Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inte manuell låda på Volvo V60 AWD?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför inte manuell låda på Volvo V60 AWD?

Publicerad 20 mars 2013 (uppdaterad 20 mars 2013)
"Enligt alla studier så drar en automatväxlad bil cirka en deciliter mer bränsle, så också Volvo." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Varför tillverkar inte Volvo V60 AWD med manuell låda? Enligt alla studier så drar en automatväxlad bil cirka en deciliter mer bränsle, så också Volvo.

Bo-Lennart Uusitalo

SVAR:
De flesta AWD:er på marknaden är automater och efterfrågan på manuella är så låg att priset skulle bli högre för att certifiera och börja sälja en sådan.

Bo Larsen, Volvocars

Diskutera: Hur ser du på att Volvo V60 AWD inte finns med manuell låda?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-03-20 10:10
Raphael

Det är roligare bestämma växlingarna själv... :) Det är mer direktkontakt med fordonet, med motorn. Det är lite som - varför manuellt fokus när det finns autofokus? Varför manuella lägen på kameror över tid och bländare när det finns automatik? Varför centrumvägd mätning och spotmätning när det finns automatiserad flerzons mätning? Varför ha en manuell skivspelare när det finns helautomatiska? Och så vidare och så vidare...

#9 • Uppdaterat: 2013-03-20 10:24
saabnisse

Det är riktigt att konventionella automatlådor med momentomvandlare drar mer bränsle än manuellt växlade, men bara i tätortstrafik och lägre hastigheter, men det är ju då man behöver dem.
Men de moderna datorstyrda lådorna har lock-up funktion på de högre växlarna och det sänker förbrukningen avsevärt jämfört med automatlådor för tio-femton år sedan och vid landsvägskörning är det ingen större skillnad mot en manuell.

Jag tycker ändå att vissa överdriver den ökande förbrukningen, komforten med automatlådan är ju väl värd eventuellt högre förbrukning, men tycker man inte det finns ju dubbelkopplingslådorna, som inte är riktigt lika bekväma och i vissa fall inte lika driftsäkra, eller CVT.

CVT bör ju vara den perfekta lådan och den har ju funnits i över hundra år, även om den inte var automatisk i början, den mest kända automat-CVTn är väl Variomatic som fanns på DAF på 1950-talet, men de som finns nu är ju datorstyrda och förenar väl bäst ekonomi och komfort.

#a • Uppdaterat: 2013-03-20 10:39
hultarn

Sen ska man inte förglömma att alldeles för många förare har dålig koll på vilken växel som är smartast att använda.
T.ex. kör en del i 50 på 3:an, vilket är alldeles onödigt ur ekonomisynpunkt.

långt ifrån alla förare kör ekonomiskt, medan en automatlåda alltid sträver efter att välja den smartaste växeln. Sedan kan man på de flesta bilar välja ekonomi eller sport, och många automatlådor är adaptiva, dvs anpassar sitt växlingsmönster efter körningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.