Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så känslig ruta?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför så känslig ruta?

Publicerad 23 augusti 2012 (uppdaterad 23 augusti 2012)
"Efter varje vinter måste vindrutan bytas på grund av sprickor efter stenskott. Är det rimligt?" Vi Bilägare svarar.

Bilfrågan är tillbaka efter sommaruppehållet. Här svarar Vi Bilägare varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en VW Golf TDI som blev tre år i maj i år. Efter varje vinter måste vindrutan bytas på grund av sprickor efter stenskott. Dessutom sprack rutan när bilen var inne för ett smärre plåtjobb förra sommaren. När lacken skulle härdas i värme så hade rutan ånyo spruckit.

Verkstan tvingade mig att ta det på min försäkring och de betalade självrisken. Ändå kom de billigt undan! När sandningssäsongen var över behövde jag alltså punga ut med 1 700 kr i självrisk igen och är därmed uppe i totalt 5 100 kr för nya vindrutor på en tre år gammal bil!

Jag har inte bytt vindruta på någon av mina tidigare bilar och jag kör på samma vägar som tidigare. Är detta rimligt? Varför håller vindrutan till VW Golf så dålig kvalitet?

Ove Persson, Norrtälje

SVAR:
Framrutan, som limmas fast, är en del av den kraftupptagande konstruktionen och hjälper till att göra karossen vridstyv. Detta för att förbättra bilens väghållning och krocksäkerhetsegenskaper.

Dessvärre betyder detta också att konstruktionen är känslig för stenskott eftersom dessa kan orsaka en lokal försvagning i rutan. Denna försvagning ger i sin tur upphov till sprickbildning om bilen körs på ojämna vägar eller utsätts för snabba temperaturväxlingar.

Detta gäller dock de flesta bilar, inte bara Golf.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-23 10:42
Leif Larsson (ej verifierad)

Frågeställaren säger att han inte behövt byta ruta pån tidigare bilar han har haft, och kört samma vägar med . Tycker att han har svaret själv med sitt konstaterande. Svaret på frågan är : Byt bil.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-23 12:42
raks

@Leif Larsson, han kanske inte haft limmad ruta på sina tidigare bilar?

#3 • Uppdaterat: 2012-08-23 14:01
Gösta_L

Det är allmänt känt att dagens moderna bilar är byggda av komponenter med sämre kvalitet än förr.
Profiten från både nybilsförsäljning och eftermarknad skall ökas för varje år som går. Vilket leder till sämre och sämre kvalitet på fordonens ingående komponenter.
Allt för att maximera intäckten från varje bilägare.

Mitt råd är att byta till en något äldre bil, vilket kommer leda till lägre reservdelskostnader i längden.
Varför inte en Volvo 240 före årsmodell 1987, vilken klarar de flesta kriterier som ställs på en "modern" bil.
- Komfortabel. (Betydligt komfortablare än dagens stötiga moderna bilar)
- Relativt god bränsleekonomi (Med rätt justerad förgasare kan man vid långkörning utan större ansträngning komma ner i 0,7L/mil)
- Dokumenterat god säkerhet.
- Före årsmodell 1987 ingen katalysator. Vilken är en dyr reservdel som dessutom försämrar motorns effekt och bränsleekonomi.
- Goda utrymmen. Betydligt större kupeutrymmen än de flesta av dagens moderna mellanklass bilar.
- Prisvärda reservdelar. Inga ockerpriser.
- Omvittnat god driftsäkerhet.

Det är beklämmande att bilindustrin inte utvecklats någonting till bilägarnas fördel de senaste decennierna, och att en 25 år gammal bilmodell har högre kvalitet och driftsäkerhet än moderna bilar.

Allt handlar numer enbart om profit. Vilket förklarar bilindustrings förfall de senaste årtiondena.
Och vilka som bär skulden till detta, ja det tror jag vi alla med lätthet kan räkna ut.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-23 16:15
Roger Skagerström

Herre gud Gösta det finns då ingen ände på dina hjärnspökerier! ;)

#5 • Uppdaterat: 2012-08-23 17:05
trasten

Jag har hört att vissa glasmästare sätter in piratrutor som är tunnare än orginalet!

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Skulle prova att byta glasfirma nästa gång, kvarstår felet så byt bil.

Misstänker att L:et i Gösta_L står för Lilltroll :)

#7 • Uppdaterat: 2012-08-23 17:09
trasten

Eller Lobotomerad!!

#8 • Uppdaterat: 2012-08-23 17:25
Christer_2

Helt underbart forum... man får skratta så man gråter emellanåt :))))))

Helt seriöst så kan det även finnas viss inverkan på hur trafiken ser ut på de vägar man brukar köra. Möjligen har det hållits på med något vägbygge de senaste tre åren i närheten. Har själv upplevt mycket stenskott vissa sträckor där så varit fallet. Lastbilar kommer upp på stora vägen och accelerar och då släpper stenarna de har med sig i sina grova däck från grusområdet de kommer ifrån. Ligger man då bakom så smäller det i rutan.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-23 18:42
V8-Power

Själv har jag aldrig behövt byta ruta men lagat små sprickor ett par gånger.
Däremot min syster som har just en VW Golf TDI Bluemotion har fått byta två gånger under de två år de ägt bilen (köptes ny), så kanske kanske det skiljer i glaskvalitet men jag tror på slumpen...

#a • Uppdaterat: 2012-08-23 19:15
Axelman

Min förra bil Skoda Octavia 2007 hade otroligt lättrepade rutor. Fast jag inte åker på dåliga vägar så såg man som i en stjärnhimmel efter ett par år av alla mikrostenskott. Bakrutan repades av en vanlig isskrapa och efter biltvätt på OS kunde längsgående minirepor skönjas. Av alla bilar jag haft har jag aldrig sett detta. Glaset var klart sämre på den bilen i alla fall.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.