Nästa artikel
Premium – ett begrepp svårt att greppa
Krönika

Premium – ett begrepp svårt att greppa

Publicerad 3 november 2010 (uppdaterad 5 november 2010)
"Bensinen fanns bara i två kvaliteter, regular och premium. Så även bilarna. De smarta tillverkarna ser till att täcka in bägge segmenten. Valet är ditt!"

Vad är premium? Frågan ställs gång på gång i Bilfrågan. Uttrycket som förekommer allt oftare i reklam och pressreleaser, men vad betyder det egentligen?

Ordet finns inte med i Svenska Akademiens Ordlista, inte heller i den modernare Wikipedia på internet.

Ändå tycks många ha klart för sig vilka bilar som räknas hit. Det handlar inte om klassiska lyxbilar som ofta var stora och kromtyngda. Nej, det kan vara bilar i mindre mellanklassen som ändå betraktas som premiumbilar. Samtidigt är många så kallade lyxbilar inte ens med i ”gänget”.

I skolan delades det ut premium vid terminens slut om man varit duktig. Innan den blyfria bensinen gjorde sitt intåg på marknaden var premiumbensin en kvalitet med högre oktantal för exklusivare motorer.

Premium är en slags Business Class och handlar mycket om status. Extra omsorg kring design, utrustning och detaljkvalitet är basen medan resten handlar om ”branding”.

Kan en biltillverkare kvala in går det att höja priset med 25 procent och kunden betalar ändå villigt för att köra premium. Bensinen fanns bara i två kvaliteter, regular och premium. Så även bilarna. De smarta tillverkarna ser till att täcka in bägge segmenten. Valet är ditt!

Bengt Dieden
Redaktör för Bilfrågan

Diskutera: Vad tycker du om begreppet "premium"? Vilka bilmärken hör dit?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2010-11-04 20:25
Jägaren (ej verifierad)

En eloge till "simon_d" och "Henrik från HH" för väl avvägda beskrivningar om vad som gör en bil och dess tillverkare till premium.
--
Crister A: Ja, den bilden blir resultatet i mina försök att beskriva vad som stipulerar en premiumtillverkare. Njut av bilderna på de exemplifierade Mercorna. Premium långt innan andra tillverkare ens hade sett dagens ljus - eller sett dagens ljus men ännu inte hade börjat tillverka bilar (som t.ex. BMW, som grundades 1916 men inte startade biltillverkning förrän mot slutet av 1920-talet). Mercedes är den yttersta förebilden för vad som är premium. Sedan får tysk- och Mercedes/BMW/Audihatande svenskar säga vad de vill.

#116 • Uppdaterat: 2010-11-04 20:28
Jägaren (ej verifierad)

En eloge också till "Jes" som även han inser att det är fabrikatet och INTE en enskild modell som stipulerar premium. Precis som Saab:s vd Jan-Åke Jonsson sa i tv. Men det tycks finnas de här som anser sig veta bättre än en vd för en biltillverkarna...

#117 • Uppdaterat: 2010-11-04 21:25
Marc (ej verifierad)

Jägaren, det du i din begränsade bilfundamentalista värld kallar Audi/BMW/MB-hatande svenskar, är bara vi som har åsikten att premiumbilar har uppblåsta priser. Jag tror de flesta bilintresserade tycker att de nämnda märkena bygger ypperliga bilar. Som i många avseenden är bättre än "standardbilar". Känns som du blivit lite fartblind i din ilska. För egen del smygfunderar jag på den miljöbilsklassade A4:an. 136 hk kan se futtigt ut på papper. Men sjutton vad den går. Och måttligt överprisad. Tyvärr, eller tack och lov, är jag inte längre enväldig i bilval. Frun tycker ekonomisk småbil duger för oss, som egentligen inte behöver bil alls.

#118 • Uppdaterat: 2010-11-04 21:30
Henrik från HH (ej verifierad)

Till "jes" - jag håller inte riktigt med om att Mercedes absolut måste betecknas som en direktörsvagn, undantaget är den dyra och lyxiga S klassen.
Här i tyskland är både C klass och E klass sedan/kombi mycket populära familjebilar, det vimlar av nya C och E klass på vägarna här och det är ingen direktörsstämpel på dom.
Däremot framförs många S klass snabbt på Autobahn med välklädda herrar bakom ratten!
Försäljningsstatistiken i tyskland i oktober månad.
Nyregistreringar: 257.000 bilar.
Plats 1. VW golf
2. VW polo
3. VW passat
4. Mercedes E klass
5. BMW 3-serie
6. Mercedes C klass

#119 • Uppdaterat: 2010-11-04 22:14
Henrik från HH (ej verifierad)

"leifer" Eftersom 215-220 km/h och 0-100 på 10,2 s räcker för mig kan jag spara c:a 120.000:- jämfört med tex en E 350 CDI.
Är man bara ute efter en stark motor kan man köpa billigare bilar, det vet jag också.
MEN enligt mig är den nya E klassen den bästa bilen på marknaden idag som du kan köpa för under 500.000:- om du räknar in alla aspekter: komfort för förare och passagerare, utrymme. komfortutrustning, säkerhetsutrustning, köregenskaper/högfartsstabilitet, krocksäkerhet mm.
Sedan kan man fortsätta med alla dom fantastiska detaljer som skiljer den från andra bilar, perfektionen i lädersömmarna, valnötsroten eller instrumentpanelens ergonomi, parkeringsassitenten som visar om bilen får plats i parkeringsrutan eller inte, Linguatronic - föra en verklig konversation med bilens kvinnliga röst, fråga och få svar! eller varför inte njuta av en 30 minuters massage i komfortstolarna på långturen samtidigt som Distronic Plus håller avståndet till bilen framför och gasar/bromsar när det behövs samtidigt som 87 sensorer kontrollerar dig och eventuellt föreslår en kaffepaus om visar tecken på trötthet.
Detta och mycket mer får du i en Mercedes E klass!

#11a • Uppdaterat: 2010-11-04 22:18
simon_d (ej verifierad)

Låter som en riktig premiumupplevelse, Henrik!

#11b • Uppdaterat: 2010-11-04 23:33
Jägaren (ej verifierad)

Henrik från HH: Snygg beskrivning av premium. Tyvärr förstår inte alla vad du/vi pratar om. En del bryr sig inte alls och det är ju helt ok. Jag har åkt Mercedes i 20 av mina 26 år med körkort. Varje gång jag har provat något annat inser jag var jag ytterst hör hemma. När nästa E-Klass (eller möjligen BMW 5-serien [men den är egentligen för trång och saknar Mercedesens oslagbara komfort]) rullar in i garaget till våren blir det aldrig mer några "utbrytningar" från det sanna premiumsegmentet. Mercedes är och förblir det definitiva premiumåket. Mercedes tappar inte bort 130 år av traditioner. Inte kommer heller framtidens utmaningar att slå undan märkets fötter.
Du har rätt Henrik: Perfektion är ordet. Och pondus. Och elegans. Bättre blir det inte.

#11c • Uppdaterat: 2010-11-05 20:33
Henrik från HH (ej verifierad)

"leifer" Jag har nu kollat Mercedes-Benz tekniska data för E 200 CDI Automat årsm. 2010: Toppfart 207 km/h och 0-100 på 10,3 sek, då stämmer det ganska väl med vad jag tidigare skrev, nämligen att mätaren går upp till knappt 220 km/h som mest på Autobahn. Hastighetsmätarna har ju en inbyggd felmarginal.
Sen räcker 136 hk för att jag ska trivas, jag kör nästan dagligen på Autobahn, beroende på trafik, väglag och på vilket humör jag är på, varierar min hastighet mellan 120-200+ km/h. Det är en otroligt skön bil för långa resor på motorväg, 50 mil på Autobahn i varierande hastigheter - 160-180-200 km/h är precis vad denna bilen är byggd för.
Alla bilköpares behov är olika, själv har jag valt E klass eftersom den är så kompetent på alla områden och erbjuder en oöverträffad kör och åkkomfort framförallt på riktigt långa resor.

#11d • Uppdaterat: 2010-11-10 19:34
Marc (ej verifierad)

Att prata E-klass med Henrik från HH, är lite som att diskutera vikten av bra bilvärme med en Gambian.
1. I Tyskland är E-klass 200 CDI rimligt prissatt. Kostar ungefär som en motsvarande Audi.
2. På tysk (oftast) slätare asfalt rullar den säkert tyst.
3. MB:s (tidigare?) rostproblem var små i länder söder om saltsnöslasket.
Min åsikt: E-klass är ett rätt dåligt köp i Sverige. Om man köper och kör bilen i Tyskland, så kanske den är lika köpvärd som sina närmaste konkurrenter.
Sen instämmer jag i att 136 hk diesel på 1,8 ton låter mer än lagom. Synd bara att den ännu inte är miljöbilsklassad. Kommer kanske.

#11e • Uppdaterat: 2010-11-10 20:21
Marc (ej verifierad)

Nja, inte för att jag kört E-klass med nån motor av någon sort. Men jag hade en gång en nästan lika tung diesel med 110 hk, och det räckte bra. Den lättare A4 med 136 hk känns klart övermotoriserad. Det är inte nödvändigt att en "premiumbil" ger total tillfredställelse för acc.-glada (=dumskallar)
Apropå priser, så kollade jag precis nu. MB ligger nu med mindre överpris i Sverige mot Audi/BMW, än dom gjorde för nåt år sedan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.