Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Vad händer det med dieseln i husbilen som står hela vintern? Är det K-sprit som gäller då också?
Bo-Alf Hägglöf
SVAR:
Vi rekommenderar inte en tillsats av etanol. Flampunkten sänks, cetantalet sänks och du har en risk att etanolen separerar från dieseln, likt vatten, och husbilen suger då ren etanol.
Det vi rekommenderar är att dränera tanken och byta vattenfilter. Båtägare är vana vid detta.
Vi rekommenderar även att man fyller upp tanken innan man ställer av bilen, detta för att minimera bildandet av kondensvatten.
Ska husbilen ställas av under längre tid än ett år rekommenderar vi att tanken töms helt för att undvika att sediment bildas i tanken. Sediment kan orsakas av gammalt drivmedel, mikroorganismer, rost och så vidare.
Gammal diesel räknas som farligt avfall och privatpersoner lämnar detta till närmaste återvinningscentral eller miljöstation.
Erik S. Moglia, OK-Q8
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var en som frågade en brandman vad de har i sina vattentankar på brandbilarna på vintern för att inte vattnet skall frysa. Brandmannen svarade
"T-sprit".
Enklaste och billigaste lösningen är att köra på blankdiesel som inte likt vanlig mackdiesel innehåller 5 % FAME. Det är tillsatsen av vegetabilisk olja som i kombination med (kondens) vatten gör att Alger bildas och som därmed sätter igen bränslefiltret och gör att dieselpumpar kan skära.
Många Bönder och alla båtägare men även en del åkerier som lagrar bränslet i stora farmartankar kör med blankdiesel. Alla sjömackar säljer blankdiesel så där kan man fylla tanken med ren dieselolja.
Om flampunkten sjunker så bör väl rimligen cetantalet (tändvilligheten) öka?
Den K-sprit jag har testat blandar sig utmärkt till en homogen blandning med diesel.
Bengt Torstensson @ Du har Helt fel. Oktantalet för K-sprit är högre än för bensin och mycket högre än för Diesel som skall ha så lågt oktantantal och därmed så högt centantal som möjligt.
Bensin har alldeles för lågt centantal så fyll inte bensin i dieselbilen det innebär ett totalt motorhaveri. K-sprit eller E85 i större mängder är ännu värre.
Gör som i #2 istället.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.