Nästa artikel
Bilfrågan: Visst är min bil snål?
Bilfrågan

Bilfrågan: Visst är min bil snål?

Publicerad 19 juli 2011 (uppdaterad 19 juli 2011)
"Jag körde min VW Polo 53 mil på 25,5 liter med vinterhjul plus full packning. Det måste vara bra, eller hur?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vi har en VW Polo av 2011 års modell. Den är jättesnål på bensin. Körde 53 mil på 25,5 liter (4,8 l/100 km) med vinterhjul plus full packning. Detta måste vara bra, eller hur? Det skulle vara kul att höra vad ni säger om denna bil.

Lars Herger, Vingåker

SVAR:
Enligt tillverkaren är förbrukningen 4,7 l/100 km vid landsvägskörning så det stämmer ju bra. Vinterhjulen ger förmodligen en liten sänkning av förbrukningen men det motverkas av lasten. Vi Bilägare hade Volkswagen Polo i långtest (3 511 mil) förra året. Bland omdömena kunde man läsa finfina köregenskaper och åkkomfort, hög kvalitetskänsla, bra utrymmesutnyttjande och sköna stolar. Däremot konstaterades att inköpspriset var högt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2011-07-20 09:55
hultarn

Är väl inte så imponerad av 0.48 på en småbil. Min gamla Xantia Combi (2.0 bensin) ligger på 0.65 på långkörning, och då har jag en helt annan komfort, utrymme och dessutom automat.
Blandad körning (sällan över 2 mils körning) ligger den runt 0.85, går aldrig över litern ens på vintern, med dubbdäck.

Reagerade också på Diedens kommentar om vinterdäck. som Jes säger: skulle möjligen vara dubbfria och smala däck.

#c • Uppdaterat: 2011-07-20 12:07
GubbemedhattNOT

hoggisman: Har du kört den faceliftade Fabian som kom i år ? Den är betydligt bättre isolerad än de tidigare MK2 Fabiorna 2008-2010.

DEN ÄR TYSTARE, jag provade flera varianter av polon innan ! I 90Km/h känns det som att sitta i en riktigt stor bil och man kan utan problem tala lågmält till varandra. På min sitter Dunlop däck, vet inte om just dessa är extra tysta.
Gällande TSI motorn så visst är den lite piggare, men man får väga in att den har både turbo och kamrem, medans HTPn har en kedja vilket leder till betydligt lägre servicekostnader i längden. Jag ska bilen kvar i många år så det är viktigt för mig..

#d • Uppdaterat: 2011-07-20 13:03
hoggisman

GubbemedhattNOT:

Visst har jag kört den ansikslyfta Fabian eftersom den var den självklara "uppgraderingen" för mig då jag även ägt flera Fabior tidigare. Men efter att ha kört nya Polon kändes inte Fabian som ett gångbart alternativ längre med sämre ljudkomfort och allmänt struttigare gång.

En reflektion är väl på sin plats:
Den nya Polon i dieselversion är betydligt bullrigare än bensinditon både vad gäller motor- och vägbuller.
Märkte detta tydligt då jag lämnade in min bil på service och fick en diesel-Polo som lånebil.

Antagligen beror väl detta på att man vill "lätta" bilen så mycket som möjligt för att få ned förbrukningssifforna. En hel del ljuddämpande material verkar ha bantats bort.

#e • Uppdaterat: 2011-07-20 13:30
GubbemedhattNOT

Prövade både 1,4 och TDI, båda lät ungefär lika mycket tycker jag.
Sedan vet jag inte om Combin kanske är tystare eftersom jag inte provat den vanliga fabian.

För mig var det tvärtom, polon föll bort direkt när jag provat Fabian. Jag gillar lull lull och knappar, och skulle jag utrustat en polo med självklarheter som ECC (climatronic) knappar i ratten osv. hade det blivit dyrt. Av någon outgrundlig anledning gick polon dessutom endast att få med åldersdigna strålkastare utan lins som vi sett på bilar sedan hedenhös, projektorljus ger klart mer premium-look på bilen, dessutom är helljuset riktigt bra. Det gick heller inte att få sportstolar+sportratt i polon vilket jag valde i fabian och som gör under för komforten (stolarna är riktigt snygga jämfört med gubbstolarna man får original i polo/fabia) Parkeringsradar/ECC och mörka rutor från B-stolpen fick jag dessutom på köpet efter lite smörande.
Även en självklarhet som elhissar bak måste beställas extra på polon.
Elektrisk diffspärr och Hill-hold vilket är standard på Elegance-fabian visste inte försäljaren om det gick att få på polon.

Bara att få ECC till polon skulle renderat i att jag fått beställa en ny bil från fabrik då de inte hade några på lager plus att det skulle kostat massa extra ! Jag menar, manuell ac år 2011 är otänkbart för mig (visserligen kan man ställa tempen vilket de kallar halvautomat, men jag kallar det super-snik)

Vet inte om polon har kurvljus standard, eller om det måste beställas.

Dessutom har jag hört att basmotorn i polon (1,4) sörplar i sig olja i mängder, i min fabia har jag inte noterat någon förändring av nivån alls under de drygt 500 mil som den gått. På en polo får man räkna med ganska stor förbrukning när bilen är ny sa försäljaren.

Varken VW eller Skoda är premium eller status, så att välja den betydligt dyrare VW i stället för skoda är att kasta pengar i sjön. Om man betalar extra för att få en Audi kan jag förstå, då detta är ett märke som signalerar status, vilket vissa tycker är viktigt.

Huvudsaken är att man är nöjd med sitt val, och jag har gått från att aldrig tittat åt skoda till att bli en sann fantast, vilket borde vara ett bra betyg för märket.
Jag menar, en fullutrustad välbbygd och tyst "liten" kombi med större lastutrymme än t.ex volvo v50 för 145 laxar kan inte vara annat än succe !

#f • Uppdaterat: 2011-07-20 14:04
Pender

Ja, om en gubbe får tycka att Fabia är en tyst bil, så bör jag få tycka att min Yaris är rymligare än en V70. Mitt tyckande blir i så fall lite närmare sanningen. (För övrigt bör man älska sin egen bil mer än sanningen.)

#g • Uppdaterat: 2011-07-20 15:29
Pender

Ja, på ett sätt vore bullerbetyg meningsfullare, eftersom bullermätningar kommer ganska nära upplevt buller. Medan rostbetyg, blir mycket av typ gissa framtidens aktiekurser. Mao, ViB har goda underlag till sina rostprognoser, men ufallet blir ibland oväntat. Ett problem, eller en brist, med ViB:s (och andra biltidningars bullermätningar, är att man envisas med att jämföra bilar med helt olika däcksprofil. Ett 15"-däck är mycket tystare än ett 17", förutsatt samma ytterdiameter. Ett smalare däck är tystare än ett bredare. Ett däck med högre hastighetsklassning bullrar mer.

#h • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Lite off-topic men ändå:

Jag provade förra året både Polo och Fabia men med diesel, (1,4liter 90 hästars), och upplevde Fabian som något mer högljudd än sin tyske kusin. Dock inte störande bullrig för att vara en småbil.

Vem som var bättre: Definitivt Skodan då den var runt 15 laxar billigare med mer utrustning samt bättre sittkomfort. Enkelt val om man inte är VW-frälst och vill betala mer för mindre bil och skryta för grannen. Kombiversionen är även den billigare än halvkombin Polo. En sk. "no-brainer".

On topic: Kolla bilens vägmätare mot gps och stämmer den så ska man ju kolla förbrukningen vid pump, inte bara vi ett enskilt tillfälle utan över en längre tid och ta fram snittet. Givetvis då att man nollar trippmätaren vid tankning. Då får man en förbrukningssiffra som stämmer ganska exakt. Färddatorn har ju visat sig i flertalet biltester nästan alltid visa för låga siffror så den litar jag inte alls på.

#i • Uppdaterat: 2011-07-20 18:18
GubbemedhattNOT

Pender:
Jag är 34 år...

Min övriga vagnpark består av en Importerad Mustang från 2009, en Honda VFR800-2005 samt frugans lilla C30 2008.
Att man som Toyotaägare gillar att parodera kan jag förstå. Märket som har gått från att ha roliga snygga bilar med 2 sportbilar och en supersportbil i programet (MR2,Celica samt Supra) till att bli någots slags skramliga gubbabilar med ett enda focus vilket är miljö.
Ett av de mest komiska sakerna med Toyta är väll att en Yaris kostar lika mycket som en fullproppad Fabia.
Fast mopedbilar är ju å andra sidan nästan lika dyra som vanliga personbilar.

#j • Uppdaterat: 2011-07-20 20:02
Pender

"En av de mest komiska sakerna Toyta är väll att en Yaris kostar lika mycket som en fullproppad Fabia".
Det finns det som är ännu mer komiskt: En Yaris kostar betydligt mer än den fullproppade Fabian, när dom båda rullat ett par tre år.

#k • Uppdaterat: 2011-07-20 20:44
Roger Skagerström

Synd bara att Fabian är så fruktansvärt ful. Speciellt kombin ser ut som ett rullande utedass.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.