Nästa artikel
Premium – ett begrepp svårt att greppa
Krönika

Premium – ett begrepp svårt att greppa

Publicerad 3 november 2010 (uppdaterad 5 november 2010)
"Bensinen fanns bara i två kvaliteter, regular och premium. Så även bilarna. De smarta tillverkarna ser till att täcka in bägge segmenten. Valet är ditt!"

Vad är premium? Frågan ställs gång på gång i Bilfrågan. Uttrycket som förekommer allt oftare i reklam och pressreleaser, men vad betyder det egentligen?

Ordet finns inte med i Svenska Akademiens Ordlista, inte heller i den modernare Wikipedia på internet.

Ändå tycks många ha klart för sig vilka bilar som räknas hit. Det handlar inte om klassiska lyxbilar som ofta var stora och kromtyngda. Nej, det kan vara bilar i mindre mellanklassen som ändå betraktas som premiumbilar. Samtidigt är många så kallade lyxbilar inte ens med i ”gänget”.

I skolan delades det ut premium vid terminens slut om man varit duktig. Innan den blyfria bensinen gjorde sitt intåg på marknaden var premiumbensin en kvalitet med högre oktantal för exklusivare motorer.

Premium är en slags Business Class och handlar mycket om status. Extra omsorg kring design, utrustning och detaljkvalitet är basen medan resten handlar om ”branding”.

Kan en biltillverkare kvala in går det att höja priset med 25 procent och kunden betalar ändå villigt för att köra premium. Bensinen fanns bara i två kvaliteter, regular och premium. Så även bilarna. De smarta tillverkarna ser till att täcka in bägge segmenten. Valet är ditt!

Bengt Dieden
Redaktör för Bilfrågan

Diskutera: Vad tycker du om begreppet "premium"? Vilka bilmärken hör dit?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-11-03 12:22
Marc (ej verifierad)

simon_d, så du utropar dej inte som talesman för andra, när nu bluddrar upp ett antal "premium-märken"? Du menar dej ha en alldeles privat premium-lista? Om jag listar Dacia, Skoda och Axiam som premium, så är den listan lika giltig som din? "För vi ska inte gissa vad andra tänker och tycker?"
Om du själv är stolt över din merca, så är det väl ganska bra. Och när du är inom hörhåll, får du säkert ofta beröm. Dock får du leva med, och försöka förlika dej med, att många antagligen ser dej som en något dumdryg bilkonsument. Förutsatt du råkat köpa på dej en av de mer smaklösa modellerna. Som istället skulle se väldans lyckade ut i Georgien.

#9 • Uppdaterat: 2010-11-03 12:28
Marc (ej verifierad)

Tillbaka till själva frågan: Som jag ser det, så är det inte längre glasklart, att gränsen premium och icke, går mellan olika märken. Jag ser t.ex. en välutrustad XC60 som fullpremium, medan en naken B-klass mer är en standardvagn. Finns ett otal liknande exempel.

#a • Uppdaterat: 2010-11-03 12:41
Jägaren (ej verifierad)

Marc: Du tjatar driven av någon slags tvångstanke. Du gör generalfelet att göra skilland mellan olika modeller. Men nu är det tillverkarna som helhet som bedöms som premium eller inte. Jag citerar mig själv: "Premium handlar om så mycket: Det är elegans i bilens exteriöra (och interiöra) utformning, perfektion i passform samt påkostade materialval, bilens sammansättning, pondus (alltså värdighet, eftertryck, tyngd [hämtat från SAOL]), modellplattformens vidd (där Volvos modellprogram slutar fortsätter t.ex. Mercedes program med lika många till modeller!), resurser, företagets närvaro och representation ute i världen (allt handlar INTE om Sverige...), exponering i viktiga sammanhang, företagets möjligheter att lägga i nya växlar vid behov etc."
Det är tyngden i en tillverkares totala appeal (lockelse, attraktion, dragningskraft) som fäller avgörandet.