Nästa artikel
Bilfrågan: Färddatorn olika pålitlig?
Bilfrågan

Bilfrågan: Färddatorn olika pålitlig?

Publicerad 12 juli 2011 (uppdaterad 12 juli 2011)
"Kan färddatorn vara mer eller mindre tillförlitlig beroende på stads- eller landsvägskörning?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Kan färddatorn vara mer eller mindre tillförlitlig beroende på omständigheterna? Färddatorn i vår dieselbil visar väldigt precisa värden när körsträckan huvudsakligen består i landsvägskörning.

Vid stadskörning, korta sträckor och kallstarter överensstämmer den av färddatorn visade medelförbrukningen inte med verkligheten. Då visar datorn 5,8 l/100 km men i verkligheten handlar det om cirka 7 l/100 km.

Hans Löf

SVAR:
Tillsatsvärmarens bränsleförbrukning mäts inte av färddatorn som enbart mäter den insprutade mängden bränsle i motorn. Extra tydligt blir detta vid korta körningar och många kallstarter då värmaren ofta är i drift.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-12 11:54
Audi A5 SB

Min erfarenhet från Audi är att färddatorn verkligen är en glädjemätare. I min nuvarande A5 visar den ca 8% för lite, gäller både landsväg och stad. I de förra (några A6 och A4 både diesel och bensin) var missvisningen mindre; ca 5%. På något sätt känns det som att färddatorn visar rätt värde i förhållande till bränsleförbrukningen enligt EU-normen, men när man tankar kommer verkligheten i kapp. Eller så blir man blåst av macken;-) Eller som någon kommer att skriva här; man blir blåst av Audi.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-12 12:02
amoC

Problemet är att ingenting mäts, det är bara ett beräknat värde - vilket gör att det naturligtvis inte blir särskilt exakt. Dessutom ligger matrisen i många fall inte ens i motorstyrenheten, vilken annars skulle kunna räkna hyfsat rätt m.a.p. spridarnas flödesklassning m.m.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-12 13:40
LC4ever

Hur skulle färddatorn kunna vara exakt?
Du har ju en felmarginal redan vid hastighetsmätaren (felaktig sträcka) på 2-20% beroende på bilmodell.
Inte mer än naturligt att man har samma felmarginal på bränsleförbrukningen.

#4 • Uppdaterat: 2011-07-12 19:32
Audi A5 SB

En färddator som konsekvent visar 8% för lite i bränsleförbrukning, borde man väl enkelt kunna justera till ett bättre värde? Oavsett om det är beräkningar som mäts. Lägg på 8% på min "färddator" och problemet är löst.

#5 • Uppdaterat: 2011-07-13 10:41
Jordnära

Km mätarna är i allmänhet riktigare än hastighetsmätarna. Min ena bil (S80) är förbluffande exakt medan den andra visar för lite. Husbilen visar däremot 20% för lite efter chiptrimning. Däremot drar den inte mer än tidigare snarare mindre. Vid chiptrimning ändras tydligen förutsättningarna för beräkningen.

#6 • Uppdaterat: 2011-07-13 16:12
raggej

Hur sker mätningen eller beräkningen egentligen? Är det någon form av flödesmätning eller gissa tekniken bara något lämpligt värde med hänsyn till hastighet, motorvarv mm. Enligt SAAB-verksatan går det inte att justera ett felaktigt värde. Hur exakt kan man man mäta mellan tankningar på samma bensinpump? Kan man mäta vägmätarens felvisning på något sätt och få en procentuell felvisning som någon nämnde?

#7 • Uppdaterat: 2011-07-14 10:38
amoC

@raggej: Det är säkerligen olika mellan olika tillverkare, men såhär fungerar ett system som jag känner till:

Bränsle förbrukat sedan start, i ml (på buss från motorstyr). Vägmätarställning i km (från huvudinstrument). Det beräknade värdet uppdateras var fjärde sekund. Var tionde minut delas både körsträcka och förbrukning med 2, för att inte påverkas för mycket av "gammal" förbrukning.

I många bilar kan man ställa in hjulstorleken för att hastighetsmätaren ska visa rätt. Detta skulle man kunna använda för att få färddatorn mer exakt, på bekostnad av missvisande hastighetsmätare ;)

#8 • Uppdaterat: 2016-11-11 08:12
VW Polo 2012

Hej Bengt Dieden jag har samma erfarenhet som Hans Löf. Och våra bilar är bensindrivna VW Golfar 2014-16 utan tillsatsvärmare.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-27 11:37
VW Polo 2012

Märkligt att "alla" färddatorer av en händelse visar mindre mängd än den verkliga förbrukningen. Jag förstår att dom inte kan kalibreras exakt, men visst vill dom lura oss att tro bilen drar mindre bränsle än i verkligheten.

#a • Uppdaterat: 2021-03-29 17:47
Ingemar Bohman

Många tyx glömma att bränslet vidgar sig av temperaturen.
De kan skilja stort vid sommar klimat mot vinter klimatet,
lika är det att tanka fulltank de kan skilja på flera liter vid varje tanktillfälle
varav färddatorn visar olika.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.