På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Min nya Subaru är nyckfull vad gäller tomgångsvarven. Höga varv såväl som normala varv följer inget särskilt mönster. Motorn kall, varm spelar ingen roll. Tycker att det ibland känns pinsamt när den nya bilen ”rusar”. På mig verkar detta helt fel. Medan andra tillverkare stänger av motorn vid exempelvis rödljusstopp, så gör Subaru tvärt om och höjer motorvarvtalet. Bilen är för övrigt extremt snål vid långkörning i försiktig framfart. Jag har noterat en förbrukning på 0,48 l/ mil vilket är väl godkänt med denna relativt stora bil.
Bert Lindgren, Hemsö
SVAR:
Enligt importören är detta problem inte märkesrelaterat till Subaru utan något som förekommer hos alla märken i dag. Så här beskrivs anledningen till tomgångsvarvtalets ökning:
”Tomgångsvarvet styrs primärt av laddningsbehovet. När bilen förbrukar mer ström än generatorn laddar på tomgång höjer bilens styrenhet varvtalet för att på så sätt ge mer ström till batteriet. Luftkonditionering, stolsvärme, bakrutedefroster är exempel på tunga förbrukare. En annan orsak kan vara att bilen utför kalibrerng av spridare eller partikelfilterregenerering, vilket dock inte sker särskilt frekvent. Det finns i periferin även en miljömässig förklaring till att bilens varvtal kan variera. När till exempel kompressorn till luftkonditioneringen slår till kan bilens varvtal sjunka till följd av den ökade mekaniska belastningen. Då finns risk att förbränningen inte blir fullständig med ändrade utsläppsnivåer som följd. Genom att justera varvtalet kan förbränningen optimeras så att bilen håller sig inom de nivåer de respektive Euro-klassningarna föreskriver.”
Alla dessa förklaringar är tänkbara men vi har inte träffat på fenomenet hos andra dieslar. Då bilen uppenbarligen gör detta med goda avsikter är det kanske något du får leva med.
Bengt Dieden
DIskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag kan inte tro/förstå att någon av Bengts orsaker skulle vara förklaringen. Extra batteriladdning kan behövas efter att diesel/bensinvärmaren körts en längre tid men inte helt plötsligt vid ett stoppljus,
"Enligt importören är detta problem inte märkesrelaterat till Subaru utan något som förekommer hos alla märken i dag."
Med denna motivering kan man bortförklara allt. Men det är också kvalificerat dösnack! Viss varvökning kan förekomma (tillslagen AC o.d.) men ökningen är marginellt (100-200 varv). Allt över 1000 i tomgångsvarv är fel, oavsett belastning, motortemperatur o.d. Sånt visar bara biltillverkarens inkompetens... eller egensinnighet.
Förekommer hos alla märken,skärpning Subaru,detta uttalande är pinsamt "dåligt".
Nu spekulerar jag och antar en hel del, men...
OM detta är en dieselbil, kan det inte vara så att det är en "regeneration" som pågår? DVS att partikelfiltret försöker "bränna ur/ut" de partiklar som fångats upp.
Vad jag förstår så tillsätts då extra bränsle och man behöver få upp temperaturen i filtret för att detta ska fungera.
Kan det vara något sådant som sker, isåfall bör detta inte ske varje gång kan man ju tycka.
edit: såg precis att det jag skrivit står i svaret, man kanske ska läsa artiklen 2 ggr innan man svarar ;-)
Som sagt, små variationer kan nog förklaras så, men pendlande tomgång och rusning vid stopp, tyder i min värld på tjuvluft, alt kass tomgångsmotor.
Vad då rusar? 50 varv över tomgång eller 5000 varv över. Partikelfilter rengöring på tomgång? äääääää va. Så jag står vid rött ljus med min automat i drive och så SUBARU datorn bestämmer sig att utföra regenering o skickar varvet upp i 3000 varv. Vem blir skadeståndsskyldig. .. det blir ju såna här komentar när man anställer en föredetta kock som leker bilkunnig. En spridarkorrigering sker inte vid varje stopp. Den kan ske vid varje 500 mil OM villkoren för det uppfylls.
Skulle vara intressant att höra vad "rusa motorn" innebär... Ett varvtal vore ju inte fel.
När det är kallt så varierar varvet på de flesta moderna motorer, framförallt dieslar. Jag har reagerat själv på det när jag har kört olika nästan nya dieslar och har dragit den slutsatsen att de behöver högre varv för att behålla temperaturen på katalysator och partikelfilter när det är några minus ute. Kanske även för att man ska få någon?! värme i kupen. Moderna dieslar är ju inte direkt kända för att ha bra kupevärme!
Jag är extremt tveksam Reverend Benny.
Regenerering av filtret brukar ske vid högre varvtal; kring 3000 varv på vissa modeller, och det innebär att det oftast är aktuellt enkom på landsvägs/motorvägskörning.
Att regenereringen går igång i en miljö där rödlysen existerar känns orimligt.
Frågeställaren kan ju kolla detta genom att öppna dörren vid rödljuset och känna om det strålar värme underifrån bilen. Det blir hett när filtret bränns ur.
Nej, jag tror detta är ett motorstyrningsfel som Subaru inte vill ta till sig.
Alltid lika intressant och ibland smått häpnadsväckande när tillverkare ska snacka bort brister.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.