Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

Har du larm om felaktig ABS-funktion?
Funkar ABS-bromsningen?
Om inte larm och om det funkar är det konstigt om de tycker det behöver bytas.

Bromsskivor bytte jag aldrig på min Mazda som gick, ja vad var det - 13.000 mil?
Klossar bytte jag bara bak då det var typ 0 mm kvar på ena sidan då de legat emot (ihopkärvat bromsok). Rörde aldrig fram och de såg bra ut.

Uppdaterat: 2018-01-26 07:43

X,
Att skivorna håller länge och att bromsok kärvar hör ihop.
En av mina vänner köper alltid bromsbelägg från Biltema eller liknande till sin hustrus bil för att de ska slitas snabbt. Då är det större chans att oken klarar sig från att rosta ihop. Hon bromsar för lite.

Alla bilar tvingas köra med etanolblandad bensin i Sverige. Det är väl nåt förvirrat miljötänk som bara studerar ingående bränslets ursprung och inte eventuella följder. Jag vet inte hur mycket etanol som krävs för att tvätta systemen från avlagringar som tätar.

Uppdaterat: 2018-01-26 08:36

På Mazda är det tyvärr tämligen känt med just bakbromsarna. Särskilt i kombination med löjligt översaltad motorväg dagligen till och från jobb.
Hade problem bak även på förra mazdan.

Fram har dock aldrig varit problem.

Uppdaterat: 2018-01-26 08:39
saabnisse skrev:

Ja jag har aldrig förstått mig på de som servar först för att de är så väldigt rädda för en anmärkning hos BP!
Det är ju avsevärt billigare att göra tvärtom!

Helt rätt!! Nisse.
Det har varit min filosofi i alla år och det har gett små kostnader.

Uppdaterat: 2018-01-26 10:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mina problem med bromsar dom senaste 25 åren har varit: Saab 900 -84 byte av bromsklossar fram vid ca 28000 mil, Opel Vectra -87 byte av en bromscylinder bak vid ca 31000 mil, Citroen C2 -06 gnisslande och kärvande frambromsar vid ca 3200 mil (bytte bort den utan åtgärd). Jag har kanske haft tur...?

Uppdaterat: 2018-01-26 11:23

Väl använda bromsar funkar länge, men var i landet man bor spelar oxå in.
Här där jag bor saltas det nästan dagligen i 4-5 månader, och det är inte optimalt för bromsar.

Uppdaterat: 2018-01-26 11:36

Min erfarenhet är Opel Omega byte klossar och skivor bak. Fram klossar på 20000 mil.
Opel Astra Byte klossar Ok och skivor. Fram klossar. 21000 mil
Opel Vectra Byte klossar Ok och skivor. Fram bara klossar. 19000 mil
Opel Insignia Byte klossar runt om 13000 mil

Uppdaterat: 2018-01-26 15:58
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har berättat tidigare om en Peugeot där verkstaden ville byta skivor o klossar vid 6000 mil, jag avböjde. Bytte klossarna vid 12" och skivorna vid 16".
Trummorna bak rörde jag aldrig, lämnade bilen vid 26.600 mil.
Bilen var tung med all utrustning, ca 2,3 ton, och skivorna små som på en småbil.

Uppdaterat: 2018-01-26 16:25

Lite pyssel med bilarna i kväll.
BMWn fick ny olja, den ska rymma 6,7 liter, men det rann bara ur 5,2. Hällde i lika mycket och mätaren visar att det är fullt. Hatar när det inte finns nån sticka att kolla på. Väl under bilen såg man ingenting, hela underredet är klätt med plast, dock en lite lucka till oljepluggen.
Zafiran skulle få nytt bränslefilter, som alla nyare bilar är det snabbkopplingar, men rösten gjorde att de inte gick att lossa, dessutom var det en annan modell än tex Volvos som är enkla att lossa.
Bröt bort kopplingarna, sågade av dom, gjorde stödhylsor till slangarna, tyckte på gummislang. Nu öppnade jag kartongen till nya filtret, och nog fan låg det nya insatser till kopplingarna där i, så jag hade jobbat i onödan.
Limmade även fast det ena spegelglaset som föll av när jag stängde dörren. Förra året ramlade det andra ur när en bil körde på spegeln, men då fick vi köpa nytt glas och känna på Opels sviniga reservdelspriser.

Uppdaterat: 2018-01-28 01:07

Trots Long Life Service är det fortfarande efter 29.000 mil skapligt rent under oljelocket på BMWn.

Uppdaterat: 2018-01-28 01:12

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-28 01:12

La ni gamla vinterdäcken på en annons för 1.500:- (5-6 mm mönster) och fick svar.
"hämtar direkt för 1000:-"
Jag gav fan i att ens svara, får jag inte 1.500:- kör jag dom hellre till sopstationen än göda de som ska ha saker gratis.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-28 01:20

Fina fälgar! Sålde du dom? 1500 kr lät billigt.

Uppdaterat: 2018-02-05 20:22
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Styggavargen skrev:

Skivorna efter 8000 mil, de borde hålla minst 15000 mil eller mer. Verkstaden bluffar hultarn. Bromsklossarna är möjligt att de måste byta. Jag har inte bytt bromsklossar på min Octavia som kört 7500 mil, fast jag kör mest landsväg och motorväg.

Beror helt och hållet på hur bilen körs, villen typ av trafik, vikt på bil, växellåda osv. Att säga att dom borde hålla det dubbla när du inte vet fakta är ganska taget ur luften, eller håller du inte med?
Hustruns bil fick nya skivor vid 6000 mil. Det är ju lite skillnad på att åka på E6'an 50 mil än att köra 50 mil i stadstrafik.

Uppdaterat: 2018-02-05 20:47
Minimats1 skrev:

Fina fälgar! Sålde du dom? 1500 kr lät billigt.

Nä, dom ligger kvar. Ja 1.500 är billigt, det är därför jag vill ha 1.500 och inget annat.

Uppdaterat: 2018-02-05 21:44

Synd att jag inte kör BMW. Annars hade jag köpt dom direkt oavsett däck.

Uppdaterat: 2018-02-05 21:47
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Klart man ska testa att pruta. 1000kr är bra mycket bättre än att åka till tippen.

Uppdaterat: 2018-02-06 08:19

Jag tror priset är för lågt. Ett lågt pris får folk att tro det är dålig kvalitet. Ett högre pris kan ibland göra saker mer lättsålda, plus att man då har prutmån.;-) Folk vill ju gärna pruta... Jag har ofta sålt prylar snabbare med denna metod än dom som haft samma vara till lägre pris.

Uppdaterat: 2018-02-06 09:09

Bra tänkt. Några vi känner skulle bli av med en frys. Satte ut den som skänkes.
Inte en jävel hörde av sig...
De fick tips om att höja priset så de satte 2.000 spänn.
Blev fullständigt nedringda...

Uppdaterat: 2018-02-06 09:44

Jag är blåögd svensk, köper saker för vad dom kostar, och säljer till utsatt pris.

Pruta kan man göra om varan är sämre än annonserat, men kulturen att pruta på allt bara för sakens skull intresserar inte mig.

Uppdaterat: 2018-02-06 11:33

På blocket brukar jag köra blocketpris.
Så sålde jag ett gäng sommarhjul efter den kraschade Mazdan vi hade.
Drog till med något (som egentligen var för högt till vad folk vill betala) och när så väl en hörde av sig och han ville prutta på priset så gick jag sedan ner och fick ändå mer än vad jag trodde skulle vara möjligt.
Priser på blocket är liksom något man nästan förutsätts pruta på anser jag.
Dra till med något så det verkar seriöst och bra kvalitet, och sedan om de prutar så kör du på.

Uppdaterat: 2018-02-06 11:35

Jag är också blåögd svensk, men har lärt mig både sälja o pruta vid köp sen barnsben. :-) Jag gör som X beskriver när jag säljer på Blocket och får alltid det jag vill ha eller lite till. Min erfarenhet är att alla vill pruta, även blåögda svenskar och det låter jag dom göra. Men aldrig på telefon. Där öppnar jag bara för att priset går att diskutera på plats. Själva prisförhandlingen tycker jag är roligast. När båda känner sig nöjda är priset rätt. Köper du utan att pruta betalar du oftast för mycket. ;-) Men det står naturligtvis var och en fritt att göra som den vill.

Uppdaterat: 2018-02-06 12:29

Köpte Audi fälgar med sommardäck på som jag behövde till mina vinterdäck. Priset var 1500 kr och det ansåg jag att dom var värda och inget prut. Sommardäcken som satt på var ungefär hälften kvar men okänt märke så dom slängde jag vid däckbytet hos däckverkstad.

Farsans gamla tjock TV 36 tum Panasonic var bortskänkes på Blocket och det tog 6 veckor innan någon nappade. Kostade 12K ny 2006 och detta var 2014 som den bortskänkes. Över 80 kilo tung och var inte att leka med. Killen bodde på botten våning som hämtade den med en kompis och tyckte det var perfekt för då kunde ingen stjäla den om han fick inbrott.

Behöver en VHS apparat som fungerar så att jag kan konvertera viktiga händelser som finns inspelade på mina VHS kassettband men det verkar inte gå att få tag på längre. Har både skolstudenten och viktiga födelsedagar inspelade.

Uppdaterat: 2018-02-07 01:13
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kopplade in min VHS förra veckan, och har nött igenom en massa band.

Uppdaterat: 2018-02-07 07:21

Vi har VHS-bandare inkopplad, men det är väl mest för att det är samma enhet som vi kör DVD med. Senast jag använde VHS var för att digitalisera min insats i TV-programmet "Inför OS, Min Väg" från 2004 där jag körde streetrace mot en häst.

Uppdaterat: 2018-02-07 08:32

Fungerande VHS-vbandare går väl fortfarande att få tag på. Värre är det för oss som valde Sonys video 8-format till filmkameran på 80-talet. Där spelas filmen upp i teven endast via filmkameran, och är den paj så är det kört. Vilket förstås drabbat min video8-kamera efter ett par decenniers inaktivitet. Enda sättet att kunna digitalisera videofilmerna, är att lämna in dem till företag som tillhandahåller denna tjänst. I mitt fall skulle handla om ohemula kostnader...

Uppdaterat: 2018-02-07 09:11

40-talisten - Här finns en billig och fungerande video 8 kamera: https://www.tradera.com/item/340237/301989772/video-8-camera-samsung-my-cam-k-70
Har du väl en sån kan du själv digitalisera dina filmer.

Såg att på Tradera finns även VHS-bandspelare att köpa.

Uppdaterat: 2018-02-07 11:27

Tack RJ, jag har lagt bud video8-kameran!

Uppdaterat: 2018-02-07 12:09

365 kr var inte dyrt. Minns att jag köpte en sådan kamera och ett gäng kassetter till farsan på någon födelsedag på 90-talet och han har aldrig använt den. Den står fortfarande oanvänd men om den fungerar vet jag inte? Letar på Blocket efter en VHS spelare och ska sedan konvertera allt till SD kort eller USB.

Uppdaterat: 2018-02-07 15:33
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tack RJ hittade en Sony för 250 kr på tradera. Saknar visserligen fjärrkontroll men har kvar min fjärrkontroll från nuvarande Sony VHS. Hoppas bara den klarar long play då jag spelade in mest på long play för att få plats med mera. Har också många F1-lopp inspelade.

Uppdaterat: 2018-02-07 15:46
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kul kunna hjälpa till. :-)
Såg nån "apa" bjudit över dig, 40-talisten. ;-) På't igen! Lycka till!

Uppdaterat: 2018-02-07 16:45

Har nu ledande bud på en videokassett spelare (VHS). Fast 4 dagar kvar på auktionen. En ny chansning med andra ord precis som mappen heter.

Uppdaterat: 2018-02-07 22:08
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats: det brukar annars finnas VHS:er (och annat kul) på en auktionsfirma i Kungsör(vet inte om man får länka här), de skickar också om man inte bor i närheten.

Uppdaterat: 2018-02-08 08:09
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vann budgivningen och videon har kommit och ska hämtas. 224 kr + 80 frakt = 303 kr. Kan man kolla på gamla minnen igen och inte minst konvertera de värdefulla kassetter till annat lagringsformat.

Uppdaterat: 2018-02-15 15:40
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Klev in i BMWn i kväll och klev ur en stund senare i Göteborg. En god bok i högtalarna gjorde färden kort trots 47 mil.
Men efter turerna till Lappland med firmaforden (107 mil) kan jag konstatera att den har bättre stol än BMWn. Sport stolarna i E90 3serie är inte lika sköna som dito i E39 5 serie.
Trots 6 växlar tycker jag den varvar onödigt mycket, i 140 pekar varvräknaren på 3000, 2500 skulle räcka.
6an ville ha 0,77 för att ta oss dit.

Resan gick fint förutom att det plötsligt stod en bil i vänsterfilen åt fel håll på motorvägen !!
Jag upptäckte den tidigt och slog på varningsblinkers, men höll på att bli överkörd bakifrån av flera stycken.

Uppdaterat: 2018-02-16 23:55

Vi har tidigare diskuterat lyktspolare, det var riktigt grisväder hela resan, men jag konstaterar än en gång att BMWn spolare fungerar bra. Det är högt tryck, och den spolar 2 ggr med några sekunders mellanrum.

Uppdaterat: 2018-02-17 09:12

Bytte drivaxel på BMWn i morse, så nu funkar ABS mm. Den gamla kransen hade svällt på ett ställe, så den var inte rund.
Tråkigt att behöva byta hela axeln bara, kransen bör vara lätt att byta om den bara fanns att köpa lös.

Uppdaterat: 2018-03-03 17:46

Jag har bytt hela knutar för att kransen var sprucken, en blev svetsad, men nu finns lösa kransar till många av de vanligaste bilmodellerna.
Konstigt att inte kransarna håller, de utsätts ju inte för någon mekanisk påkänning.
Det är rosten som spränger dem och det måste vara lätt att undvika om man bara vill!

Uppdaterat: 2018-03-03 19:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det känns lite fel att nu kasta en felfri drivaxel (trots 30.000 mil) men det är väl så dagens samhälle funkar.
Jag knackade bort kransen, den är hel och gjord i rostfritt, problemet är att det rostat bakom den.

Uppdaterat: 2018-03-03 20:46

Är du säker på att den är gjord i rostfritt?
Den brukar vara sintrad eller gjuten i ett rostbenäget lågvärdigt stål och det är därför den brukar spricka. genom spaltkorrosion.
Varför bytte du kransen om den var hel?
Du skriver att den hade svällt, hur ser det ut?

Uppdaterat: 2018-03-03 21:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

GF, nu var det ju kransen till ABS det gällde, drivknuten var ju hel.
Alfetta hade ingen ABS, och knutarna tog inte stryk av körningen, det var de dimensionerade för, däremot klarade de inte våra saltade vägar, det var de inte tätade mot på den tiden på sydeuropeiska bilar.

Uppdaterat: 2018-03-03 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Beror på olika miltal som BMW och Alfa Romeo kör för hårt och fort därmed ökar slitage. Längesen var jag gula tidningen annons 1985 januari och en begagnad Alfetta 1977 vinröd är 8 år gammal och gått 15500 mil motor och växellådan mycket bra som är jämn gång men det var glapp drivknutar bak och bör bytas och rost hjulhus har jag provkört och men det blev inte då köpte istället lite nyare Alfetta 1980 beige och gått 8200 mil bättre.

Uppdaterat: 2018-03-03 21:28
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
saabnisse skrev:

GF, nu var det ju kransen till ABS det gällde, drivknuten var ju hel.
Alfetta hade ingen ABS, och knutarna tog inte stryk av körningen, det var de dimensionerade för, däremot klarade de inte våra saltade vägar, det var de inte tätade mot på den tiden på sydeuropeiska bilar.

Oki, jag missuppfattat att det var inte 80 talet utan handlar om 2000 talet med ABS.

Uppdaterat: 2018-03-03 21:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ska lägga in en bild sen på kransen, den skiljer sig mot alla andra jag sett.

Uppdaterat: 2018-03-03 23:51

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-03-04 00:28

Det är alltså ingen kuggkrans. Rost bakom kransen har gjort att den svällt, inte gått av, men på ett ställe så mycket att den tagit i givaren.

Uppdaterat: 2018-03-04 00:33

Ja nu förstår jag, den typen har jag inte mött, jag ska prata med min chefsmekaniker och inhämta lite åsikter.
Den är alltså gjord av rostfritt material och då är det ju illa om det ändå blir rost vid infästningen som ställer till det, det hade förmodligen räckt med en galvanisk isolering?

Uppdaterat: 2018-03-04 10:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Idag var det premiär på isen för BMWn.
Det är smått fantastisk hur man kan köra med alla säkerhetssystem inkopplade och hålla kvar bilen på banan.
När jag väl kom på hur man kopplade ur dom, man får hålla in knappen en stund för att koppla ur både anti spinn o sladd, så blev det kul oxå, Hakkorna greppade fint på isen.

Uppdaterat: 2018-03-04 21:28

Låter härligt Rikard! Finns en bra is ute vid Höganäs där jag brukade träna på vintern. Blev dock inte lika roligt när jag gick över till framhjulsdrift och dra krycka istället för att balansera med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Fanns inga hjälpsystem i bilarna på den tiden. Det enda man kunde göra på kompisens pappas Audi 200 quattro var att låsa framaxeln eller både framaxeln och bakaxeln via ett vred i mittkonsolen. Fast det var mer till för om behövde konstant fyrhjulsdrift som om man exempelvis drog en husvagn uppför någon brant backe eller berg terräng. Audi tog bort det på senare årsmodeller som fick nya torsen quattron.

Uppdaterat: 2018-03-04 23:20
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats1,
Det var väl mittdiffen man låste i första läget och sen bakdiffen i det andra? Ingen låsning mellan framhjulen har varit möjlig på de tidiga quattro jag haft eller kört.

En kompis har haft en Audi 80 quattro i 20 år och den var väldigt lynnig i uppträdandet med öppen mittdiff, men låste man där blev det en mycket trevligare upplevelse.

Uppdaterat: 2018-03-05 08:40