Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

Tänkte främst på bild schemat och då visade första vredet framaxeln och den andra bakaxeln så jag antog att det var baserat på fram respektive bakaxel. Var ju inte min bil så instruktionsboken hade jag inte läst. Eftersom det användes sommardäck året runt på den tiden var det glashalt vid inbromsning. Vid ett tillfälle tappade min kompis kontrollen över bilen och vi for ned i ett dike med framvagnen. Då provade vi att låsa båda diffarna och se där det gick att backa ur med sommardäck. Ganska imponerande. Var inte så många personbilar som erbjöd fyrhjulsdrift 1986. Var väl Audi och några japanska tillverkare vad jag kan minnas. Mercedes kom med 4-matic något år senare. Idag har alla biltillverkare fyrhjulsdrift.

Uppdaterat: 2018-03-05 10:09
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

På min C5 är det en smartenkel lösning på ABS-krans, den sitter inbyggd i hjullagret, så saltet kommer inte åt.
Gäller bara komma ihåg att vända lagret rätt väg om man byter det...

Ska erkänna att jag saknar bakhjulsdrift vintertid, man har ju en historia av många sladdvänliga bilar. Kadett, Rekord, 17/20/26M, Granada, Sierra (240).
Är inte alls lika kul med framhjulsdrift, även om den tuggar sig fram bättre.

Uppdaterat: 2018-03-05 10:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn,
Det är inte framhjulsdriften som gör det lättare att ta sig fram utan att motorn sitter över drivhjulen. Lösningen heter Porsche 911!

Focusen som jag hade för några år sen hade också kransen inne i hjullagret, men den verkstad som bytte lagret begrep inte det så de fick göra om jobbet.

Uppdaterat: 2018-03-05 11:02

911! Haha, tänkte inte på det. :-)

ja, jag var förutseende nog att googla innan jag bytte lagret, annars kanske det blivit onödigt jobb.

Uppdaterat: 2018-03-05 11:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
L. Mäkinen skrev:

hultarn,
Det är inte framhjulsdriften som gör det lättare att ta sig fram utan att motorn sitter över drivhjulen. Lösningen heter Porsche 911!
Focusen som jag hade för några år sen hade också kransen inne i hjullagret, men den verkstad som bytte lagret begrep inte det så de fick göra om jobbet.

Eller VW typ 1, den var före 911 och tog sig fram med sina höga smala hjul. men inte lika fort!

Uppdaterat: 2018-03-05 14:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

BMWn är lite vissen i fjädringen, eller rättare sagt, 3 stötdämpare saknar verkan.
Konstigt nog håller sig bilen riktigt bra på vägen iallafall, men det skramlar osnyggt om dämparna på dålig väg.
Hittade en annons på lätt begagnade stötdämpare, fjädrar, krängningshämmare och bussningar, till priset av 2 st bra nya stötdämpare.
Köpte grejerna lite som grisen i säcken, då det är till en -11 335a coupe, min är en -06 325 sedan, båda med M Sport chassie.
Bilen grejerna suttit på hade gått 2.800 sommar mil och ser ut som nya.

Uppdaterat: 2018-05-06 11:31
Rikard skrev:

Köpte grejerna lite som grisen i säcken, då det är till en -11 335a coupe, min är en -06 325 sedan, båda med M Sport chassie.
Bilen grejerna suttit på hade gått 2.800 sommar mil och ser ut som nya.

Enligt realoem.com så verkar det vara samma stötdämpare på 325:an som på 335 så de borde funka.

Uppdaterat: 2018-05-07 14:12

Tänkte inte på Realoem när jag jag köpte dom, men kollade på lite olika reservdelssidor.

Uppdaterat: 2018-05-07 17:26

Bmw fick nya stift igår. Hur tusan byter man är första tanken när man öppnar huven, Bmw motorer ligger ju långt in i motorrummet, men efter 2 Min på Google visade det sig enkelt, de som tillverkat bilen har tänkt på att man behöver komma åt, allt som sitter ivägen är lätt att lossa.

Tidigare ägare har bytt själv, men 2 av stiften/ tändspolarna är bytt på verkstad efter senaste tändstiftsbytet. Dessa var åtdragna som satan och gängorna inte smorda.

Nästa byte vid 40.000 mil

Uppdaterat: 2018-06-29 12:47

Bör man verkligen smörja gängorna?
Åtdragningsmomentet gäller generellt sett alltid för torr gänga.

Uppdaterat: 2018-06-29 18:11

Drar man ett tändstift lagom (lagom enligt mig) sitter det fast med el utan smörja.

Uppdaterat: 2018-06-29 18:59

Finns beskrivet på förpackningen hur det ska dras. Sitter en kompressionsbricka (korrekt ord?) på stiftet som egentligen är förbrukad efter att man har dragit åt stiftet en gång. Man brukar dra för handkraft plus gradantal eller typ 2/3-dels varv ytterligare. Brickan är ju anpassad att komprimeras beroende på stiftets gänggång så vinkeldragningen gör att momentet blir korrekt utan momentnyckel.

Uppdaterat: 2018-06-29 19:14

X #783: Åtdragningsmoment anges alltid för anoljad gänga.

Uppdaterat: 2018-06-30 10:07

https://www.youtube.com/watch?v=qqTxUmdFWD0

Notera att de lägger in ett OBS med att tabellen endast kan appliceras på torra gängor.
Hjulskruvar anges även där moment för torra gängor.

Uppdaterat: 2018-06-30 10:16

Vet inte hur jag lyckades men en dubbelpost blev det. Om någon kan så får de gärna ta bort den här.

Uppdaterat: 2018-06-30 10:19

Jag brukar dra tändstift så hårt att de sitter kvar och inte går sönder.
Jag har råkat ut för att ett lossnat tillsammans med gängorna en gång, men det hade jag inte rört. Det gav anledning till ett motorbyte med 200cc mer, smidd och polerad vev och stakar, balanserad botten , topp portad av Motor Nord, kam från Dr Schrick. Blev jättebra.

Uppdaterat: 2018-06-30 10:28
L. Mäkinen skrev:

Jag brukar dra tändstift så hårt att de sitter kvar och inte går sönder.
a.

Bra sammanfattning - varför göra nåt mera komplicerat än det behöver vara ?

Uppdaterat: 2018-06-30 11:17

Dottern har tappat tändstift 2 ggr på olika bilar, de som skruvat dit stiften hade inte kunskapen att dra lagom.

Uppdaterat: 2018-06-30 13:47

Rikard,
Var de för hårt eller löst dragna?
På någon bil jag haft följde det med en insatsgänga när jag lossade stiftet.

Uppdaterat: 2018-06-30 14:56

För löst, övriga stift var oxå lösa när jag kände på dom, nyligen bytta av tidigare ägare.

Uppdaterat: 2018-06-30 16:27

Rengör gängen och en halv droppe olja och dra ner för handkraft till sista varvet och sedan ett halvt varv med känsla.
Det har alltid funkat.
Förr var tändstiften hälften så långa och ställde mer krav på känsla

Uppdaterat: 2018-06-30 16:53

Hade en gång en ny fransk bil som vid första service fick nya stift.
Nästa byte gjorde jag själv. När jag tog bort första stiftet var det 14mm gänglängd istället för 19mm!
Åkte till märkesverkstaden där jag för övrigt jobbat några år tidigare och frågade en dryg kundmottagare hur sjutton de kunde montera 14mm stift i en aluminiumtopp!
"Det måste vi göra, det är specialstift som är 18mm och de går inte att få tag på, därför väljer vi 14mm, skulle vi montera 19mm slår de i kolvtoppen!"
Jag beskrev i försynta och vänliga ord vad jag ansåg om honom och hans kompetens och krävde att få tala med montören som gjort arbetet!
Jag förklarade för montören hur jobbet skulle göras, att han nu fick rensa gängorna, ett stift var f.ö. sneddraget i fel gänga så han var tvungna att lyfta toppen och rensa gängan inifrån!
Jag anlitade samma verkstad för service ett par år senare med en annan bil, men då hade hela verkstadsledningen bytts.

Uppdaterat: 2018-06-30 20:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
L. Mäkinen skrev:

Jag brukar dra tändstift så hårt att de sitter kvar och inte går sönder.
Jag har råkat ut för att ett lossnat tillsammans med gängorna en gång, men det hade jag inte rört. Det gav anledning till ett motorbyte med 200cc mer, smidd och polerad vev och stakar, balanserad botten , topp portad av Motor Nord, kam från Dr Schrick. Blev jättebra.

Finns motor nord kvar? Köpte mycket grejor där ifrån när jag åkte 323-E30.

Uppdaterat: 2018-07-01 08:53

http://www.motornord.se/system/visa.asp?HID=256&FID=313&HSID=17536
Bodde ett tag mer eller mindre grannar med Motor Nord men det är länge sen. Vet inte vem som driver företaget längre.

Uppdaterat: 2018-07-01 09:07

Jag har slutat åka BMW så jag har inget ärende dit.

Uppdaterat: 2018-07-01 09:49

Lyckat byte, åkte med bilen idag, 6an går om möjligt ännu finare. Tidigare på tomgång el jämn gas rörde sig varvräknaren lite, typ +/- 50 varv, accelerationen var lite hackig, effekten kom som i steg.
Kanske inte konstigt då de 4 stift som gått över 10.000 mil hade ett gnistgap på 2 mm, det ska vara 1,1 mm. De andra 2 stiften är bytta senare vid tändspolebyte, och såg bättre ut.

Jag lånade ut bilen och fick en Peugeot 508 ist. Trevlig, snygg o tyst bil vid första anblicken. Men vägkänslan och drivlinan, diesel och robotlåda, var katastrof. Lådan strypte effekten i 2 sekunder vid varje växel istället för nån tiondel som är brukligt, första gången bilen växlade trodde jag motorn stannade, typ bränsletorsk.
Styrningen verkade vara av gummi. Hjulställen var tysta men stampade ändå osnyggt. Tråkigt på en annars fin bil, snygg inredning o sköna stolar.
Efter ha åkt en mil längtade jag tillbaka till min gamla BMW

Uppdaterat: 2018-07-01 18:36

Ja PSA:s robotlåda är det svårt att skriva något positivt om. Hade den i en Citroen Cactus hyrbil på Madiera och det är den värsta transmission jag någonsin upplevt i en bil. Föredrar manuell låda alla dar i veckan framför det skräpet.

Uppdaterat: 2018-07-02 10:27

Är de värre en lådan i smart? Jag gjorde ett accelerationstest i en smart roadster för många år sen och från noll till hundra tillbringar man mer tid med att vänta på växlingar än att faktiskt öka farten.
Jag vill ändå ha en sån...

Uppdaterat: 2018-07-02 11:20

Har inte kört Smart, men hoppas inget är värre än detta.

Bilen skulle säljas, men vem köper en bil som stannar 5x 2 sekunder innan högsta växeln är i ??

Uppdaterat: 2018-07-02 14:10

Brukar tycka att den 5-växlade automaten i min kompis Vito växlar segt, men den är rena Ferrarrilådan jämfört med PSA:s robotlåda. Och det blir ju inte bättre av att man slängs fram- och tillbaka i sätet under varje växling. Det kan man dock råda bot på genom att släppa gasen när lådan växlar. Frågan är bara hur man ska veta när lådan växlar. Krypkörning var också roligt eftersom lådan slirade på kopplingen "pumpvis" så att bilen åkte framåt med små skutt.

Uppdaterat: 2018-07-02 15:23

Ja, jag noterade att bilen inte rörde sig framåt utan gas, och inkopplingen var seg o lite ryckig.

Uppdaterat: 2018-07-02 17:07

Ny vindruta i BMWn. Den gammal var bombad med stenskott, dock utan sprickor, men för några veckor sen smäll det till vid möte med en grusbil, och rutan sprack uppifrån o ner rakt framför ratten. Fick även ett litet hack i lacken vid taket.

Uppdaterat: 2018-07-06 15:02

Fotboll i all ära för dom som gillar det, men jag har pysslat med nått annat, ni får gissa av bilden vad ??
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-07-06 20:54

Elöppnare till porten:)

Uppdaterat: 2018-07-06 21:04

Jo, men det är inte rätt svar på frågan på frågan, det är betydligt klurigare än så.
Det handlar inte om vad som är på bilden, utan mer hur den är tagen, och det är bilrelaterat.

Uppdaterat: 2018-07-06 21:42

Du ligger på en ho-a på golvet?

Uppdaterat: 2018-07-06 21:56

Backkameran

Uppdaterat: 2018-07-06 22:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

2 bra gissningar, men jag har varken det ena el det andra, och jag står upp.

Uppdaterat: 2018-07-06 22:48

Bilden tagen genom glastaket på bilen när den är inkörd i garaget och man ser garageportsmotorn.

Uppdaterat: 2018-07-06 23:21
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Tyvärr Krister, jag har inte ens vanlig taklucka.

Kan säga att de flesta av er här har fallit för det mest svenska när det gäller bilägare, och inte ens kan ta detta kort.

Mäkinen skulle kunna ta detta kort, men inte Junkers. Men jag tror inte Mäkinen pysslar med det jag gjort så mycket.

Uppdaterat: 2018-07-06 23:47

Har du stått i bagageutrymmet på en sedan utan tank?

Uppdaterat: 2018-07-07 10:14

Putsat lacken så blank så detta är spegelbilden av taket när du fotar lacken på bilen...

Uppdaterat: 2018-07-07 10:24

Poleringen stämmer nog, men eftersom det skiljer mellan junkers och mig är det nog kombirelaterat.

Helt riktigt så är jag inte en aktiv bilgnidare.

Uppdaterat: 2018-07-07 10:44

Fast bilen jag har i garaget är ingen kombi...

Uppdaterat: 2018-07-07 10:51

Jag har också gömt den utan riktigt tak i garaget.

Uppdaterat: 2018-07-07 11:21

Rätt Junkers.

Uppdaterat: 2018-07-07 12:10
Rikard skrev:

Rätt Junkers.

Så du menar Rikard att du är en sådan duktig "putsbög" att din billack blev sååå blank. Det var som fan!

Uppdaterat: 2018-07-07 13:24
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja, det var ett år sen bilen fick omsorg senast, så polermaskinen fick jobba.

Uppdaterat: 2018-07-07 21:25

Vet inte om det var stiften och vaxningen, men en rask tur till Dalarna igår gick på 0,72.
Åkte mindre vägar upp, färddatorn visade då 0,77 när vi var framme, hem åkte vi Sandviken/Gävle/St där det bara är motorväg, då sjönk mätaren sakta men säkert för att landa på 0,69.
0,72 är mätt på tankning över 51,6 mil.
Vet att det inte är i klass med en Skoda, men jag är nöjd för en 2,5 liters 6a som är 14 år och har gått 30" mil.

Uppdaterat: 2018-07-08 15:41

Har bytt handbromsbackar och stötdämpare bak på BMWn, stötdämparna saknade både olja och gas, dom hade gjort sitt efter snart 30.000 mil helt enkelt. Konstigt nog har det inte märkts nämnvärt på bilens väghållning, men det har klonkat osnyggt i broskarvar mm, nu är det tyst. Bak var fånigt enkelt, trots en mycket avancerad bakvagn.

Uppdaterat: 2018-08-17 20:10