"Har ni någon gång kollat upp säkerhetsbältena i Volvo? Jag tycker att fastsättningen är bedrövlig." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag äger en Volvo V70 2,4 D-10. Har ni någon gång kollat upp säkerhetsbältena i Volvo? Jag tycker att fastsättningen är bedrövlig, då man har tjocka vinterkläder på sig och ska försöka få fast bältet.
Tyvärr verkar det vara samma dumma konstruktion på fler bilar. Med åren har man blivit lite stel och något för tung.
Sverker Hedberg
SVAR:
Anpassningen av en bil till människor med olika kroppskonstitution och för användning i olika klimat är säkert inte helt enkel men vi ska föra vidare dina synpunkter till Volvo.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om Volvos säkerhetsbälten?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vet inte hur bältena är idag men förr var det ju en del gnissel om att de var för korta så att de inte räckte runt en bilstol.
Då erbjöd Volvo ett längre bälte för några tusen kronor varpå man alltså var medveten om problemet.
Om detta har jag sedan inte hört så mycket för kritik på Volvobilar har en tendens att inte höras och sedermera drunkna i alla positiva lovord.
Skulle tro att dessa längre bälten sitter som standard i bilar avsedda för den Amerikanska marknaden för annars fick de ju inte sålt många bilar där.
( Helst skall de rullas ut själva då man sätter sig ...)
Varför bältena är/var kortare här kan man ju undra...
Bälten ska väl inte rymma hur mycket som helst, så att den kan sitta lite hursomhelst och att en når hela vägen till krockkudden?
Bältena var kortare av säkerhetsskäl, volvo har svarat på detta i media. Vill minnas att det var så att mycket bälte på "rullen" gör det svårare att få ett optimalt beteende för bältet när det först ska sträckas och sen kraftbegränsas vid en olycka.
De flesta bilbälten kommer från samma tillverkare så det kan knappast vara ett problem endast för Volvo. Det är väl snarare så att även här följer man amerikansk trend med skitmat som sätter sig på de sämsta ställena.
Det är mycket viktigt att midjebältet sitter an mot höftbenskammarna, så att inte inre organ skadas vid eventuell kollision. Man bör alltså se till att lyfta upp magen när man tar på bältet så att det hamnar samma höjd som ett jeansbälte. Magen kan sedan välla ut ovanför bältet.
Skaffa en riktig bil med bladfjädring runt om. Då slipper du bälten!
Du skall inte ha tjocka kläder på dig när du sitter i bilen då det negativt påverkar bältets funktion i händelse av krock. Om man fortfarande tycker att det är för tight kan man ju ta det som en uppmaning att gå ned i vikt, bra för både förbrukning och hälsan ;)
Jag gillar inte att köra bil med vinterjackan på alls så om det inte är för jädra kallt så tar jag av jackan när jag sätter mig i bilen.
På natten står bilen i garage så då är det inga problem att ta av jackan på morgonen, det är mest när det är dags att köra hem från jobbet som jackan får stanna på när det är riktigt kallt.
Det kan väl också vara en fråga om var låset finns. Om det finns nere på golvet mellan stolen och kardantunneln kan det vara svårt även för BMI 25 att fippla i bältet i låset om man har vinterjacka på. Det finns några bilmodeller där låset sitter på en något flexibel "stång" som gör att låset kommer högre upp, ungefär i höjd med sittdynan, men just nu kommer jag inte på vilka. Borde finnas ett skarvlås på 10-15 cm som gör att låset kommer upp något. Biltema, kör i gång?
Byt ut den korta golvtampen mot en lite längre så är problemet löst. Det har ingenting att göra med själva bältets längd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.