Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag läste i en gammal Vi Bilägare (17/08) om Mersan som polisen ville bötfälla på grund av de kurvljus som bilen har. Där står det att om en bil är helbilsgodkänd med en viss utrustning så är den därmed godkänd för bruk inom hela EU.
Varför betraktas då ordinära dimljus helt annorlunda?
Vad jag vet så är det tillåtet i många länder att ha dessa inkopplade tillsammans med halvljus (med vissa restriktioner) varför de flesta, om inte alla, bilar numera har en sådan inkoppling av dessa att de kan tändas tillsammans med halvljuset.
Om nu en bil är helbilsgodkänd på det viset, hur kan det då komma sig att samtidigt tända halv- och dimljus kan vara förbjudet? Sen har jag en annan fundering som gäller parkeringsljus i extraljus.
Det har jag förstått är ytterligare ett "nej-nej-total-förbjudet". Detta förbud har jag väldigt svårt att förstå. Vad är motivet? Bländrisken kan det rimligen inte vara med så svaga lampor som det är frågan om.
På Bilprovningen sa man att det beror på att positionsljus får vara maximalt ett visst avstånd från bilens sidor. Det låter inte heller som en vettig orsak till förbud då man inte ersätter bilens ordinarie positions/parkeringsljus med de i extraljusen. Lastbilar kan ju ha hela fordonsbredden full med positionsljus/ bakljus så varför inte en personbil?
Jag tycker de fyller en funktion då de utan att blända gör att fordonet syns bättre och dessutom ser bättre ut.
Jan Andersson, Kalix
SVAR:
1. Kurvtagningslyktor, Cornering lamps, aktiveras bara i låga hastigheter och vid stora rattutslag och klassifi ceras inte alls som dimstrålkastare utan som extra främre positionslykta.
2. Dimstrålkastare tillsammans med halvljus ökar knappast sikten i dimma. Samtidig användning i mörker ökar bländningen för mötande trafi k mycket mer än den ökar sikten för föraren som använder dubbla belysningar.
Detta enligt en forskningsrapport från VTI som togs fram 1995 när det ifrågasattes om förbudet mot samtidig användning skulle behållas eller ej. Bara för att det tekniskt är möjligt att ha dimstrålkastare och halvljusstrålkastare tända samtidigt är det inte säkert att det är lämpligt.
3. Det är inte tillåtet att ha främre parkeringslyktor eller baklyktor (positionslyktor) över hela bilens bredd, samma regler gäller för både lastbilar och personbilar. Både fram och bak gäller max 400 mm från bilens sida och minst 600 mm mellan de innersta lyktorna.
Anledningen till att man vill att positionslyktor ska fi nnas i anslutning till bilens sidor och inte över hela bilens bredd är att det gör det lättare att positionsbestämma fordon om belysningen följer ett visst gemensamt mönster.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
SVAR:
En viss jämförelse kan göras med moderna bilar som på vissa tyska motorvägsavsnitt lagligt kan framföras i toppfart medan samma bil alltid är fartbegränsad i Sverige.
Det är i slutändan alltid föraren som ska ta reda på och följa det enskilda landets trafi kregler. Så även med belysning där olika länder uppenbarligen gör olika bedömning av vad som är lämpligt eller ej.
Att tala i mobiltelefon medan man kör är helt okej i Sverige men anses vara ett allvarligt brott i många länder.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men det är ju inte alls ovanligt med tradare som har hela bakänden upplyst som en julgran och flera gångaer har jag sett sådana även framtill glittrande av tiotals lampor.
Om det skulle vara olagligt, hur kan det då förekomma så ofta?
Även om det kanske inte är någon fördel att ha dimljus och halvljus tända samtidigt har jag svårt att förstå varför mötande skulle bli bländade av dimljusen.
De är ju inte särskilt kraftiga.
Den forskningsrapport som togs fram för 15 år sedan av VTI gällde säkert fjärrljus tillsammans med halvljus fast de använde dessa som dimljus.
Dimljusen bländar faktiskt. De är lyser starkt.
dimljusen bländar inte om de är rätt inställda! bara larvigt att man inte ska använda de samtidigt med halvljus!
Att det är så svårt att förstå att dimljusen i sig inte bländar. Det som blir är att uteffekten på belysning framåt blir för hög och därför leder till ökad risk för bländning.
Frågan är varför trafikverket skulle godta en ökad risk för bländing för att stödja något som bevisligen inte ökar trafiksäkerheten för föraren.
Dagtid bländar det inte men i skymning och på natten bländar det om halvljus och dimljus är tända samtidigt.
Enda gången man har nytta av dimljus är faktist bara i dimma. De som kör med dimljus och positionsljus bländar inte och det är ju faktiskt lagligt.
Vi "normala" medborgare följer lagen. Anarkister bryter mot den. Jag har 7 extraljus att kontra med om det behövs.
Jag har bara mitt vanliga helljus på den ena bilen. Ger jag en liten försynt blink, som betyder "snälla, släck dimljusen" så får jag oftast tillbaka en drös med 100-wattare! Underförstått "DU SKA INTE LEKA POLIS!!". Suck, mera IQ än så har oftast inte de egoistiska dimljuskörarna.
Jag har bara mitt vanliga helljus på den ena bilen. Ger jag en liten försynt blink, som betyder "snälla, släck dimljusen" så får jag oftast tillbaka en drös med 100-wattare! Underförstått "DU SKA INTE LEKA POLIS!!". Suck, mera IQ än så har oftast inte de egoistiska dimljuskörarna.
Hoppsan. Tydligen har webbtjänsten hicka!
Hög tid att Transportstyrelsen tar sig en funderare på parkeringsljusen i extraljusen, dessa 5W lampor kan väl inte störa en seende människa. Eller är detta ett orubbligt beslut i all evighet?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.