggvärk så kom nya ratten på plats. Självklart så skulle det vara slaskigt ute idag så bilen vart skitig av den korta testrundan så det var bara att tvätta bilen.

Uppdaterat: 2019-03-03 20:55
FXX skrev:

Jag honade mina samtidigt på min E30. Verkar tyvärr vara ett frekvent förekommande fenomen på just BMW. Vill minnas att jag hade Girling på min. Bilarna med ATE har aldrig haft detta problem.

Det här är ATE ok, är som sagt sällan problem med dom, men är hade stålringen i tätningen som klämmer fast den på okets kant rostat sönder.

Uppdaterat: 2019-03-03 22:05

Ja lossnar dammskyddet så dröjer det inte länge innan det börjar rosta.
Behöver du skruva in kolvarna? Det behövde jag inte på min E30. Ur den aspekten så var det bättre förr, idag ska många fabrikat skruva in kolven. Ett elände märkte jag när jag skulle byta skivor på Alltracken. Specialverktyg också, bättre på gammelbilarna, bara klämma med polygripen eller skruvtving när kolven ska in.

Uppdaterat: 2019-03-04 18:10

Nä, BMW har separata backar för handbromsen, så det skräpet slipper man.
Oken på E90 bak, är samma som E30 hade fram !! Handbromsbackarna är lika stora, men bara hälften så breda, det krävs känsla när man justerar för att få bilen o stå still med handbromsen.
E39, tex min tidigare 530ia hade också dom backarna, bilprovningen såg mellan fingrarna när man besiktade, dom viste att den modellen hade klen handbroms trots att det var nya prylar, och godkände ett värde upp till 20% under det godkända.

Uppdaterat: 2019-03-04 19:29

Suck, vad jag saknar ”riktiga bilar” när du beskriver din BMW:)

Uppdaterat: 2019-03-04 21:18

Är det en 325i du kör Rikard?

Uppdaterat: 2019-03-04 21:24

Jo, den sista BMWn med 6 cylindrar utan turbo som inte går sönder hela tiden. Funderar på att leta upp en fin lågmilare (om det finns nån) och behålla resten av livet, alltså en E9X 05-07.
Efterföljande motor har massor av dyra problem.

Uppdaterat: 2019-03-04 21:35

Härlig bil. Jag hade en 330i, älskade den bilen. Saknar den än idag. Menar du att 325 håller ihop bättre än 330?

Uppdaterat: 2019-03-04 22:44

Nä, det blev problem när man bytte motorfamilj, det gäller även 330.

Uppdaterat: 2019-03-05 08:45
Rikard skrev:

Jo, den sista BMWn med 6 cylindrar utan turbo som inte går sönder hela tiden. Funderar på att leta upp en fin lågmilare (om det finns nån) och behålla resten av livet, alltså en E9X 05-07.
Efterföljande motor har massor av dyra problem.

Jo, stora sugmotorer ska man nog hålla liv i och vårda, eftersom de inte någonsin lär återkomma. Lyckligtvis har mina föräldrars E 350 med 3.5 liters V6:a bara gått 4800 mil på snart 10 år, så den kommer nog finnas kvar i många år till :-).

Uppdaterat: 2019-03-05 11:40

Tja visst skulle jag betala 350 000 för den Calibran, om jag hade plats för den, men det har jag inte, där jag bor för tillfället är det förbjudet att ha fler bilar än vad jag redan har.
Man får i varje fall väsentliga bekymmer på halsen.

Jag skulle gissa att den här bilen kommer att säljas till Tyskland, eller Finland eller Ryssland, där finns det köpare som betalar det.

Rött är inte en favoritfärg, inte vitt eller silver heller och det är de vanligaste färgerna på Calibra.
Metallic mörkblå eller blågröna nyanser eller svart passar bäst.

Vad så gott som ingen vet är att motorn i den bilen är en av de bästa motorer som någonsin gjorts, den briljerar på alla områden, kraft, prestanda, förbrukning och rena avgaser.
Allt enligt Teknikens Värld som mätt det.

Leif "Loket" Olsson Bingolotto hade en svart Calibra Turbo, han hade en sommarstuga inte så långt härifrån och mötte honom på vägen en gång.
Hovets dåvarande presschef Elisabeth Tarras-Wahlberg hade också en Calibra.

Det här är mer min stil, detta är en specialversion "Cliff Edition" uppmärksammande att Calibra vann ITC mästerskapet 1997.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-03-05 11:44

Ja, Calibran var just en bil för Loket o Bettan.
Och ja, motorn blev bättre o bättre med tiden. OHC motorn var allt annat än bra när den kom, men blev riktigt bra i sitt sista utförande med 2 liters volym.
Nått den var helt ensam om, var justeringen av kamremen, där man vred den excentriska vattenpumpen för att spänna den, vilket resulterade i att pumpen började läcka, och man fick göra om allt igen.
I senare kamremssatser ingick ny packning till pumpen.

Uppdaterat: 2019-03-05 11:44
Skodaägare skrev:

Lyckligtvis har mina föräldrars E 350 med 3.5 liters V6:a bara gått 4800 mil på snart 10 år, så den kommer nog finnas kvar i många år till :-).

Nu vill jag inte vara en glädjedödare men..:)
https://teknikensvarld.se/mercedes-tickande-bomb-121869/

Uppdaterat: 2019-03-05 18:24

En del chansningar är bättre än andra.
En kompis sambo köpte en lätt beg Mazda 323F Sport för 15 år sen, den besiktades här om veckan.
Då bilen nu på sitt 20e år inte är den vackraste på gatan, var förhoppningen att bilprovningen skulle hitta nått större fel, och att det blev en anledning att köpa en ny bil. Men hon kom hem och såg lite sorgsen ut, och sa med en suck "den gick igenom igen utan anmärkning"

Uppdaterat: 2019-03-07 18:58
Rikard skrev:

En del chansningar är bättre än andra.
En kompis sambo köpte en lätt beg Mazda 323F Sport för 15 år sen, den besiktades här om veckan.
Då bilen nu på sitt 20e år inte är den vackraste på gatan, var förhoppningen att bilprovningen skulle hitta nått större fel, och att det blev en anledning att köpa en ny bil. Men hon kom hem och såg lite sorgsen ut, och sa med en suck "den gick igenom igen utan anmärkning"

Ha, ha! Med den inställningen borde dom passa på att sälja den nu när den är nybesiktad och få nån krona att köpa nåt nytt för. ;)

Uppdaterat: 2019-03-08 09:57

De flesta här verkar gilla bränsleförbrukning, och efter senaste resan drygt 130 mil sa färddatorn 0,78. Uträknat på de 2 tankningarna blev det 0.744.
Resan upp till Jämtland var rask, fint väglag hela vägen, hem gick det sakta, de första 35 milen tog 5 timmar pga kraftigt snöfall och senare ösregn, eller rättare sagt, pga folk som inte borde ha tagit ut bilen i det vädret, snittfarten enligt färddatorn blev 89,7 km/h över hela resan.

Uppdaterat: 2019-03-18 23:01