Nästa artikel
Bilfrågan: Skäl till skillnad i ljusbetyg?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skäl till skillnad i ljusbetyg?

Publicerad 10 juli 2012 (uppdaterad 10 juli 2012)
"Köpte VW Tiguan efter att ha läst ljustestet i Auto motor & sport. Men Tiguan kom sist i Vi Bilägares test." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har beställt en VW Tiguan och lade bland annat till ljuspaketet med bixenonljus efter att jag läst testet i tidningen Auto motor & sport, där Tiguan med detta ljus bedömdes vara bäst av de nio jämförbara bilarna som testades.

Jag tycker att ett bra ljus är livsviktigt för mig i trafiken, därför blir jag bestört när jag läser att ni i er test ”uppfattar” helljuset diffust och att Tiguan kommer sist av de bilar ni provat i Vi Bilägare (nr 4/12). Man måste fråga sig hur två välrenommerade biltidningar kan komma fram till så olika resultat?

Gunnar Gruffman

SVAR:
Vid testet noterade vi att Tiguans helljus inte nådde riktigt lika långt som det här ljussystemet brukar göra. Vi har tidigare mätt Tiguan och flera av VAG:s bilar med samma ljussystem och med xenon och räckvidden brukar ligga mellan 155 och 175 meter beroende på bilmodell.

Vi noterade också att helljuset inte tangerade vägbanan vid ljuskäglans bortre gräns. Hade den gjort det skulle räckvidden blivit 155 meter. Vid tidigare mätning av Tiguan blev räckvidden 162 meter. Så vid senaste testet var ljuset något kortare och vi tycker nog att även om det handlar om xenonljus, med mycket bra färgtemperatur och jämn spridning av ljuset, så är det ändå i kortaste laget.

Vår bedömning grundar sig på en mätning med en helt unik utrustning som ingen annan har. Den kan inte jämföras med subjektiva värderingar eller uppfattningar. Det vi redovisar är fakta.

Att den subjektiva bedömningen blev att ljuset uppfattades som diffust beror på att vi gjorde mycket mörkerkörning och då märkte att ljuset inte låg på vägytan i dess bortre spets. När det snöade blev man tvungen att blända ner till halvljus förhållandevis tidigt. Reflektorns eller strålkastarens yttre delars utformning gav ett mönster på vägen nära bilen som störde ögat.

Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-10 10:47
Sjöbjörn

FL Tiguanen fick Hellas senaste bi-xenon-ljus (med Dynamic Light Assist) fr.o.m. septemberproduktionen (2011). Så vitt jag vet så har ingen annan VW just detta system (t.ex. Touaregen har ett äldre system). Tiguanens ljus (med bl.a. intemo-teknologin) skall enligt Hella ge 10% mera i ljusstyrka jämfört med tidigare system.

Kanske ViB testade en Tiguan som var tillverkad före september 2011?

#2 • Uppdaterat: 2012-07-10 12:20
Thommys

Ibland funderar jag över om det inte kan vara så att man får olika resultat beroende på vilken av bilfabrikörens underleverantörer som levererat komponenter till just den testade bilen. Vi vet ju bara hur det kan skilja mellan olika däckmärken som bilen leverera på. Samma sak borde kunna gälla alla andra komponenter också.

När vissa personer klagar över vissa saker på en viss bil så är andra nöjda. En bilmodell är kanske inte en bilmodell utan flera varianter av en bilmodell. Jag kan ha tur och få bättre komponenter än en annan, eller tvärt om.

#3 • Uppdaterat: 2012-07-10 16:44
Morton

Thommys, du kan vara inne på rätt spår...
Samma bilmodell med samma ljussystem får olika betyg av ViB vid olika tester.

Exempel:
Test av VW Golf i nr 3 2010, halvljus betyg 4, räckvidd 80 m. Helljus betyg 3, räckvidd 205 m.
Test av Golf i nr 12 2010, betyg 3/2, räckvidd 76/189 m.
Test av Golf i nr 7 2012, betyg nu 3/1, räckvidd nu 81/152 m.

Ju senare produktion, desto sämre betyg av ViB.

Min Golf är byggd i november 2009, så förhoppningsvis har jag bra komponenter...

#4 • Uppdaterat: 2012-07-10 18:12
steve66011

Det kan ju bero på att AMS aldrig säger något negativt om VW/Audi och BMW. AMS verkar mer som ett reklamblad för nämda märken än granskande biltidning.

#5 • Uppdaterat: 2012-07-10 18:14
Hanzzon

Inte särskillt konstigt i att den tyskbördiga biltidningen AMS hyllar sina Tyska bilar, det har man försökt i åratal och många gånger fått fram hur bra de Tyska bilarna är subjektivt utan fakta som i detta fall från Vibilägare säger något helt annat.

#6 • Uppdaterat: 2012-07-10 19:55
Väddö100

Har haft Golf, Passat, EJ nöjd med ljuset, helljus är som halvljus på andra bilar det är därför som så många VAG bilar kör med xtraljus.
kör just nu Cittra vilken skillnad !

#7 • Uppdaterat: 2012-07-10 22:38
Tysken nr1

Veddö 100 du måste missat att Hanzzon ALDRIG har sagt ett positivt ord om något annat än Japanska märken....Jes är en värdig motpool för att få någolunda balans när Japanmaffian lobbar ....

#8 • Uppdaterat: 2012-07-11 03:56
Roy J

Vilka bilar som har extraljus speglar nog mera attityden hos bilförarna än det egentliga behovet. Det är fett coolt med extraljus! Tycker somliga.

Vi Bilägare testar verkligen strålkastare på ett seriöst sätt och de blir ibland själva förvånade över skillnaderna mellan två ex av samma modell. Inte ens omjustering har hjälpt.
Är det dålig precision i armaturen, främst då lampfattningen eller är det dålig precision i lampan?

Det skulle vara intressant att låta testa fem exemplar av en enda modell.

#9 • Uppdaterat: 2012-07-26 22:35
ingulf

Gruffman. Bry dig inte om vibilägares subjektiva ljustestomdöme. Jag har en tiguan 2012 vars halv samt helljus är markan bättre än min förra bil , finbilen BMW 520d. Upplever att ljuset är mkt bra även om man alltid kan önska ett snäpp bättre ljusbild ALLTID -oavsett bilmärke Ljuset är definitivt högklassigt även i jmf med Volvo eller de flesta "finbilarna". Du kommer att bli nöjd med ljuset.

#a • Uppdaterat: 2014-11-23 10:33
amullo

Sålänge halvljuset är bra. Helljuset kan man stödja upp med extraljus, något som jag precis gjort på familjens nya Golf.

Det är inte alltid enkelt att montera på nya bilar, men det går! Bilder och instrujtioner för hur jag gjorde ligger i ViBilägare forumets gör det själv del

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.