Nästa artikel
Bilfrågan: Skadligt bogsera automatväxlad bil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skadligt bogsera automatväxlad bil?

Publicerad 18 juli 2011 (uppdaterad 19 juli 2011)
"Är det skadligt för min automatväxlade Volvo 740 att ligga i neutralläge i 100 km/tim under en lång nedförsbacke?" Vi bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
I ett svar i nr 4/09 angående bogsering av en bil med automatlåda sägs att "Man bör aldrig bogsera en bil med automatlåda på ett sådant sätt att drivhjulen roterar. I ditt fall bör bakhjulen hissas upp om du inte använder flakbärgare." Stämmer verkligen detta?

Jag har en Volvo 740 med automatlåda. Ibland lägger jag i en lång nedförsbacke i neutralläge i en hastighet av 100 km/tim, i detta hänseende att jämföra med att bogsera. Drivhjulen roterar ganska fort vid dessa tillfällen. Skulle detta vara skadligt?

Ove Englund, Lidingö

SVAR:
Du kan lugnt lägga i neutralläget om motorn är igång men du vinner inget bränsle på detta då bränsleavstängningen inte fungerar på tomgång. Om motorn är avstängd bör du däremot vara mer försiktig. Automatlådans oljepump drivs ofta av ingående axeln i växellådan vilket gör att denna får sämre smörjning och skador kan uppstå.

På vissa modeller, i synnerhet på en så pass gammal bil som en 740, kan man enligt Volvo bogsera bilen men bara en kort sträcka och i låg fart (max 20 km/tim i 80 km).

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-18 10:26
StefanH STHLM

Hur är det med en automat med XWD?
Det är väl en dödssynd att bogsera en fyrhjulsdriven bil?

#2 • Uppdaterat: 2011-07-18 11:41
KaptenOberkommando

Nu vet jag inte säkert vad som står i instruktionsboken till Oves och Stefans bilar, MEN SOM VANLIGT UNDRAR JAG OM NI HAR LÄST I INSTRUKTIONSBOKEN??? Frågor som rör sådana här allvarliga tekniska förhållanden brukar alltid redogöras för i nämnda bok.

I instruktionsboken för Audi Q7 (med fyrhjulsdrift; utgåva 5.06) står:
"Det är inte problemfritt att bogsera bilen. Bilen kan normalt bogseras med en stång eller lina. Beakta härvid: Lossa parkeringsbromsen. Flytta växelväljaren till växelväljarläge N. Högsta bogseringshastighet är 50 km/h. Längsta bogseringssträcka är 50 km. Orsak: När motorn är avstängd arbetar inte pumpen för växellådsoljan vilket medför att växellådan inte får tillräcklig smörjning vid högre hastigheter och längre avstånd. Bilen får inte bogseras med upplyft fram- eller bakaxel. När det inte är möjligt att bogsera på vanligt sätt, eller vid sträckor över 50 km, måste bilen transporteras på bärgningsbil eller släp."

I instruktionsboken för Audi A6 (utgåva 1.05) står på sidan 375-376 fyra olika bogseringssituationer uppräknade: Bogsering vid manuell växellåda och framhjulsdrift, bogsering vid automatväxellåda och framhjulsdrift, bogsering vid manuell växellåda och fyrhjulsdrift samt bogsering vid automatväxellåda och fyrhjulsdrift. Beroende på vilken variant som är aktuell gäller OLIKA tillvägagångssätt!!!

Tyvärr är jag frestad att säga den här stackars instruktionsboken aldrig tycks komma till användning. Men likt förbaskat kräver folk gratis reparationer i tid och otid - trots felanvändning. Tragiskt.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-18 11:42
KaptenOberkommando

Hmm, intressant också att redaktionen valde att visa en bild på en manuellt växlad bil när frågan gällde en automatväxlad.

#4 • Uppdaterat: 2011-07-18 12:51
saabnisse

Nu gällde det ju inte i första hand bogsering utan att lägga i N-läge i nedförsbacke.
Det borde knappast vara något problem, det är ju mycket sällan det är några särskilt långa nedförsbackar, men det är ju ganska meningslöst.
Det är ju bättre att behålla D-läge och utnyttja motorbromsen.
På moderna bilar är det ju även möjligt att låsa lådan på en lägre växel för att få bättre motorbroms i branta backar.

#5 • Uppdaterat: 2011-07-18 13:13
KaptenOberkommando

saabnisse, mitt inlägg var dels menat som en uppmaning att ta för vana att läsa i instruktionsboken innan man ställer frågor, dels menat som att ge ett indirekt svar på frågan.

I mitt inlägg framgår tydligt fakta som kan användas som svar på frågan. I mitt inlägg står vad som gäller vid avstängd motor. Omvänt kan man då, precis som Bengt Dieden svarade, utläsa vad som är troligt möjligt om motorn är igång (man tänker alltså motsatsen mot vad som står)! I mitt inlägg kan man mellan raderna utläsa att man mycket väl kan låta bilen rulla t.ex. 3 kilometer i en utförsbacke med avstängd motor om hastigheten inte är högre än 50 km/h eftersom den maximala bogsersträckan var 50 km och hastigheten inte fick överstiga 50 km/h - med motorn avstängd! Detta beteende motsvarar ju då en bogsering i kanske max 50 km/h i tre km med avstängd motor. Alltså fullt möjligt. Och så vidare ... Är motorn igång får ju växellådan smörjning - även om den kanske inte är optimal - och då gäller ju andra förutsättningar. Men det bygger ju på det faktum att man känner till en bils mekaniska uppbyggnad. Gör man inte det ska man helt avstå från att dylika laborationer.

Vad jag vill säga är att man ALLTID ska titta efter i instruktionsboken. Och även OM man inte hittar det exakta svaret på frågan kan man oftast med ledning av det som ändå står hitta ett troligt dugligt svar om man vänder lite på det som står eller försöker tänka lite logiskt. Hänger du med?

Dock måste jag ställa mig kritisk till varför man överhuvudtaget skall lägga ur växeln.

#6 • Uppdaterat: 2011-07-18 15:32
saabnisse

@Kapten, jag förstår mycket väl vad du menar och jag håller med om att det är en fördel att läsa i instruktionsboken, men det finns mängder av bilåkare som tycker att det är enklare att fråga än att läsa innantill och i det här fallet, med en gammal 740, kanske det inte ens finns någon instruktionsbok.

#7 • Uppdaterat: 2011-07-18 19:54
KaptenOberkommando

saabnisse, men om det saknas en instruktionsbok till en 740 torde det ju vara bäst att ställa frågan till Volvo som har byggt bilen än till ViBilägare. Volvo borde ju veta bäst om sin egen produkt.

#8 • Uppdaterat: 2011-07-18 22:45
Roger Skagerström

Har en gammal 740 ens funktionen att stänga av insprutningen när bilen motorbromsar?

#9 • Uppdaterat: 2011-07-19 00:08
snabb95

Frågan om man spar eller slösar bränsle vid frirullning är en följetong som aldrig verkar ta slut. Om man behöver motorbromsen så är det givetvis ett slöseri att frirulla, men om man INTE behöver motorbromsen så är det lika skälv klart ett slöseri att INTE frirulla.

Att det är så många inkl Bengt Dieden som inte förstår detta är mycket märkligt!
Om det på Jes tunga lastbil med Dieselmotor lönar sig att frirulla så är vinsten ofantligt mycket större av att frirulla (vid rätt tillfälle) på en bensindriven personbil.

Därför är det infört frirullning på Volvo V60 och V70 med bensinmotor och Powerchift växellåda.

Läs kommentarerna i "Fel om växellådor?" Där finns flera av både frågor och svar från denna slinga redan behandlade. Se Jordnära, amoC och Snabb95 m.fl.

#a • Uppdaterat: 2011-07-19 11:22
GubbemedhattNOT

En gammal 740 stänger inte av bränslet vid motorbromsning, och har den förgasare borde ju detta vara uppenbart för alla med något uns av tekniskt kunnande, men inte heller dessa gamla insprutare gör det.
Jag vet i alla fall att alla bilar i VAG koncernen som har drive-by-vire gas 2001 och framåt (epc) automatiskt stänger av bränsletillförseln.

Det är en myt att ALLA bilar går ned till noll när man motorbromsar, och att påstå att en bil med förgasare (många gamla 740) skulle göra det är absurt !

Enklast att se om din bil gör det är att kolla momentanförbrukningen på färddatorn, går den ned till noll efter några sekunder i en backe med motorbroms så har du en bil med modern styrelektronik. Har en gammal Toyota corolla från 98 och den går ej att få ned under den mängd som åtgår vid tomgång oavsett om du motorbromsar i en lång nedförsbacke. VAG var i alla fall tidiga med detta, och min Skoda slår om till 0,0l/100km nästan omedelbart vid minsta backe. Dock så ligger ju VAG i framkant när det gäller teknik, kvallitet och bränsleekonomi.

/ibland blir man förvånad över de tekniska kunskaper hos motorjournalister.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.