Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag överväger att köpa en ny dieselbil men blir lite förskräckt när man läser att Bilprovningen rusar motorn till toppvarv vid avgastestet.
Gör de det fortfarande eller görs detta test numera med OBD-kontroll?
Gert Melinder
SVAR:
För en personbil gäller normalt att opacitetsprovet ersätts av en OBD-kontroll för årsmodell 2004 och nyare. Om OBD-kontroll av en eller annan anledning inte kan genomföras ska dock opacitetsprov utföras.
Om bilen är av 1979 års modell eller äldre görs inget opacitetsprov. Allt enligt Transportstyrelsens föreskrifter.
Andreas Lindh, Bilprovningen
Diskutera: Vad tycker du om Bilprovningens rutiner?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
OBD-kontroll ? opacitetsprov ?
VW Polo, här är lite förklaringar
http://www.shop.autometric.se/diagnos?&utm_source=Kvasir&utm_medium=CPC&utm_campaign=Autometric
http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/F%C3%B6retag/Kundservice/Fr%C3%A5gor+och+svar/Milj%C3%B6fr%C3%A5gor/B327EE746D951F15C125793B003FDE61
Varför besvarades inte frågan? Jag undrar fortfarande om bilprovningen rusar motorn.
Årsmodell -80 t.o.m. -03 rusas motorn till maxvarv.
En OBD kontroll innebär att Bilprovningen kopplar till en diagnosdator och tittar i bilens egna dator om bilens felrapporteringssystem varnar eller varnat för förhöjda avgasvärden. Bilen står med avslagen motor under 30-60 sekunder beroende på bilmodell. Får du underkänt här så har du sannolikt åkt runt med lysande "check engine" lampa ett tag.
Opacitetsprov innebär att man kopplar till en avgasslang och "rusar" motorn under en kortare period. 5-10 sekunder vill jag minnas. Motorn går inte på maxvarv, utan varvas upp genom att provningsteknikern ger gas med hjälp av gaspedalen. Opaciteten (klarheten) i avgaserna analyseras genom att att avgaserna passerar genom en intsrument som mäter partiklarnas storlek och mängd. En vanlig orsak till fel är att bilen insprutningssystem inte fungerar korrekt eller att bilen "trimmats" med hjälp av billiga dieselboxar som satt igen reningssystemen
Vissa biltillverkare tillåter inte att bilen varvas för opacitetsprov, då genomförs istället en alternativ kontroll för täthet. Teknikern kollar helt enkelt att avgasröret inte läcker. Exempel på sådan bilmodell är BMW 320d (E46) 2002-2005 med automatlåda. Detta eftersom GM, som tillverkat automatlådan, inte tillåter "rusning" i P eller N läge.
Andreas Lindh kanske mer ingående bör ha förklarat bakgrunden till att provrutinen ändrats.
Tack saabnisse !
Det är så olika från station till station och från bilprovare till bilprovare (besikningstekniker). Jag har fyra dieslar i min bilsamling och har sett så olika taktik vid avgastest så man kan nog säga att ingenting är givet. Värst var nog bilprovningen i Arlanda där min Peugeot 405 diesel -93 underkändes pga för lågt toppvarv. I protokollet stod: avgasmätning ej utförd pga för lågt avräkningsvarvtal. Varvräknaren visade på 3600 rpm och bilprovaren ansåg att 5000 rpm är ju det minsta man kan nöja sig med då rödmarkeringen börjar där. Jag kollade med bilprovningens "frågelåda", telefonkö i 40 min, jodå sa han, 5000 rpm ska det vara enl Peugeot själva. Sedan åkte jag till annan station och där var det inga problem.
Den mår nog bara bra av att sotas ut... Tror nån på allvar att motorn kommer gå sönder för att den passerar 3000 rpm? De flesta bensinare ställer om kammarna där nånstans.
Hade bilen inte klarat av det hade rödmarkeringen börjat där.
Att tomvarva en motor, utan belastning strider mot allt förnuft. Jag får håravfall bara av att tänka på det. Vissa bilfabrikanter tillåter det inte. Det säger väl det mesta.
Vilka bilfabrikanter tillåter inte det? Skulle vara intressant att höra anledningen till det. Samt vad de har för kvalitetsstandard om skiten inte håller för det?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.